گرمای شدید برای قلب خطرناک است


بر اساس گزارشات جام جم آنلایناین امر به ویژه در مورد افراد مسن و افراد مبتلا به فشار خون بالا، چاقی یا سابقه بیماری قلبی یا سکته صادق است.

گرما و کم آبی باعث می شود که قلب با پمپاژ بیشتر خون و حرکت آن از اندام های اصلی زیر پوست، سخت تر کار کند تا خود را خنک کند.

تحقیقات نشان می دهد زمانی که دمای روزانه به حداکثر ۴۲ درجه سانتیگراد می رسد، تعداد مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی ممکن است دو یا سه برابر شود و با نوسانات دما در تابستان، حملات قلبی شدیدتر می شود.

دکتر دونالد لوید جونز، رئیس انجمن قلب آمریکا می گوید: «در حالی که مرگ و میر و بیماری های ناشی از گرما قابل پیشگیری هستند، سالانه تعداد قابل توجهی از مردم در اثر گرمای شدید جان خود را از دست می دهند. اگر بیماری قلبی یا سکته مغزی داشته اید، بیش از ۵۰ سال دارید یا اضافه وزن دارید، بسیار مهم است که اقدامات احتیاطی ویژه ای برای محافظت از سلامت خود در گرما انجام دهید.

به گفته محققان، برخی داروها مانند مسدودکننده های گیرنده آنژیوتانسین، [ARBs]مهارکننده های ACE [ACE]مسدودکننده‌های بتا، مسدودکننده‌های کانال کلسیم و دیورتیک‌هایی که بر پاسخ‌های فشار خون تأثیر می‌گذارند یا سدیم بدن را تخلیه می‌کنند، می‌توانند پاسخ بدن به گرما را تقویت کرده و در گرمای شدید احساس تهوع کنند.

اما محققان از شما می خواهند که مصرف دارو را قطع نکنید. دریابید که چگونه آرام بمانید و در مورد هر گونه نگرانی با پزشک خود صحبت کنید.

حتی اگر داروهای قلبی مصرف نمی کنید، باید در گرما اقدامات احتیاطی را انجام دهید.

لوید جونز توصیه می کند: «هیدراته نگه داشتن یک امر کلیدی است. قبل، حین و بعد از بیرون رفتن در هوای گرم آب گرم بنوشید. منتظر نمانید تا احساس تشنگی کنید. بهترین راه برای دانستن اینکه آیا مایع کافی دریافت می کنید این است که بر خروجی ادرار خود نظارت کنید و مطمئن شوید که رنگ ادرار شما روشن است. “این تیره یا ضخیم نیست.”

انجمن قلب آمریکا نکات ایمنی زیر را در هوای گرم ارائه می دهد:

• در اوایل بعدازظهر (حوالی ظهر تا ساعت ۳ بعدازظهر) که معمولاً خورشید در شدیدترین حالت خود است، بیرون نروید.

لباس های رنگ روشن در پارچه های قابل تنفس مانند پنبه یا پارچه های جاذب عرق بپوشید. از کلاه و عینک آفتابی استفاده کنید. قبل از بیرون رفتن از یک ضد آفتاب ضدآب با حداقل SPF 15 استفاده کنید و هر دو ساعت یکبار آن را تمدید کنید.

قبل، حین و بعد از تمرین چند لیوان آب بنوشید. از نوشیدنی های حاوی کافئین یا الکل خودداری کنید.

• به طور منظم استراحت کنید. چند دقیقه در مکانی خنک و سایه دار توقف کنید.

• به مصرف تمام داروها طبق دستور پزشک ادامه دهید.

منبع: مهر