پرخوری و سلسله مراتب نیازهای مزلو

فراتر از انگیزه فیزیکی برای غذا یا آب، سرپناه و ایمنی، چه چیزی رفتار ما را تحریک می کند؟

به گفته آبراهام مزلو، روانشناس انسان گرا، اقدامات ما برای دستیابی به نیازهای خاص انگیزه دارد. سلسله مراتب او نشان می دهد که افراد برای برآوردن نیازهای اساسی قبل از رفتن به سایر نیازهای پیشرفته تر انگیزه دارند. سلسله مراتب نیازهای مازلو

مدل سلسله مراتب نیازهای او اغلب به صورت یک هرم نشان داده می‌شود که پایین‌ترین یا پایه‌ترین سطوح هرم، اساسی‌ترین نیازهای انسانی ما است. نیازهای پیچیده تر ما در راس هرم قرار دارند.

به طور خلاصه، به این معنی است که قبل از اینکه بتوانیم برای رفع نیازهای پیچیده تر حرکت کنیم، ابتدا نیازهای اساسی ما باید برآورده شوند. به عنوان مثال، اگر از گرسنگی می‌میرید، تمرکز بر عزت نفس دشوار است.

همانطور که نیازهای اولیه خود را برآورده می کنیم، از هرم بالا می رویم. نیازهای ما بیشتر روانی و اجتماعی می شوند تا فیزیکی. به زودی نیازهای ما به عشق، دوستی و صمیمیت برای رفاه و سلامت کلی ما مهم می شود. بعدها، نیازهای ما به عزت نفس شخصی و توانایی دستیابی به اهداف مهم می شود.

مزلو خودشکوفایی را در راس قرار می دهد، که بالاترین «نیاز» یک انسان است، یعنی نیاز به رشد و تکامل به عنوان یک فرد برای رسیدن به حداکثر پتانسیل های خود.

در واقع، اگر متوجه شده اید که از سرعت کارهای روزمره خود خسته شده اید، به دنبال چیزی “عمیق تر” یا “بزرگتر” برای زندگی خود هستید، پس نیاز به خودشکوفایی خود را تجربه می کنید.

آبراهام مزلو معتقد است که نیازهای فیزیکی، امنیتی، اجتماعی و احترامی نیازهای کمبود هستند (نیازهای D نیز شناخته می شوند)، به این معنی که این نیازها به دلیل محرومیت ایجاد می شوند.

بالاترین سطح هرم نیازهای رشد در نظر گرفته می شود (همچنین به عنوان نیاز یا نیاز B شناخته می شود). نیازهای رشد ناشی از فقدان چیزی نیست، بلکه بیشتر از تمایل به رشد به عنوان یک فرد ناشی می شود.

گفته می شود که کمبود یا نیازهای اساسی در زمانی که افراد برآورده نمی شوند، انگیزه ایجاد می کند. همچنین، نیاز به برآورده ساختن چنین نیازهایی هر چه مدت زمان انکار آنها طولانی تر شود، قوی تر می شود. به عنوان مثال، هر چه فرد بیشتر بدون غذا بماند گرسنه تر می شود.

در اصل، این مدل در سال ۱۹۴۳ ارائه شد، سپس در سال ۱۹۵۴ تجدید نظر شد. بعداً در دهه ۱۹۷۰ به نیازهای شناختی، زیبایی شناختی و متعالی گسترش یافت.

در اینجا مدل مزلو آمده است، همانطور که با همه نیازها گنجانده شده است:

۱. نیازهای بیولوژیکی و فیزیولوژیکی – هوا، غذا، نوشیدنی، سرپناه، گرما، رابطه جنسی، خواب و غیره.

۲. نیازهای ایمنی – حفاظت از عناصر، امنیت، نظم، قانون، ثبات و غیره.

۳. نیازهای اجتماعی – تعلق و عشق، – گروه کاری، خانواده، محبت، روابط و غیره.

۴. نیازهای عزت – عزت نفس، موفقیت، تسلط، استقلال، موقعیت، تسلط، پرستیژ، مسئولیت مدیریت و غیره.

۵. نیازهای شناختی – دانش، معنا و غیره.

۶. نیازهای زیبایی شناختی – قدردانی و جستجو برای زیبایی، تعادل، فرم و غیره.

۷. نیازهای خودشکوفایی – تحقق پتانسیل شخصی، خودشکوفایی، جستجوی رشد شخصی و تجربه های اوج.

۸. نیازهای متعالی – کمک به دیگران برای رسیدن به خودشکوفایی.

حالا این چه ارتباطی با غذا خوردن دارد؟

مدل مزلو به نیازهایی اشاره می کند که رفتار ما را هدایت می کند… و از آنجایی که پرخوری یا پرخوری اغلب به دلیل گرسنگی فیزیکی نیست، این رفتار ناشی از نیازهای دیگر است.

پرخوری عموماً ناشی از چیزی است که معمولاً واضح نیست. این اغلب نتیجه یک عادت یا واکنش به چیزی احساسی یا موقعیتی است: استرس، اضطراب، بی حوصلگی، تنهایی، گناه، شرم، خشم… شما این ایده را دریافت می کنید.

اگر به یک واکنش عادی تبدیل شود، ممکن است ارتباط آشکاری با یک احساس یا موقعیت وجود نداشته باشد. شاید این همان چیزی باشد که شما به انجام آن عادت کرده اید.

اگر متوجه شدید که مرتباً پرخوری می‌کنید و به خاطر «ضعیف بودن» یا «عدم کنترل» روی غذا از خود منزجر می‌شوید، لحظه‌ای به عقب برگردید و به ۸ نیاز انسان در بالا نگاه کنید. آیا نیازی وجود دارد که شما به طور کامل برآورده نشده باشید؟

شاید شما احساس رکود می کنید. یا مثل اینکه زندگی شما با خلبان خودکار است. شاید زیبایی و تعادل را از دست داده اید. شاید رابطه ای وجود داشته باشد که آن چیزی که شما می خواهید نیست.

اقدام به

برای ۸ روز آینده، روی یکی از ۸ نیاز فهرست شده در سلسله مراتب مزلو تمرکز کنید. برنامه ریزی کنید و هر کاری که در آن روز به شما احساس رضایت بیشتری می دهد را انجام دهید. خود را در آن سطح تغذیه کنید.

در حین تلاش آگاهانه برای برآوردن نیازهای خود در سطوح مختلف، به رفتارهای غذایی خود توجه کنید. آیا بیشتر از همیشه احساس گرسنگی می کنید؟ آیا احساس می کنید برای امتحان چیز جدیدی الهام گرفته اید؟ آیا هوس های معمول خود را احساس نمی کنید؟

خیلی کنجکاوم بدونم برای خودم، پس از سرهم‌کردن با این موضوع، متوجه شدم که اغلب نیازهای اجتماعی، عزت‌مندی یا خودشکوفایی است که می‌تواند باعث شود من احساس بی‌قراری یا برآورده نشدن کنم. و وقتی احساس می کنم که کامل نمی شوم… خیلی آسان است که غذا را بدون اینکه حتی به آن فکر کنم پر کنم.

رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/ رژیم کتوژنیک دکتر روشن ضمیر