سازمان غذا و دارو تزریق واکسن بیماری مالاریا را تصویب کرد


به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، سازمان غذا و داروی غنا دریافت یک نوع واکسن را به منظور حفاظت از کودکان در برابر بیماری مالاریا که بیماری منتقله از پشه است و در هر دقیقه جان یک کودک را می‌گیرد به تصویب رساند.

واکسن R۲۱ به عنوان جدیدترین مورد آزمایشی واکسن این بیماری در بررسی‌های اخیر و با آزمایش بر روی کودکان پنج تا هفده ماهه نشان داد می‌تواند تا ۷۷ درصد در پیشگیری از بیماری مالاریا در بازه زمانی یک سال موثر باشد. این واکسن، فرم اصلاح شده نوعی واکسن است که قبلا بر روی صد‌ها هزار کودک در مالاوی، کنیا و غنا تست شده بود.

واکسن مذکور برای کسانی که در معرض بالاترین خطر مرگ هستند، کودکان ۵ تا ۳۶ ماهه، تایید شده است. با توجه به مشارکت‌های صورت گرفته برای ساخت واکسن R۲۱ سالانه ۲۰۰ میلیون دوز از آن تولید خواهد شد.

کارشناسان برجسته ادعا می‌کنند که این تصمیم یک “نقطه عطف مهم” در رقابت چند دهه‌ای برای غلبه بر این بیماری کشنده است. هیچ کشور دیگری هنوز به غنا در اجرای این برنامه ملحق نشده است، اگرچه به نظر می‌رسد سایر کشور‌های آفریقایی داده‌ها را از نزدیک ارزیابی می‌کنند تا جز آخرین کشور‌های متقاضی این واکسن قرار نگیرند.

مالاریا، یک عفونت انگلی که توسط پشه‌ها منتشر می‌شود سالانه جان بیش از ۶۰۰ هزار نفر را می‌گیرد که بیشتر آن‌ها کودکان آفریقایی هستند.

تلاش‌ها برای یافتن واکسن این بیماری به‌طور دردناکی کند بوده است و ساختار پیچیده و چرخه حیات این انگل دانشمندان را دچار مشکل کرده است. واکسن جدید توسط محققان مرکز دانشگاه آکسفورد ساخته شده که در ابتدای همه‌گیری کووید-۱۹ واکسن آسترازنکا را برای مقابله با ویروس کرونا به ثمر رساندند.

سازمان غذا و داروی غنا این واکسن را برای کودکان ۵ تا ۳۶ ماهه که بیشترین آسیب پذیری را در برابر بیماری مالاریا دارند، تایید کرده است. اگرچه از آن به عنوان یک پیشرفت بزرگ یاد می‌شود، اما R۲۱، همانطور که به طور رسمی نامیده می‌شود، اولین واکسن مالاریا نیست. یک واکسن دیگر به نام Mosquirix و توسعه یافته توسط GlaxoSmithKline، سال گذشته توسط سازمان جهانی بهداشت تایید شد، اما کمبود بودجه و پتانسیل تجاری، تولید دوز‌های کافی از آن را متوقف و نهایت تولید آن را با ۱۵ میلیون دوز در سال خلاصه کرد. این در حالی است که سازمان جهانی بهداشت گفته است برای پوشش دادن حدود ۲۵ میلیون کودک به حدود ۱۰۰ میلیون دوز در سال از واکسن چهار دوزی در درازمدت نیاز است.

به لطف قراردادی که با موسسه سرم هند برای تولید این واکسن منعقد شده، سالانه تا تولید ۲۰۰ میلیون دوز از واکسن R21 برنامه‌ریزی شده است.

هالیدو تینتو، مدیر منطقه‌ای IRSS، استاد انگل شناسی و محقق اصلی این کارآزمایی می‌گوید، موسسه سرم هند متعهد شده است حداقل ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون دوز واکسن R۲۱ در سال تولید کند، مشروط بر اینکه سازمان جهانی بهداشت توصیه‌ای برای استقرار آن صادر کند. 

انتظار می‌رود تولید هر دوز چند دلار هزینه داشته باشد؛ داده‌های مرحله میانی از آزمایش واکسن آکسفورد که شامل بیش از ۴۰۰ کودک خردسال بود، در ماه سپتامبر در مجله Lancet منتشر شد. اثربخشی واکسن در گروهی که دوز بالاتری از مؤلفه کمکی تقویت‌کننده سیستم ایمنی واکسن (ماده‌ای که به ایجاد پاسخ ایمنی قوی‌تر در افرادی که واکسن دریافت می‌کنند کمک می‌کند) را دریافت کرده بودند، ۸۰ درصد بود. میزان اثربخشی در کودکان تحت بررسی با دوز کمتر واکسن، ۱۲ ماه پس از چهارمین دوز، نزدیک به ۷۰ درصد بود. این دوز‌ها قبل از اوج فصل مالاریا در بورکینافاسو، آفریقای غربی تجویز شد.

انتظار می‌رود داده‌های کارآزمایی بالینی فاز سوم در بورکینافاسو، کنیا، مالی و تانزانیا که ۴۸۰۰ کودک را ثبت‌نام کرده است، در ماه‌های آینده در یک مجله پزشکی منتشر شود.

منبع : خبرگزاری آنا