چهلم به روایت زنان بوشهری


اگرچه این حضور تنها محدود به نماز اربعین نیست و ردپای آن ها در تمامی مجالس عزاداری در دشت کربلا دیده می شود، اما اجرای تعزیه میدانی که بیش از دو قرن قدمت دارد در ایام اربعین به خوبی نمایانگر این مراسم است. حضور و نقش زنان

همچنین خالق صدای ماندگار یهودیت در عنوان سریال پرطرفدار «مختارنامه» خانم صدیقه بحرانی، یکی دیگر از بانوان استان بوشهر است که نقش ویژه ای در تثبیت جایگاه هنر بانوان بوشهری در نوای عزا داشت. و موسیقی سبک جنوبی

همچنین نوارهایی از بوشهر دو در دو تلاوت مرحوم جهانبخش کردی زاده به همراه خواهرش در آرشیو تکایا و حسین وجود دارد که بانوان بوشهری در ایام محرم و صفر عزاداری می کنند و با مردم آل آل همدردی می کنند. اهل بیت عصمت و طهارت در واقعه عاشورا.

مجالس مختلف تعزیه به مناسبت ایام شهادت امام حسین (علیه السلام) و یاران باوفایش به ویژه در دهه اول محرم و دهه آخر صفر در استانداری بوشهر برگزار می شود و تسلیت و تسلیت را یادآور می شود. غم و اندوه.

اینها بخشی از سخنان یکی از قاریان برجسته و پیشکسوت این هنر در بوشیر است که به نقش و پیام تاریخی زن در واقعه عاشورا به ویژه حوادث پس از عاشورا اشاره می کند.لیجام جم می گوید: مادر لیلا، مادر حضرت علی اکبر (علیه السلام)، رباب، مادر حضرت علی اصغر (علیه السلام)، شهر بانو، مادر حضرت سجاد (علیه السلام)، حضرت سکینه، دختر نیکوکار امام حسین (علیه السلام). او، مادر حضرت قاسم بن حسن (علیه السلام) و مادر وهاب از مهم ترین نقش ها هستند.

جناب آقای حسین جعفری که مسئول هیئت کاوانی ترحیم عاشقان ثارا نیز می باشد… دهکید: همچنین مراسم شهادت حضرت معصومه (س) و حضرت رقیه (س) و بازگشت کاروان اسرا به مدینه منوره. از جمله تعزیه هایی است که خوانندگان در نقش های حضرت معصومه (و حضرت رقیه (سلام الله علیها) و مادر آل البیین، مادر حضرت ابوالفضل العباس (علیه السلام) اجرا کردند. ص) پست موثر و ممتاز.

بنیانگذار تلاوت بانوان در بوشیر

حاجی حسن فخاری از پیشکسوتان تعزیه خوانی بوشهر است که طرح ها و ایده های وی در کشور توسط هیئت تعزیه خوانی روستای درودجا شهرستان دشستان مطرح شده است. وی نقطه شروع حضور ملموس زنان در تعزیه را اینگونه روایت می کند: در سال ۶۲ برای اولین بار کاروان شهادت تعزیه با حضور زنان برای ایفای نقش اصلی در تعزیه برگزار شد و از آن زمان به بعد. روزی گروه های دیگر تعزیه با مقلدین زنان در نقش های حضرت زینب (سلام الله علیها) و سایر اهل بیت امام حسین(ع) از آن استفاده کرده اند. به گفته الفخاری، این امر بی سابقه است و در تعزیه هایی که انجام می شود، معمولاً زنان و دختران نقش نمادینی در خیام دارند، اما در تعزیه داروجه برای اولین بار از یک مقدله زن استفاده شده است. او را در نقش حضرت زینب (س) و خانم مریم رنجبر می توان اولین زن شیاد در بوشیر نامید. وی تایید می کند که مجوز قانونی اجرای تعزیه برای بانوان از مرحوم آیت اراکی گرفته شده است.

جای پدر

زهرا فخاری دختر حاج حسن فخاری یکی از بانوانی است که از دوران جوانی در مجالس تعزیه در اجراهای مختلف نقش های متفاوتی را ایفا کرده است. ذکر شده است که پدرش همواره در تعزیه به دنبال اندیشه های نو بود و از همان دوران کودکی به پیروی از حضرت علی اصغر (علیه السلام) در اوایل دهه شصت فرزندان خود را در اجرای تعزیه مشارکت می داد. پدرم ایده جدیدی را اجرا کرد و خانم رنجبر را به عنوان بدل حضرت زینب(س) به من داد و فرصت اجرای این عرصه را به من داد و پس از سال ها اجازه اجرای این عرصه را به عنوان نقش آفرینی حضرت سکینه (س) گرفتم. ص). ). آن سال ها ۱۳ سال بیشتر نداشتم.

