۱۲۰ کشور برای ریشه‌کن کردن جذام تلاش می‌کنند


۲۰۳۰ سال هدف؛

سازمان جهانی بهداشت خواستار تلاش‌های مشترک برای ریشه‌کن کردن بیماری جذام در نسل آینده شد.

به گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری آنا، سازمان جهانی بهداشت خواستار تلاش‌های مشترک برای ریشه‌کن کردن بیماری جذام در نسل آینده شده و کشور چین قرار است به این تلاش جهانی بپیوندد.

جذام» یا «لِپرِسی (Leprosy)» که در گذشته به آن «خُوره» نیز گفته می‌شد، نوعی بیماری عفونی است که باعث ضایعه‌های پوستی حاد و تغییر شکل‌دهنده و همچنین آسیب عصبی در دست و پا و نواحی دیگر بدن می‌شود. جذام در وهله‌ی اول پوست و اعصاب خارج از مغز و نخاع را درگیر می‌کند که به آن «اعصاب محیطی» گفته می‌شود. بیماری جذام همچنین ممکن است به چشم و بافت نازکِ داخل بینی نیز آسیب برساند. بارزترین علامت بیماری جذام بدشکلی‌ها و ضایعات پوستی، غده‌ها یا برآمدگی‌هایی است که به مدت طولانی روی پوست باقیمانده و برطرف نمی‌شود.

در روز جهانی کمک به جذامیان که ۲۸ ژانویه ۲۰۲۲ مصادف با شنبه ۸ بهمن ۱۴۰۱ بود، سازمان جهانی بهداشت شعار “امسال اقدام کنید؛ به جذام پایان دهید” را سر داد که هدف آن گسترش آگاهی به منظور از بین بردن این بیماری است.

دبیرکل سازمان جهانی بهداشت در این جلسه متذکر شده که قدرت و ابزار‌های متعدد بردی جلوگیری از انتقال و شکست بیماری جذام در دسترس است و ما می‌توانیم نسلی باشیم که سرانجام به انتقال جذام پایان می‌دهد؛ با عضویت ۱۲۰ کشور در این طرح هدف این است که تا سال ۲۰۳۰ این بیماری ریشه‌کن شود.

جذام یکی از قدیمی‌ترین بیماری‌های جهان است که حداقل ۴ هزار سال سابقه دارد. این بیماری با ترکیبی از آنتی بیوتیک پ‌ها به نام درمان چند دارویی (MDT) قابل درمان و این درمان به صورت رایگان در سراسر جهان در دسترس است. با این حال تا قبل از همه‌گیری کرونا آمار در دسترس می‌گوید سالانه بیش از ۲۰۰ هزاز نفر مبتلا به جذام تشخیص داده می‌شدند.

به گفته کارشناسان، علت بیماری جذام، نوعی باکتری با رشد کُند به نام «مایکوباکتریوم لپره (Mycobacterium Leprae)» است. راه انتقال دقیق بیماری جذام مشخص نیست. اما زمانی که افراد مبتلا به جذام سرفه یا عطسه می‌کنند، ممکن است قطرات تنفسی که حاوی باکتری عامل بیماری هستند را به سایرین انتقال دهند. همچنین ارتباط نزدیک با فرد آلوده به جذام نیز برای انتقال بیماری جذام ضروری است. 

جذام از طریق تماس‌های معمولی با افراد آلوده همچون دست دادن، در آغوش گرفتن یا نشستن کنار فرد در اتوبوس یا میز غذا سرایت پیدا نمی‌کند.  

منبع : خبرگزاری آنا