کودکان مبتلا به ADHD در معرض خطر چاقی

ما معمولاً علائم تکانشگری ADHD را با رفتارهای پرخطری مرتبط می‌دانیم که می‌تواند منجر به آسیب، تصادف یا سوء مصرف مواد شود. با این حال، یکی از نادیده گرفته‌شده‌ترین پیامدهای تنظیم رفتار ضعیف در کودکان ADHD، خوردن تکانشی یا الگوهای غذایی است که ممکن است در نهایت منجر به اضافه وزن شود. محققان دانشکده پزشکی براون در رود آیلند دریافتند که کودکان مبتلا به ADHD در معرض خطر اضافه وزن یا چاقی قرار دارند، خواه از داروهای این اختلال استفاده کنند یا نه. تحقیقات قبلی نشان داد که رفتار تکانشی کودکان مبتلا به ADHD می تواند آنها را در معرض خطر تغذیه ناسالم قرار دهد، اما تنها اکنون این خطر به صورت کمی اندازه گیری شده است.

برای بررسی این پدیده، نویسندگان این مطالعه به داده های ۶۲۸۸۷ کودک و نوجوان از نظرسنجی ملی سلامت کودکان نگاه کردند. افراد مبتلا به ADHD بر اساس پاسخ والدین به این سوال شناسایی شدند که “آیا یک پزشک یا متخصص مراقبت های بهداشتی تا به حال کودک شما را به اختلال نقص توجه و بیش فعالی یا اختلال کمبود توجه تشخیص داده است؟” بر اساس پاسخ آنها، ۸.۸ درصد از کودکان نظرسنجی دارای ADHD بودند. فقط نیمی از آنها برای مدیریت علائم خود از داروهای محرک استفاده می کردند.

نویسندگان پس از تنظیم جنسیت، سن، وضعیت اجتماعی-اقتصادی و اضطراب یا افسردگی دریافتند که احتمال اضافه وزن کودکان و نوجوانان مبتلا به ADHD 1.5 برابر بیشتر از آنهایی است که فاقد آن هستند. علاوه بر این، کودکانی که داروهای ADHD مصرف می‌کردند در مقایسه با کسانی که دارو مصرف نمی‌کردند یا این اختلال را نداشتند، بیشتر دچار کمبود وزن بودند. کاهش اشتهای ناشی از داروهای ADHD احتمالاً می‌تواند دلیل گرایش کودکان دارویی به کمبود وزن باشد.

اگرچه محققان هیچ تحلیل دیگری فراتر از این انجام ندادند، این یافته ها نشان می دهد که ADHD و اضافه وزن قطعاً مرتبط هستند. سبک زندگی مدرن امروزی کودک را مستعد ابتلا به این اختلال می کند. پس از شش یا هشت ساعت نشستن در کلاس درس، بقیه روز را به تماشای تلویزیون، بازی های ویدیویی یا گشت و گذار در اینترنت می گذراند. این فقدان جدی ورزش با رشد حرکتی کودک و محرک‌های ماهیچه‌های وضعیتی که منبع اصلی تحریک مغز است، تداخل می‌کند. اگر رژیم غذایی یک کودک معمولی امروز را با رژیم یک کودک بیست سال پیش مقایسه کنیم، متوجه افزایش فست فودها، غذاهای ناسالم، آب نبات و نوشابه های گازدار نیز خواهید شد. مطمئناً جای تعجب نیست که این روزها کودکان وزن بیشتری دارند و احتمال ابتلا به ADHD بیشتر است.

یکی از بهترین راه‌ها برای مدیریت ADHD و پیشگیری از چاقی، قرار دادن فرزندتان در رژیم غذایی Feingold است. تمام غذاهای حاوی افزودنی های مصنوعی، رنگ ها و مواد نگهدارنده را حذف کنید. این مواد شیمیایی نه تنها علائم ADHD را تحریک می کنند، بلکه معمولاً در غذاهای فرآوری شده سرشار از کالری یافت می شوند. رژیم غذایی بدون کازئین بدون گلوتن نیز می تواند احتمال اضافه وزن را کاهش دهد. در این رژیم، تمام محصولات لبنی و گندم حذف می شوند، زیرا حاوی پروتئین هایی هستند که پپتیدهای اپیوئیدی را تشکیل می دهند. این مواد با آرام کردن مغز باعث افزایش بی توجهی می شوند.

بچه‌ها می‌توانند بسیار حساس باشند و رژیم ADHD ممکن است فوراً کارساز نباشد. ثبت نام فرزندتان در یک ورزش یا تشویق به بازی در فضای باز نیز می تواند یک عامل احتمالی کمک کننده به ADHD کودک شما را کاهش دهد. فرزند شما مجبور نیست در تیم دانشگاهی مدرسه باشد تا از ورزش بهره مند شود. دوچرخه‌سواری یا اسکیت‌بردن کار را انجام می‌دهد، تا زمانی که این فعالیت حداقل ۳۰ دقیقه در روز انجام شود.

رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/ رژیم کتوژنیک دکتر روشن ضمیر