افزایش پذیرش دانشجوی پزشکی بدون تامین اساتید دانشگاهی/ کلاس‌های ۱۵۰ نفره برگزار می شود


خبرگزاری علم و فناوری آنا_زهرا اردشیری: نزدیک به ۱۸ ماه از ابلاغ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی به پذیرش سالانه ۲۰ درصد دانشجوی جدید گذشته است و در این مدت مسئولان آموزش پزشکی با اجرای این مصوبه غیرعلمی مخالفت‌های زیادی کرده اند.

دلایل این نارضایتی، تامین نشدن زیرساخت‌ها، عدم پرداخت اعتبارات مورد نیاز برای ارتقای امکانات آموزشی و رفاهی و خدماتی مورد نیاز دانشجویان جدید و نگرانی بابت تبعات جبران‌ناپذیر نحوه اجرا و صدمات جدی به کیفیت آموزش و خدمات سلامت عنوان می شود.

محسن فتحی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در این رابطه به خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا می‌گوید: وقتی شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب کرده است که ظرفیت پذیرش دانشجو‌های پزشکی ۲۰ درصد افزایش پیدا کند، متاسفانه زیر ساخت‌های این افزایش را در نظر گرفت. 

نماینده مردم سنندج در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به اینکه در برنامه هفتم توسعه، که دولت در حال جمع بندی لایحه آن است، ادامه می دهد: امیدواریم دولت  هر چه سریع‌تر این برنامه را به مجلس بفرستد چراکه یک سری موضوعات نادیده گرفته شده در قالب این برنامه تامین خواهد شد.

وی عنوان می کند: در حال حاضر کلاس‌هایی داریم که با حضور ۱۵۰ دانشجو برگزار می‌شود و بار آموزشی بسیار افت پیدا کرده است. حتی فضای بیمارستانی کافی در اختیار نداریم که بتوانیم دانشجو‌یان پزشکی را آموزش دهیم به علاوه استاد کافی نیز نداریم که بتوانیم بار افزایش دانشجو را مدیریت کرده و پوشش بدهیم. بنابراین کیفیت آموزشی افت پیدا خواهد کرد و به ضرر مردم تمام خواهد شد. 

عضو کمیسیون بهداشت و درمان ادامه می‌دهد: ما نباید دنبال کمیت دانشجو باشیم و کیفت آموزشی را فدای کمیت کنیم. بدیهی است که سرانه‌های آموزشی قطعا باید افزایش پیدا کند. لازم است در لایحه‌های بودجه سنواتی یک ردیف بودجه برای این موضوع در نظر گرفته شود.

**ضرورت توجه ویژه به افزایش هیئت علمی پزشکی

این پزشک داروساز با بیان اینکه باید توجه ویژه‌ای به افزایش هیئت علمی داشته باشیم، می‌گوید: برای جذب هیئت علمی باید آیتم‌های تشویقی در نظر بگیریم. وقتی سقف حقوق برای اعضای هیئت علمی مقرر می‌کنیم، بدیهی است این افراد می‌خواهند خارج از مراکز دولتی کار کنند. باید با بسته‌های تشویقی بتوانیم اعضای هیئت علمی را جذب دانشگاه‌ها کنیم. 

فتحی در پایان می‌گوید: پذیرش سالانه ۲۰ درصد دانشجوی جدید مستلزم منابع مالی و بودجه است و اینکه دستور بدهیم دانشجو‌های پزشکی ۲۰ درصد افزایش پیدا کنند، ولی زیر ساخت‌ها را آماده نکنیم، مشکلی حل نخواهد کرد و تنها به حوزه سلامت و درمان آسیب خواهد زد. 

 افزایش ظرفیت رشته پزشکی راه حل مناسبی برای رفع مشکلات درمانی نیست

 چندی پیش علیرضا زالی؛ رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز ضمن انتقاد از افزایش ظرفیت پذیرش دانشجویان پزشکی با تاکید بر اینکه تداوم افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی، دردی از مشکلات نظام سلامت حل نخواهد کرد، اعلام کرد تا امروز هیچ بودجه‌ای متناسب با تعهدات این مصوبه در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی که مجری مصوبه هستند، قرار نگرفته است.

زالی با اشاره به مخالفت‌هایی که از روز‌های پس از تصویب افزایش ۲۰ درصدی ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی و ۱۷ ماه اخیر ابراز شده، گفت: تا امروز گروه‌های ذی‌صلاح و از جمله وزارت بهداشت، فرهنگستان علوم‌پزشکی، سازمان نظام‌پزشکی، دبیرخانه شورای آموزش پزشکی و تخصصی، دبیرخانه شورای آموزش پزشکی عمومی و دانشگاه‌های علوم‌پزشکی، در بحث‌های مفصل، نظرات کارشناسی خود را درباره افزایش ظرفیت رشته‌های گروه پزشکی مطرح و مخالفت خود با افزایش ظرفیت رشته پزشکی را به صورت تلویحی اعلام کردند و بر این باور بودند که افزایش ظرفیت رشته پزشکی یک فرمول مناسب برای رفع مشکلات درمانی مردم نیست.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز گفت: این مصوبه در حالی اجرا شد که نیازسنجی نیروی انسانی بر مبنای طرح آمایشی در حوزه سلامت دیده شده، اما طرح افزایش پذیرش رشته‌های پزشکی، تمام ظرفیت‌های طرح آمایشی در حوزه سلامت را به صورت غیرمترقبه برهم زد و دانشگاه‌های علوم‌پزشکی در برابر موج افزایش ظرفیت رشته پزشکی قرار گرفتند در حالی که آمادگی لازم برای این موضوع را نداشتند، چون با وجود آنکه ظرفیت رشته‌های گروه‌پزشکی به صورت اسمی ۲۰ درصد افزایش یافته، اما عدد واقعی بیشتر است. ما در دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی، افزایش ظرفیت ۲۷درصدی را متحمل شدیم در حالی که یک ریال برای این بار مازاد آموزشی دریافت نکردیم و این گلایه تمام روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی است. 

وی افزود: به‌طور طبیعی، دانشجویان جدید به فضای آموزشی و تخصصی لازم، تجهیزات آزمایشگاهی، لوازم کمک آموزشی و اساتید مجرب نیاز دارند و نیاز آموزش پزشکی به اساتید مجرب و ایجاد کلاس جدید و فناوری‌های نوین آموزشی و توزیع مناسب عرصه بالینی و استفاده بهینه از خوابگاه‌ها بسیار بیشتر است. بنابراین، هرگونه خدشه در این زمینه می‌تواند کیفیت آموزشی را تحت تاثیر قرار دهد.