چرا اسکیموها به پسوریازیس مبتلا نمی شوند؟

نکته: پاسخ در رژیم غذایی ویژه اسکیموها نهفته است – ماهی.

وقتی به آمار پسوریازیس در همه ملیت‌ها و قومیت‌ها نگاه می‌کنید، بلافاصله یک گروه به عنوان خاص ظاهر می‌شوند – اسکیموها. در مقایسه با اکثر افراد دیگر، میزان بروز پسوریازیس بسیار پایین است. فقط ۱٪ اسکیموها تحت تأثیر این اختلال پوستی ناتوان کننده هستند، اما چرا، و چه چیزی می توانیم از آنها بیاموزیم و در درمان های پسوریازیس خود به کار ببریم؟

اسکیموهای گرینلند برای اولین بار در دهه ۷۰ توجه محققان دانمارکی را به خود جلب کردند، زمانی که آنها متوجه شدند که این قبیله های بومی سرسخت دارای اختلالات خودایمنی و التهابی – از جمله پسوریازیس- هستند! آنها این را به بارزترین تفاوت در زندگی روزمره یک اسکیمو معمولی مرتبط کردند. چیزی که آنها را از همتایان خود در دانمارک متمایز می کرد رژیم غذایی خاص آنها بود.

آن کارتون‌هایی را که اسکیموها در حال ماهیگیری روی یخ بودند، به خاطر می‌آورید که دور یک سوراخ کوچک با میله‌های چوبی در دستانشان نشسته بودند؟ خوب، آنها تا حدودی درست هستند.

رژیم غذایی اسکیموها شامل مقدار زیادی غذاهای دریایی است – تا یک پوند در روز از گوشت نهنگ، فوک و شیر دریایی (از جمله بلبل!) و کمک های سخاوتمندانه ماهی آزاد، ماهی سفید و سایر ماهی ها. ماهی یا پخته، خشک، دودی یا خام مصرف می شود.

این رژیم غذایی خاص است زیرا چنین است بسیار غنی در چربی های امگا ۳ با زنجیره بلند، که به عنوان ضد التهاب شناخته می شوند. رژیم های غذایی غربی در مقایسه با کمبود شدید ماهی!

بدانید که این کلید مقاومت آنها به پسوریازیس است زیرا تحقیقات آنها بر روی گرینلندیان اینویت با یافته های مشابه در مورد سایر قبایل، مانند یوپیک های آلاسکا و اینوئیت های سیبری، تقویت شده است.

پس چرا روغن های امگا ۳، به ویژه روغن های ماهی های چرب، برای مهار پسوریازیس بسیار مهم هستند؟

در اینجا یک تفکیک سریع از دلیل است. افراد مبتلا به پسوریازیس دارای سطوح بالای غیرعادی چربی به نام اسید آراشیدونیک هستند که عمدتاً از اسیدهای امگا ۶ ساخته شده است. این اسید باعث التهاب و تشدید پسوریازیس می شود. حدس بزنید معکوس چه تاثیری دارد؟ درست است – امگا ۳! اسکیموها با خوردن ماهی زیاد به تنظیم تولید بیش از حد امگا ۶ کمک می کنند، بنابراین التهاب خود را تحت کنترل نگه می دارند و از خود در برابر اختلالات پوستی مانند پسوریازیس محافظت می کنند.

در حالی که نمی‌توانید فقط یک ایگلو بسازید یا چمدان‌هایتان را ببندید، بلیتی برای آلاسکا یا سیبری بخرید و به یک قبیله بپیوندید، همیشه می‌توانید در رژیم غذایی خود تغییراتی ایجاد کنید تا غذاهای غنی از امگا ۳ بیشتری مصرف کنید. بهترین راه این است که به یک ماهی فروشی بروید و ماهی های روغنی مانند ماهی خال مخالی، شاه ماهی، قزل آلا و سالمون تهیه کنید (نه، انگشتان ماهی به حساب نمی آیند!). کنسرو ماهی تن جایگزین خوبی است، فقط مطمئن شوید که ماهی تن را با آب بسته بندی کنید تا روغنی (چون معمولاً از روغن گیاهی امگا ۶ استفاده می کنند).

من شخصاً متوجه شده ام که از زمانی که ۲ تا ۳ بار در هفته ماهی خانگی می خورم، لکه های پسوریازیس من بسیار سبک تر، صاف تر و کمتر خارش دارند. به علاوه، من عاشق غذاهای دریایی هستم، بنابراین از زمان صرف غذا دو برابر بیشتر لذت می برم!

جدای از خوردن ماهی، یک مسیر آسان برای مصرف مکمل با کپسول روغن ماهی است. فقط مطمئن شوید که محتوای EPA بالایی دارند (ایکوزاپنتانوئیک اسید) زیرا برای پسوریازیس بسیار مفید است. دوز معمولی توصیه شده ۳۰۰-۱۰۰۰ میلی گرم است، اما مصرف تا ۳۰۰۰ میلی گرم گاهی اوقات برای مشاهده تأثیر قابل توجه ضروری است. همچنین منابع گیاهی امگا ۳ وجود دارد – در سبزیجات برگ سبز و روغن بذر کتان. اطمینان حاصل کنید که چند هفته قبل از تصمیم گیری در مورد اینکه آیا کمک کننده است یا خیر، آن را مصرف کنید.

اسکیموها برای تمام عمر خود از این رژیم غذایی سنتی استفاده می کردند و دیدن تغییرات رژیم غذایی در پسوریازیس زمان می برد. دفعه بعد که احساس گرسنگی کردید، یا کیش توآه همانطور که اسکیموهای غربی می گویند، ماهی را بیرون بیاورید و پسوریازیس خود را کمی تسکین دهید!

رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/ رژیم کتوژنیک دکتر روشن ضمیر