کم خطرترین راه برای کاهش وزن


گزارش کردن جام جم آنلاینورزش نکردن یک عامل خطر جدی برای بیماران قلبی عروقی است و با عوامل خطر دیگری مانند چاقی، دیابت، فشار خون بالا و سطوح پایین کلسترول خوب مرتبط است. وقتی وزن اضافه می کنید، بیشترین چیزی که به دست می آورید، بافت چربی است. این بافت نیز مانند سایر قسمت های بدن به اکسیژن و مواد مغذی خون نیاز دارد و با افزایش نیاز به اکسیژن و مواد مغذی، گردش خون در بدن به ناچار افزایش می یابد.

چاقی خطر ابتلا به فشار خون بالا را افزایش می دهد و چربی اضافی با افزایش سطح کلسترول بد و تری گلیسیرید و کاهش سطح کلسترول خوب مرتبط است.

با گذشت زمان، تغییرات در چربی های خون به تولید رسوبات چربی در شریان ها کمک می کند که به آن تصلب شرایین می گویند و سخت شدن شریان ها شریان را در معرض خطر بیماری عروق کرونر و سکته قرار می دهد.

چاقی عوارض جانبی بسیاری دارد. علت اصلی دیابت نوع ۲ و سنگ کیسه صفرا چاقی است و می تواند آپنه خواب و آرتریت را بدتر کند.

سرطان های مرتبط با اضافه وزن

بر اساس این مقاله که توسط یدالله زبیای یکتا تهیه و از سوی انجمن پزشکی ورزشی به ایسنا ارائه شده، آمده است: چندین نوع سرطان نیز با اضافه وزن مرتبط هستند. در زنان، این سرطان ها شامل سینه، رحم، روده بزرگ و کیسه صفرا است و مردانی که اضافه وزن دارند بیشتر در معرض ابتلا به سرطان روده بزرگ و پروستات هستند.

اگر چاق هستید، از دست دادن تنها ۱۰ درصد از وزن فعلی می تواند تأثیر مثبتی بر سلامتی شما داشته باشد و کاهش وزن آهسته و پیوسته با نیم تا یک کیلوگرم در هفته مطمئن ترین راه برای کاهش وزن است.

اثر ورزش

عدم فعالیت بدنی خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر را تقریباً دو برابر می کند و با خطر کلسترول بالا، فشار خون بالا یا سیگار قابل مقایسه است.

ورزش منظم و متوسط ​​تا شدید نقش بسیار مهمی در پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی دارد و حتی فعالیت نسبتاً کمی بدن اگر به طور منظم و طولانی مدت انجام شود مفید خواهد بود.

فعالیت بدنی روزانه می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش دهد. کلسترول خوب را افزایش می دهد، سطح کلسترول بد و تری گلیسیرید را کاهش می دهد، فشار خون را کاهش می دهد، عملکرد ماهیچه های قلب را بهبود می بخشد و به شما کمک می کند وزن خود را مدیریت کنید، در حالی که ورزش منظم می تواند خطر حمله قلبی و متعاقب آن مرگ را کاهش دهد.

فعالیت بدنی علاوه بر فواید قلبی عروقی، برای سایر قسمت های بدن نیز مفید است و فعالیت بدنی باعث ایجاد استخوان ها، ماهیچه ها و مفاصل سالم می شود و خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد.

ورزش فواید روانی نیز دارد و احساس افسردگی و اضطراب را کاهش می دهد، خلق و خو را بهبود می بخشد و احساس خوب بودن را تقویت می کند.