فخاری ادامه می دهد: وضعیت خوانندگان زن نسبت به سال های گذشته بهتر شده است زیرا در ابتدای کار با واکنش های غیرقابل قبول اطرافیان مواجه شدیم. مرسوم و مرسوم بود که قاریان مرد، زینب و سکینه می خواندند، اما مردم از اجرای زن استقبال نمی کردند و به گفته بسیاری از مردم این کار را ناپسند می دانستند. البته پدرم از مرجع سنت اجازه خواندن تعزیه زن را گرفت و پس از تحقیقات فراوان و تغییراتی که در نوع تلاوت و سخنرانی و حرکت تعزیه ایجاد کردند، امکان حضور آن زن را فراهم کردند.

عملکرد متفاوت برای خانم ها

این تقلید با اشاره به تفاوت های اجرای زن و مرد در نمایش تاکید می کند که دست مردان برای اجرا و خواندن بازتر است اما زنان باید به گونه ای اجرا کنند که از نظر شرعی مشکلی نداشته باشد. و تمام احساسات خود را به مخاطب منتقل می کند. او با تاثیر خود می تواند حس واقعی نقشی که بیننده بازی می کند را منتقل کند. فخاری با اشاره به اینکه نوع حرکات، گفتار و پوشش نیز در حین اجرا بسیار مهم است، می گوید: با وجود اینکه تعزیه جدید چندین سال پیش اجرا می شد، اما همچنان در برخی از فرمانداری هایی که برای اجرا می رویم با محدودیت های زیادی مواجه هستیم، زیرا این کار را انجام می دهند. . نقش یک خانم را قبول نکنید.

خانم ها؛ ارکان تشییع جنازه بوشهر

مدیر ثبت آثار اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر در گفت و گو با جام جم، توضیح داد: از میان هفت پرونده جمع آوری و ارسال شده از استان بوشهر به تهران در سال گذشته، چهار مورد مربوط به آثار آیینی و فرهنگی مربوط به … تاثیر می گذارد. مراسم آیینی، آداب و رسوم مختلف عزاداری و شادی در فهرست آثار فرهنگی ناملموس کشور ثبت شده است. یکی از این آثار تعزیه اربعین و نقش زن در بوشیر است که همراه با مورد دیگر مراسم عزاداری سنتی، مراسم حجله حضرت قاسم، اولین نذری آیینی و سنتی استان بوشیر، شیرینی دارویی زنان زائو است. , درمان سنتی تعویض رگ گریچه. ورید کمر) و درمان متعارف کبودی و شکستگی با قیر طبیعی در دست بررسی است.

سودابه المعموری با بیان اینکه تکمیل پرونده ها شامل تحقیقات میدانی و میزی است که به همراه مستندات تصویری انجام شده است، گفت: هدف از ثبت آثار ماندگاری میراث فرهنگی ملموس و ناملموس است زیرا با ثبت آثار، قوانین حفاظت و حفاظت از آنها تغییر می کند. با حمایت و حمایت قانونی لازم، کف برای حفظ و احیای آن فراهم می شود.

وی با بیان اینکه در تمامی نمایش های ترحیم کشور از بدل مرد با خرقه و محجبه خاص در نقش های زنانه استفاده می شود، افزود: هنرمندان زن بوشهری مهارت و مهارتی خاص، شناخته شده و شناخته شده دارند. هنر کامل ایفای نقش های موثر و ماندگار همچون حضرت زینب(س) و سایر اهل بیت(ع) که در واقعه عاشورا و حوادث پس از آن حضور داشتند، هل دادن و این تمایز از ویژگی های منحصر به فرد است. زنان. تسلیت در استانداری بوشهر. آنها حتی از زنان سادات برای استخدام هنرمندان برای ایفای نقش اهل بیت امام حسین (علیه السلام) استفاده می کنند تا بر مخاطبان و عزاداران حسینی تأثیر بیشتری بگذارند.

ثبت ملی زنان تازه

به گفته المعموری، نقش برجسته قاریان در نماز اربعین به دلیل حضور پررنگ حضرت زینب (سلام الله علیها) و نوحه سرایی این بانوی کربلایی در بازگشت اسرا و بعد از آن، بیشتر مشهود است. به قبور پاک عاشورایی. شهدا. آیین هایی مانند پرچم کیشون در خاموج و مختدری به مناسبت شش ماهه شهادت دشت کربلا از دیگر مراسمی است که با نقش های ویژه بانوان همراه است و در فهرست آثار فرهنگی ناملموس کشور به ثبت رسیده است.