۵ دلیل که چرا خسته از خواب بیدار می شوید


گزارش کردن جام جم آنلاینبرخی از افراد، اگرچه طبق توصیه محققان شب ها به اندازه کافی استراحت می کنند، اما همچنان صبح ها خسته، خواب آلود و مضطرب از خواب بیدار می شوند.

طبق یک مطالعه در سال ۲۰۱۵، این اختلاف اغلب به دلیل افزایش بی تحرکی خواب است. خستگی، خواب آلودگی و اختلال شناختی پس از بیداری به عنوان بی خوابی بیان می شود. بی تحرکی در خواب معمولاً ۱۵ تا ۶۰ دقیقه طول می کشد. اما ممکن است تا چند ساعت پس از بیدار شدن ادامه یابد.

اینرسی خواب مهارت های شناختی پیچیده تری مانند تفکر، تصمیم گیری، خلاقیت و استفاده از قوانین را مختل می کند و با کم خوابی بدتر می شود. تحمل ساعت ها خواب غیر فعال می تواند کیفیت زندگی شما را تحت تاثیر قرار دهد. محققان ۵ دلیل برای اینکه چرا ممکن است خسته از خواب بیدار شوید و چگونگی رفع آنها را توضیح می دهند.

۱. خسته

جنیفر مارتین، MD، استاد پزشکی دانشکده پزشکی دیوید گفن دانشگاه UCLA و رئیس آکادمی پزشکی خواب آمریکا، می‌گوید: شرایط زیادی وجود دارد که باعث خستگی می‌شود، اما لزوماً باعث نمی‌شود که افراد برای خواب آماده باشند. شرایط می تواند شامل درد مزمن، شرایط متابولیک یا تیروئید، کم خونی و COPD باشد. مارتین می‌گوید: اولین قدم مهم دریافت توصیه‌های پزشک است.

علاوه بر این، بنیاد ملی خواب می گوید که بزرگسالان سالم به هفت تا نه ساعت خواب در هر شب نیاز دارند، بنابراین ممکن است برای انرژی کافی به بیش از هشت ساعت خواب نیاز داشته باشید. کریستوفر بارنز، استاد مدیریت در دانشگاه واشنگتن که رابطه بین خواب و کار را مطالعه می‌کند، می‌گوید: می‌توانید سعی کنید یک ساعت زودتر به رختخواب بروید یا یک ساعت دیرتر از حد معمول بیدار شوید و ببینید آیا این تفاوتی ایجاد می‌کند یا خیر.

۲. سبک زندگی بی تحرک

به گفته مارتین، اگر کم تحرک هستید، بدن شما می تواند به مصرف سطوح انرژی کمتر عادت کند، بنابراین ممکن است در هنگام تلاش برای انجام فعالیت های روزانه اولیه، بیش از آنچه که باید احساس خستگی کنید. سازمان جهانی بهداشت توصیه می کند که بزرگسالان حداقل ۱۵۰ دقیقه (۲ ساعت و نیم) در هفته فعالیت بدنی متوسط ​​تا شدید داشته باشند، در حالی که زنان باردار باید حداقل ۱۵۰ دقیقه ورزش هوازی و با قدرت متوسط ​​در هفته انجام دهند.

۳. اضطراب یا افسردگی

به گفته محققان، اضطراب یا افسردگی می تواند بسیار مضر باشد. این شرایط همچنین می‌تواند بر مدت زمانی که طول می‌کشد تا به خواب بروید، و همچنین دفعات (و چند وقت یک‌بار) بیدار شدن در طول شب تأثیر منفی بگذارد. گاهی اوقات، داروهایی که برای درمان افسردگی یا اضطراب استفاده می‌شوند، می‌توانند عوارض جانبی مانند بی‌خوابی یا اختلال در مراحل عمیق‌تر خواب داشته باشند.

۴. خواب نامنظم

گاهی اوقات برنامه های ما در روزهای هفته و آخر هفته متفاوت است. همچنین، برنامه برای افرادی که مشاغل گلگون دارند می تواند نوسان داشته باشد. توجه به این نکته ضروری است که خواب ناکافی در طول هفته با خواب زیاد در آخر هفته جبران نمی شود و این روند چرخه خواب سالم را مختل می کند.

۵. خشک کردن

طبق کلینیک کلیولند، بیش از ۵۰ درصد بدن شما از آب تشکیل شده است که برای بسیاری از عملکردها از جمله هضم غذا، ایجاد هورمون ها و انتقال دهنده های عصبی و رساندن اکسیژن به سراسر بدن ضروری است. کم آبی با کاهش هوشیاری، افزایش خواب آلودگی و خستگی همراه است. موسسه پزشکی توصیه می کند که زنان ۲.۷ لیتر (۹۱ اونس) مایعات و مردان ۳.۷ لیتر (۱۲۵ اونس) مایعات در روز مصرف کنند. این توصیه شامل تمام مایعات و غذاهای غنی از آب مانند میوه ها، سبزیجات و سوپ است. از آنجایی که میانگین نسبت آب دریافتی از مایعات به غذاها حدود ۲۰:۸۰ است، این مقدار برای زنان ۹ فنجان و برای مردان ۱۲ و نیم فنجان است.