نامه مهم شورای عالی به رئیس جمهور درخصوص تعرفه های پزشکی


در بخشی از این نامه آمده است:هیات دولت در مصوبه ای حیرت انگیز در پنجم فروردین 1403 با فرو بستن چشم بر واقعیتی روشن ، مجموعه رشدی معادل ۳۵٪ نسبت به سال گذشته را برای تعرفه تصویب نمود ! و به عدد شورایعالی بیمه سلامت که اکثر قریب به اتفاق آنان نمایندگان دولت و مصرف کنندگان خدمات هستند بی اعتنایی نموده و آن را کاهش داد!.
شورای عالی نظام پزشکی ضمن گلایه و انتقاد شدید از این مصوبه ، آن را عملیاتی و اجرایی نمی بیند و مسئولیت ورشکستگی مراکز درمانی ،عدم انضباط و درهم ریختگی در دریافت تعرفه ،محروم شدن مردم از خدمات با کیفیت ، عدم ارتقاء سلامت را بر عهده تصمیم گیران می داند.

متن این نامه به شرح زیر است:

 

 

 

جناب حجه الاسلام و المسلمین رئیسی

رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران

سلام علیکم ؛

         همراه با تبریک فرارسیدن سال نو درهمزمانی با ماه مبارک رمضان ، موفقیت در خدمت رسانی به مردم را برای جنابعالی آرزومندیم .

       تامین سلامت مردم با همه ابعاد آن سرلوحه ی همیشگی شعار دولت ها از جمله دولت سیزدهم بوده است ، تکلیفی شرعی و مدنی که جنابعالی خود را پای بند به آن می دانید . درجهت ایصال به این هدف مهم بدوا” ضروری است حقوق بدیهی و     اولیه ی ارائه دهندگان خدمات سلامت تضمین شود . در غیر این صورت دولت از وظیفه اساسی خود که همانا نظم و نسق بخشیدن و انضباط تعرفه ای است باز می ماند .

       پنجم فروردین ماه امسال هیات محترم دولت در مصوبه ای حیرت انگیز و با فروبستن چشم بر واقعیتی روشن ، مجموعه رشدی معادل 35% نسبت به سال گذشته را برای تعرفه تصویب نمود ! و به عدد شورایعالی بیمه سلامت که اکثر قریب به اتفاق آنان نمایندگان دولت و مصرف کنندگان خدمات هستند بی اعتنایی نموده و آن را کاهش داد!

      حوزه ی سلامت عرصه ای ظریف و حساس است و سیاست گذاری در آن با نگاه به آثار دراز مدت ، مقتضیات خاص خود را می طلبد . شورایعالی نظام پزشکی وظیفه خود می داند که نسبت به آثار و تالی زیانبار این تصمیم هشدار داده و خاطر رئیس محترم دولت را روشن سازد که ؛

      تعرفه ی خدمات سلامت که سال هاست برخلاف تعرفه ی دیگر حوزه ها با توجیهاتی مردود و بلاوجه درمحاق نگه داشته شده  و رشدی چندبرابری را می طلبد ، این بار نیز از آن طفره رفته شده است . بدین روی ضمن گلایه و انتقاد شدید از این مصوبه ، آن را عملیاتی و اجرایی نمی بیند و مسئولیت ورشکستگی مراکز درمانی دولتی و غیر دولتی ، عدم انضباط و درهم ریختگی در دریافت تعرفه ، مهاجرت شغلی و مهاجرت جغرافیایی سرمایه های ملی ، محروم شدن مردم از خدمات با کیفیت ، عدم ارتقاء سلامت جامعه و … را بر عهده تصمیم گیران می داند ، که خاطر مردمان نجیب این دیار را سخت خواهد آزرد ، ویک دولت مردمی را شایسته نیست .

     شورایعالی نظام پزشکی مصرّانه درخواست می کند ؛ تا خیلی دیر نشده با نگاهی جامع به حوزه ی اجتماعی و سلامت ؛

* نسبت به بازنگری و ترمیم تعرفه ( فعلا” بادرصد شورایعالی بیمه سلامت ) در اولین جلسه هیات محترم وزیران دستورفرمایید و همچنین رشد مجدد آن در طول سال اعمال گردد و کسب تعرفه ی حلال و متعارف را روا دارید .

* مکررا” تاکید می شود تقویت بنیه ی مالی سازمان های بیمه گر را از طریق روش های تخصصی و فنی دستور عاجل صادر فرمایید تا با پوشش حداکثری هزینه های سلامت تشفّایی بر دل مردم دردمند حاصل آید .

* دستور فرمایید فشار مالی مضاعف و غیر منطقی بر ارائه دهندگان خدمات سلامت کاسته شود تا این کمبود رشد تا حدودی جبران گردد (با روشهایی نظیر کاهش مالیات و ضرایب مالیاتی ، بازگرداندن مابه التفاوت تورم ،کاهش هزینه های مربوط به دولت مانند آب ، برق ، عوارض های متنوع و … ) .

     شورایعالی نظام پزشکی آمادگی خود را برای تقدیم راهکارهای کارشناسانه و مسئولانه اعلام می دارد .

دکتر محمود فاضل –  رییس شورای عالی

 دکتر محمدباقر حیدری – نایب رییس اول شو رای عالی

دکتر سید علی اکبر سید مهدی – نایب رییس دوم شورای عالی

دکتر محمدرضا جباری – دبیر شور ای عالی