چه غذاهایی برای بدن خطرناک است؟


گزارش کردن جام جم آنلاینمحمدرضا وفا متخصص تغذیه و استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران در برنامه نبض شبکه بهداشت و درمان در خصوص رژیم های غذایی برای کاهش وزن در پاسخ به سوالی مبنی بر علت اصلی عدم موفقیت رژیم ها در کاهش وزن گفت: از تراکم کالری رژیم های مختلف. انواع غذاها که مهم ترین آنها شایع ترین دلیل شکست در انواع رژیم های غذایی برای کاهش وزن است.

وی گفت: وزن تعادل بین کل کالری دریافتی از غذای روزانه و کل کالری مصرفی روزانه در بدن است.

پروفسور الکامل دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: با مصرف مقدار کمی از برخی از انواع غذاها کالری زیادی به دست می آید، به طوری که می گوییم تراکم کالری آنها زیاد است. بیشترین تراکم کالری غذا مربوط به چربی است. هر گرم چربی حاوی ۹ کیلو کالری انرژی است، در حالی که هر گرم پروتئین یا نشاسته حاوی ۴ کیلو کالری انرژی است.

وفا گفت: توجه به این نکته ضروری است که برخی از انواع چربی ها مانند روغن، کره و خامه با چشم قابل رویت هستند و برخی دیگر در برخی غذاها (آبگوشت، حلیم، سوپ…) حتی یک فنجان نامرئی و پنهان هستند. سوپ چرب ممکن است حاوی کالری بیشتری از کل وعده غذایی اصلی باشد.

پروفسور الکامل دانشگاه علوم پزشکی ایران در پاسخ به این سوال که آیا می توان با کاهش مصرف نان و برنج از رژیم غذایی پیروی کرد، گفت: در رژیم غذایی سالم توصیه می شود نسبت کالری بین ۵۵ و ۶۵ درصد از کل کالری. آنچه انسان نیاز دارد از غذاهای نشاسته ای یا کربوهیدراتی ناشی می شود و این یک تصور غلط است که باید با کاهش یا نخوردن نان و برنج وزن کم کرد.

این متخصص تغذیه به حساسیت سلول های چشایی پرداخت و گفت: اگر مدتی غذاهای شور بخوریم، حساسیت گیرنده های چشایی کاهش می یابد و باید میزان نمک غذا را افزایش دهیم. در این صورت توصیه می شود نمک سفره را به تدریج کاهش دهید تا حساسیت طعم آن به تدریج افزایش یابد.

وی بیان کرد: کربوهیدرات تنها در نشاسته ها مانند نان، برنج و ماکارونی وجود ندارد، بلکه در سبزیجات، میوه ها و صیفی جات نیز حاوی کربوهیدرات است.

وفا گفت: اگرچه ۵۵ تا ۶۵ درصد کالری مورد نیاز بدن از کربوهیدرات ها تامین می شود، اما تنها ۸ تا ۱۰ درصد از این کربوهیدرات ها باید حاوی قند باشد. (از شکر ساده تا شکر میوه) لازم به ذکر است که مصرف خرما، کشمش، انجیر و … بسیار بهتر از شکر است. زیرا حاوی انواع مختلفی از مواد معدنی و ویتامین ها هستند.

وی نوشیدن آب میوه های صنعتی را ممنوع کرد و گفت: آب میوه ها و شهدهای صنعتی دارای قند زیادی هستند. او مصرف آب میوه طبیعی را نیز توصیه نکرد. از آنجایی که آب میوه های طبیعی حاوی کالری بسیار بالایی هستند، ترشح انسولین تحریک می شود و فرد بلافاصله احساس گرسنگی می کند.

وفا گفت: سالم ترین نوشیدنی آب است و وفا گفت: چربی هایی که از طریق غذاهای صنعتی وارد بدن می شوند بدترین نوع چربی های اشباع هستند. این چربی ها دارای محدودیت مصرفی هستند که نه تنها باعث چاقی و افزایش وزن می شود، بلکه با استرس اکسیداتیو ناشی از آن، بدن با آسیب سلولی و آبشارهای التهابی مواجه می شود که حتی در ابتدا با آزمایش های بالینی قابل تشخیص نیستند.

این متخصص تغذیه خاطرنشان کرد: بیماری های قلبی و عروقی از جمله بیماری هایی است که در اثر مصرف این گونه مواد غذایی ایجاد می شود. در ابتدا پلاک‌های اولیه از اکسیداسیون کلسترول (LDL) در شریان‌ها ایجاد می‌شوند، گلبول‌های قرمز خون به این پلاک‌ها برخورد کرده و می‌شکنند، سپس کلسیم و املاح روی آن‌ها رسوب می‌کنند و در اینجا پلاک‌های عروقی تشکیل می‌شوند و این پلاک‌ها در خون هستند. کشتی ها قلب باعث حملات قلبی و سکته مغزی باعث سکته می شود.

پروفسور کامل دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: بیش از ۷۰ درصد از علل بیماری های مزمن تغذیه ناسالم است.