مشارکت ۸۰۰۰ نفر در طرح بازگشت نخبگان معاونت علمی/ راه‌اندازی استارتاپ‌‌ها توسط نخبگان بازگشته به کشور


به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، نشست و پنل تخصصی مواجهه با حکمرانی در برابر فرار مغزها با کارشناسان و متخصصان این حوزه در حاشیه دوازدهمین نمایشگاه اینوتکس در فناوری پردیس برگزار شد.

در این نشست، سید علی حسینی، معاون دفتر توسعه روابط علمی و سرمایه انسانی مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری با اشاره به دستاوردهای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و بنیاد ملی نخبگان در جذب و بازگشت متخصصان ایرانی خارج از کشور، گفت: این افراد به حضور در ایران و فعالیت در چرخه توسعه کشور علاقه‌مند هستند. 

وی با اشاره به موانع این مسیر افزود: فقدان وجود یک مکانیزم مشخص برای ایجاد ارتباط با مؤسسات و مراکز منتخب علمی و فناوری نبود آشنایی با وضعیت علمی و فناوری کشور در حوزه تخصصی فرآیند زمان‌بر تایید مدارک و جذب در دانشگاه‌ها و دغدغه مالی و مسائل سربازی، از مهمترین مسائل متخصصان ایرانی غیر مقیم است. 

حسینی با اشاره به اجرای برنامه کانکت، اضافه کرد: دانشجویان دوره دکترا از دانشگاه‌های برتر خارج از کشور، اساتید دانشگاه‌های برتر خارج از کشور، متخصصان شاغل در شرکت‌های معتبر خارجی که حداقل مدرک کارشناسی ارشد داشته باشند و همچنین کارآفرینان و معرفی شرکت‌های نوپا، مخاطبان این برنامه هستند.

وی تصریح کرد: 8 هزار نفر در این طرح شرکت کردند که در بین آنها 2700 نفر در ایران حضور دارند و بسیاری از استارتاپ‌های کشور در سال‌های اخیر توسط این افراد راه‌اندازی شده است. 

در ادامه علیرضا مسیبی، دستیار قائم‌مقام بنیاد ملی نخبگان نیز گفت: پدیده مهاجرت یا فرار مغزها یک پدیده و معلول چند عاملی است که به مجموعه‌ای از شرایط سیاسی اجتماعی و اقتصادی کشور وابسته است.

وی افزود: حکمرانی سه بخش سیاست‌گذاری، تنظیم‌گری و تسهیل‌گری دارد که بنیاد ملی نخبگان در حوزه مهاجرت، به دو بخش تنظیم‌گری و تسهیل‌گری می‌پردازد و آن را در دو حوزه معیشت نخبگان و به‌کارگیری توان آنها را برای رفع مشکلات موجود در کشور، دنبال می‌کند. 

وی تصریح کرد: از سال گذشته مجوز ورود هزار نخبه در دستگاه‌های اجرایی کشور از سازمان اداری استخدامی اخذ شد. در بخش مسکن نیز هم تفاهم‌نامه‌ای خوب با وزارت مسکن به امضا رسید و هم دولت لایحه‌های مناسبی برای این امر به تصویب رساند.

وی تاکید کرد: البته نخبگان تنها با ارائه تسهیلات در کشور ماندگار نمی‌شوند.

منبع خبر : خبرگزاری تسنیم