امسال تمرکز دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی روی آموزش و مهارت‌های جدید است


به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، بابک ثابت معاون دانشگاهی دانشکده آموزش پزشکی و فناوری یادگیری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی  در افتتاحیه کنفرانس بین‌المللی آموزش پزشکی که امروز در دانشکده آموزش پزشکی و فناوری‌های یادگیری دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی برگزار شد، با بیان اینکه دومین سال تعامل مثبت متخصصان و اعضای هیأت علمی است که هم‌زمان با رویداد جهانی برگزار می‌شود گفت: در سال گذشته با توجه به شیوع اپیدمی کرونا عمده مباحث بر پایه آموزش از راه دور بوده است، اما امسال تمرکز بر آموزش نوین و مهارت‌های جدید بوده است

 سلیمان احمدی رئیس دانشکده پزشکی دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی نیز در سخنانی ضمن خیر مقدم به حاضران مجازی و حضوری با بیان این‌که این همایش یک رویداد بزرگ است گفت: این رویداد در دنیا در مجموعه روابط بین الملل در حوزه آموزش پزشکی سرآمدترین گرد هم‌آیی متخصصان حوزه آموزش پزشکی است.

او با اشاره به تاریخچه این رویداد ادامه داد: در پکیج برنامه طیف گسترده‌ای از graduete, postgraduate و… حضور دارند که فرصت خوبی برای آموزش فراهم آورده است.

احمدی افزود: در این برنامه تلاش ما این است که صرف پخش کردن یک همایش سخنرانی نباشد بلکه بتوانیم در این دانشگاه آن را به شکل مبانی و مسائل نظری وارد کنیم.

رئیس دانشکده پزشکی دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی با اشاره به عنوان AMEE گفت: این عنوان یعنی تحولی برای آینده و آینده آموزش پزشکی محیط آموزشی فراگیر و جهان شمول داشته باشیم.

احمدی با اشاره به اهمیت محیط آموزشی گفت: اهمیت محیط آموزشی یعنی اهمیت کوریکولوم و استاد و فضای آموزش. آن‌قدر که این موضوع به عنوان شعار اصلی قرار گرفته است.

احمدی ادامه داد: امیدوارم از هم دیگر یاد بگیرم و یک اجتماع فعال یادگیری داشته باشیم و این درسی باشد برای دانشجویان که با هم کار کنند و از هم یاد بگیرند.

او در پایان تأکید کرد: تلاش بسیاری شده است که در این پنل‌ها از استادان بالینی و علوم پایه و اعضای هیأت علمی با توجه به این‌که در برخورد با آموزش هستند حضورشان را در این زمینه برای انتقال تجربه داشته باشیم.

امسال تمرکز روی آموزش نوین و مهارت‌های جدید است

کامران سلطانی عربشاهی نیز در سخنانی در مراسم افتتاحیه این همایش، با تأکید بر اهمیت یادگیری گفت: آموزش سقف ندارد. آن‌قدر الگو برای یادگیری وجود دارد که بحث را پیچیده کرده است و عوامل مختلفی در آن تأثیر دارد. آنچه مشترک است انگیزه درونی ایجاد می‌کند که محیط آموزش می‌تواند این کار را تقویت نماید.

وی ادامه داد: محیط‌های یادگیری فراگیر به عوامل بسیاری ازجمله: فرهنگ فراگیران، اعتبار مدرس، آموزش مناسب در بالین وابسته است. مهم‌ترین مشکل ما بالین است. آموزش در بالین حتما به سرویس مشترک و تیم نیاز دارد.

استاد پیش‌کسوت و دبیر بورد آموزش پزشکی با دو دغدغه اساسی در فضای آموزشی مواجه است که در ابتدا مسائل آموزشی دانشجویان و سپس وضعیت بیماران است.

دکتر سلطانی عربشاهی با بیان اینکه محیط آموزشی بسیار تاثیر گذار است ادامه داد: بحث محیط آموزشی در همایش AMEE مطرح نشده بوده و جدید است. انسان‌ها با انگیزه‌های درونی متفاوت در محیط آموزشی قرار می‌گیرند. محیط آموزشی خوب می‌تواند باعث افزایش انگیزه شود.

وی ادامه داد:مهم‌ترین مشکل ما تضاد فرهنگی ناشی از فرهنگ آموزش است. هر فرد فرهنگ متفاوتی دارد. زمانی این تفاوت فرهنگ‌ها با هم برخورد می‌کنند مشکل ایجاد می‌شود عوامل فرهنگی هم مهم است و باید به آن توجه شود.

در ادامه این مراسم، دکتر احمداحمدی با اشاره به اهمیت تغییر در آموزش اظهار کرد: هر تغییری با آموزش شروع می‌شود، توسعه‌ی آموزش پزشکی باعث می‌شود؛ توسعه‌ی آموزش پزشکی باعث توسعه‌ی سلامت و به‌تبع توسعه‌ی انسان وانسان سالم می‌شود.

وی افزود:اگر به شاخص توسعه‌های آموزش در دنیا توجه شود و اگر ما یک تعریف کلان از سلامت داشته باشیم بحث توسعه پر رنگ‌تر دیده می‌شود.

احمدی با اشاره به حدیث زگهواره تا گور دانش بجوی پیامبر اکرم (ص) ادامه داد: یادگیری در طول عمر یک اصل اساسی است که یادگیری ما انباشته یادگیری در طول بشر است.

 احمداحمدی ادامه داد: حوزه بین‌الملل دانشکده آموزش پزشکی هوشمند نقش کابل رابط را میان بخش علمی آموزش پزشکی جهان بازی می‌کند، که همایش AMME یکی از این فعالیت‌ها است.

سارا شهبازی دبیر علمی این همایش نیز در سخنانی با اشاره به کنفرانس ۲۰۲۳ AMEE‏ با محوریت دانشکده آموزش پزشکی و فناوری‌های یادگیری و مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار کرد:برنامه امسال در تاریخ ۶ تا ۸ شهریور (۲۸ تا ۳۰ اوت) برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: برنامه پارسال با حضور ۲۱ نفر و ۸ سمپوزیوم و درنهایت با ۱۰۰ نفر به پایان رسید و امسال با استادان بیشتر به‌ویژه در حوزه بالینی و تخصص‌های بیشتر با ۵۳ استاد که ۴۵ درصد آن‌ها استادان بالینی از رشته‌های پزشکی، دندان پزشکی، دارو، پرستاری هستند با حدود ۱۰۰ تا ۱۷۰ نفر کار خود را آغاز کرده است.

دبیر علمی کنفرانس بین‌المللی آموزش پزشکی در پایان بیان کرد: در کنفرانس امسال ۸ سمپوزیوم و ۲ پلنری گنجانده شده است. براساس این گزارش امسال نیز برنامه AMEE live online ۲۰۲۳ همراه با پانل‌­های تخصصی با حضور دانشگاه­های عضو کلان منطقه ۱۰ و صاحب نظران از ششم تا هشتم شهریورماه برگزار می‌شود. کنفراس سالانه ‏AMEE‏ یکی از معتبرترین و معروف­ترین رویداد‌های تقویمی ‏در زمینه آموزش پزشکی بین­ الملل است که فرصت هم­‌افزایی و هم­‌اندیشی را برای علاقه‌مندان به حوزه علوم پزشکی و آموزش از راه دور فراهم می‌کند.