راه‌اندازی سامانه خودمراقبتی با تکیه بر هوش مصنوعی


در گفت‌وگو با آنا عنوان شد؛

معاون وزیر بهداشت با اعلام اینکه سامانه خودمراقبتی با تکیه بر هوش مصنوعی تا پایان شهریور در دسترس عموم قرار می‌گیرد، گفت: باید این امکان فراهم شود که هر بیمار از خانه و از طریق سامانه، اطلاعات پزشکی و بهداشتی مناسب خود را دریافت کند.

حسین فرشیدی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: از مهم‌ترین عناصر تأمین سلامت افراد جامعه، مشارکت آن‌ها در سلامت و خودمراقبتی است. بعضی افراد به این دلیل دچار مشکلات ناگهانی دچار سکته‌های قلبی و مغزی می‌شوند و از عوامل خطر ساز سلامت خود، آگاهی ندارند.

 معاون بهداشت وزیر بهداشت افزود: در حوزه هوش مصنوعی سامانه سلامت خانواده و پروانه الکترونیک راه‌اندازی شده است. 

وی با بیان اینکه وزارت بهداشت و درمان در زمینه سلامت و خودمراقبتی مردم در حال انجام کار‌های ویژه‌ای است، افزود: اکنون نمی‌توانم از استارت‌آپ خاصی در این زمینه نام ببرم؛ اما اقدامات مهمی در این زمینه آغاز شده است. 

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: باید این امکان فراهم شود که هر بیماراز خانه و از طریق سامانه، اطلاعات پزشکی و بهداشتی مناسب خود را دریافت کند؛ البته تعداد زیادی فیلم آموزشی در این سامانه قرار داده شده است که به زودی در دسترس مردم قرار خواهد گرفت. 

 فرشیدی با اشاره به اینکه افراد ممکن است در حین تشکیل پرونده سلامت با مواردی مانند فشارخون بالا، قند و چربی خون روبه رو شوند که در مسیر ارجاع، به مراکز درمانی معرفی می‌شوند، گفت: تشکیل پرونده سلامت با رویکرد تقویت خودمراقبتی و استفاده از فناوری‌های جدید انجام گرفته و در این برنامه افراد بدون نیاز به پزشک و مراقب سلامت، می‌توانند در صورت بروز مشکل به صورت برخط با پزشک، ارتباط برقرار و راهنمایی لازم، را دریافت کنند.

وی در پاسخ به این سوال که این سامانه چه زمانی در دسترس تمام مردم قرار خواهد گرفت، گفت: سامانه خودمراقبتی با تکیه بر هوش مصنوعی از ابتدا در برنامه‌های اجباری ما نبود؛ اما ممکن است تا پایان شهریور این امر محقق شود.