چشم انداز دنیای مرده در سال ۲۰۴۰



نویسنده مهدی آریانی نژاد – پژوهشگر حوزه فناوری اطلاعات

فقط آینه ای به این بزرگی و صاف می تواند نور ضعیف را از دورترین کهکشان های آسمان جمع آوری و متمرکز کند – نوری که منبع خود را مدت ها پیش ترک کرده است، بنابراین کهکشان ها را مانند گذشته باستان نشان می دهد، زمانی که جهان جوان بود. ضعیف ترین و دورترین کهکشان هایی که می توانیم ببینیم هنوز در مراحل ابتدایی خود هستند، زمانی که نیروهای مرموز در تاریکی عمل می کنند و اولین دانه های ستاره ها شروع به درخشش می کنند.

۵۴ درصد از این کارشناسان گفتند که انتظار دارند تا سال ۲۰۴۰، متاوره جزئیات بیشتری پیدا کند و به زندگی روزانه نیم میلیارد نفر یا بیشتر در سراسر جهان متصل شود.
۴۶ درصد گفتند که انتظار دارند تا سال ۲۰۴۰ متاوره با آنچه که گروه قبلی تصور می کردند متفاوت باشد.
بخش بزرگی از این کارشناسان استدلال کرده اند که پذیرش AR در زندگی روزمره مردم تا سال ۲۰۴۰ حول محور AR و ابزارهای واقعیت ترکیبی متمرکز خواهد شد. آنها هشدار دادند که این جهان های جدید می توانند به طور چشمگیری تمام ویژگی ها و تمایلات انسانی را تقویت کنند – چه خوب و چه بد.
لاورنس لانهام، معاون ابتکارات تحقیقاتی ملی، پیش بینی می کند: «متاورس، در هسته خود، مجموعه ای از فناوری های جدید و پیشرفته خواهد بود». تصور اینکه بهترین و بدترین جنبه های زندگی آنلاین ما از طریق یک تجربه همه جانبه آشکار می شود، آسان است، حضور در فضای دیجیتال به جای نگاه کردن از بیرون. نکته مثبت، چیزهایی مانند توانایی افراد در تعامل با دیگران به گونه ای است که انگار همه در یک فضای فیزیکی هستند. انجام وظایف فیزیکی چالش برانگیز (مانند جراحی) در نهادهای مجازی؛ فرصت های آموزشی و پژوهشی از هر نوع در حال افزایش است، زیرا ما یاد می گیریم از مزایای ذاتی در محیط های جدید استفاده کنیم. سهولت اعتیاد به بازی ها و تجربیات تخیلی که منجر به افزایش انزوا برای بسیاری می شود.
الیزابت هیمن، مدیر عامل انجمن XR، که توسط متا، گوگل، اچ‌تی‌سی ویو، مایکروسافت و سونی اینتراکتیو اینترتینمنت برای گرد هم آوردن ذینفعان برای توسعه و استفاده از XR تأسیس شده است، تعدادی از موارد استفاده حیاتی برای این فناوری را به اشتراک می‌گذارد: «افزایش مجازی و واقعیت مختلط دروازه ای برای کاربردهای خارق العاده در پزشکی است. آموزش، تولید، خرده فروشی، آموزش نیروی کار و موارد دیگر، دروازه ای برای تعاملات اجتماعی عمیق و همه جانبه. هر روز ما گام های بزرگی برای بهبود فناوری و اطمینان از بی حد و حصر بودن فرصت ها برمی داریم. شک، چالش هایی وجود خواهد داشت، و ما معتقدیم که فناوری XR به پلت فرم محاسباتی بزرگ بعدی تبدیل خواهد شد.
جری میکالسکی، مشاور فناوری و بنیانگذار Sociate.com و ReX پیش‌بینی می‌کند: «متاورس بیشتر شبیه تلویزیون سه بعدی خواهد بود تا وب. گران‌تر، آزاردهنده‌تر و گیج‌کننده‌تر خواهد بود، حتی اگر اطلاعات و ارتباطات کمتری داشته باشد. متاورس در مناطق خاصی دگرگون کننده و استرس زا است.
ژاکلین فورد موری، پیشگام واقعیت مجازی و دانشمند ارشد در All This Worlds، و یکی از سردبیران راهنمای تحقیق در مورد تأثیرات جهانی و نقش رسانه‌های فراگیر، می‌گوید قبل از بررسی کامل این فناوری، کارهای زیادی باید انجام شود. . Immersive.: “برای موفقیت تا سال ۲۰۴۰، باید برای بسیاری از مردم معنای زیادی داشته باشد، غنی سازی یا بهبود زندگی روزمره آنها. باید فراتر از بازی و سرگرمی باشد تا نیازهای همه را برآورده کند. اولین و بزرگترین گام ساخت نمونه اولیه و قرار دادن متاورس خواهد بود. به عنوان یک تسهیلات عمومی به طوری که افراد بیشتری به آن دسترسی داشته باشند و از آن بهره مند شوند. باید برای شرکت کنندگان ارزش قائل شود و آنها را فقط به عنوان منبع پول در نظر نگیرد. محکوم به تکامل، نه تکامل واقعی بشریت.»
تعدادی از پاسخ‌دهندگان که پیش‌بینی می‌کنند تا سال ۲۰۴۰ یک متاورز به خوبی توسعه یافته باشد، هشدار دادند که این امر چالش‌های اجتماعی در حوزه دیجیتال را تا حد زیادی تشدید خواهد کرد. جاستین رایش، دانشیار رسانه های دیجیتال در MIT و مدیر آزمایشگاه سیستم های آموزشی، می گوید: «اصطلاح متاورس برای توصیف منظره جهنمی عاری از هرگونه فرهنگ یا ارزش ابداع شد. طرفداران Metaverse در حال حاضر تلاش می کنند تا این چشم انداز را به واقعیت تبدیل کنند، امیدوارند سطوح دیجیتالی جدیدی ایجاد کنند که تا حد امکان اعتیاد آور باشد. واقعیت افزوده مرز جدید سرمایه داری نظارتی است. اگر نتیجه بدهد، مثل امروز رسانه های اجتماعی وحشتناک خواهد بود. سوالاتی که هرگز ندیده‌ام روزنامه‌نگاران از مارک زاکربرگ یا هر شخص دیگری در پروفایل بپرسند: در حال حاضر چند ساعت در روز را در متاورس می‌گذرانید؟ چند ساعت در روز فرزندان خود را تشویق می کنید که در متاورس بگذرانند؟ “تصور من این است که متوسط ​​کارمندان متا زمان بسیار کمی را در متاورس می گذرانند زیرا افتضاح است و آنها نمی خواهند فرزندانشان آنجا باشند زیرا افتضاح است.”
دیوی اوتنهایمر، معاون اعتماد دیجیتال و اخلاق در Inrupt، گفت: «اگر متاورس استدلالی را برای مدل غیرمتمرکز و انسان محور مالکیت داده ارائه دهد، کارساز خواهد بود. اکنون این کشور در خطر بازگشت به مدل های برده داری تحت پوشش یک «همزاد دیجیتالی» ویژه است که توسط غول های شرکتی که خودخواهانه، فراتر از قانون عمل می کنند و منفعت اجتماعی را انکار می کنند، ابداع شده است. کسانی که در این سوء استفاده‌ها گرفتار شده‌اند، مانند کارگران دوران صنعتی که از بار روزمره مشاغل بی‌روح در کارخانه‌ها، خانه‌ها و وسایل نقلیه رنج می‌برند، مشتاق فرار از فضای محدود متاورس هستند.»

منبع: ضمیمه مجله جام جم کلیک کنید