درمان اختلالات روانپزشکی مادام‌العمر نیست


عضو هیئت علمی دانشگاه در گفت‌وگو با آنا:

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی گفت: درمان اختلالات روانپزشکی مادام‌العمر نیست و هر اختلالی برای خود طول درمان دارد.

 به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، از ۱۸ تا ۲۴ مهر در ایران هفته سلامت روان نامگذاری شده است. شعار سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۲۳ «سلامت روان یک حق انسانی همگانی» تعیین شده است.

احمد احمدی پور، عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه آزاد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم وفناوری آنا گفت: هفته سلامت روان شاید یادآور آن باشد که همه افراد جامعه به اهمیت سلامت روان خود بیش از گذشته بپردازند و آن را جدی بگیرند، وقتی این اتفاق رخ بدهد ما نقش خود را در ارتقای سلامت جامعه هم ایفا کرده‌ایم و کمک بزرگی برای پیشگیری از اختلالات در نسل‌های آینده خواهیم کرد.

احمدی‌پور توضیح داد: در واقع فقط وضعیت جامعه روی سلامتی افراد تأثیرگذار نیست و مسئولیت ما در ازای حفظ سلامت روان خود بی‌شک به افزایش سلامتی در سطح جامعه کمک خواهد کرد.

وی افزود: میزان ابتلا به اختلالات روانپزشکی در جامعه کم نیست و اگر این میزان از ابتلا به هر دلیلی نادیده انگاشته شود و اهمیت آن در زندگی فردی و اجتماعی ما کمرنگ شود، بی‌شک با مشکلات زیادی در زندگی روبه‌رو خواهیم شد.

 

درمان اختلالات روانپزشکی مادام العمر نیست

این روانپزشک با بیان اینکه متاسفانه این میزان ابتلا بعد از همه‌گیری کووید 19 نیز رو به افزایش بوده و پرداختن به اهمیت آن بیش از پیش لازم و ضروری است، گفت: طبق آخرین مطالعات صورت گرفته میزان شیوع این اختلالات در جامعه حدود ۳۰ درصد است که در تهران میزان شیوع از بقیه استان‌ها بالاتر است. هر آسیبی به سلامتی روان ما بی شک سلامت فیزیکی ما را آسیب زده است، افرادی که روان خود را از فیزیک خود جدا می‌دانند بیش از بقیه به سلامتی خود خطر وارد می‌کنند.

احمدی پور افزود: ممکن است برخی از اختلالات در افرادی با شرایط خاص بیشتر دیده شود، ولی هیچ فردی نسبت به ابتلای بیماری روانپزشکی مصونیت ندارد و همه باید گوش به زنگ علائم و اختلالات در خود و یا نزدیکان خود باشند. امروزه تاکید می‌شود که اختلالات روانپزشکی نه تنها درمان‌پذیر؛ بلکه قابل پیشگیری هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی با بیان اینکه متاسفانه طبق مطالعات صورت گرفته بیش از نصف مبتلایان از بیماری خود اطلاعی ندارند و درصد قابل توجهی از مطلعان هم به دنبال درمان نمی‌روند، گفت: باید تاکید کنم که درمان اختلالات روانپزشکی مادام‌العمر نیست و هر اختلالی برای خود طول درمان دارد.

وی افزود: در نهایت باید یادآوری کنم خیلی از افراد دلیلی برای ابتلای خود به بیماری روان پیدا می‌کنند و فکر می‌کنند، چون دلیل آن را می‌دانند نیاز به درمان ندارند، در صورتی که در درمان‌های پزشکی صرف دانستن عامل ایجاد بیماری دلیلی برای درمان نکردن نیست.