پراید سواری با پول مزدا!


نویسنده Ruh A … قیتاسی – گروه اقتصاد

گزارش کردن جام جم آنلایندر سال ۱۳۹۶ دولت با هدف کاهش هزینه های ارزی کشور ممنوعیت واردات خودرو را به مدت چهار سال تصویب کرد و برخی کارشناسان این تصمیم را فرصتی برای توسعه تولید داخلی و افزایش تیراژ خودروسازان عنوان کردند، اما این دو هدف هرگز به دست نیامد.

فربد زاوه کارشناس بازار خودرو در گفتگو با جام جم درباره مشکلات صنعت خودرو کشور در گفتگو با جام جم درباره مشکلات خودروسازی کشور می گوید: افرادی که اصرار دارند قیمت تمام شده خودرو را توضیح دهند در واقع هستند. نسبت به کل ساختار سازمان حسابرسی، بورس و اصول اقتصادی بدبین است و این دیدگاه به طرز عجیبی مغایر با اصول اقتصاد است تا ثابت کند قیمت مثلاً پراید باید ۱۰۰۰ دلار باشد یا پژو ۲۰۰۰ دلار.

خاویر مشکل صنعت خودرو و بازار را ناشی از انحصار بازار می داند که دیر یا زود باید شکسته شود. او معتقد است راه حل این مشکل در حسابرسی صورت های مالی شرکت نیست.

این سوال پیش می آید که اساسا چند نفر از کارشناسان حسابداری و حسابرسی در کشور ما وجود دارند که توانایی بررسی صورت های مالی جامع، طولانی و پیچیده شرکت بزرگی مانند ایران خودرو و سایپا را داشته باشند؟
خاویر با بیان اینکه مشکل روشن است و مشکل در بازار انحصاری است که گریبانگیر صنعت خودرو شده است، گفت: حذف این انحصار از بازار راه حل این مشکل است.

به گفته وی، برخی از پروژه ها عمدتاً متکی به لابی ها هستند که به دنبال سرگرمی مردم برای پیشرفت کار خود هستند. بیشترین سود حاصل از این نوع طرح اشتباه همان کارتل ها، لابی های اجاره و خودروسازان خواهد بود.

کیفیت گرادیان

پس از چهار سال ممنوعیت واردات، کیفیت خودروهای داخلی به شدت کاهش یافته است، حتی برخی از خودروسازان اعلام کرده‌اند که روکش درب را به عنوان یک سرویس تزئینی ارائه می‌کنند که اگر مشتریان بخواهند این قطعه را به درب خودرو خود متصل کنند، باید هزینه آن را نیز بپردازند.

علاوه بر افت کیفیت خودرو، قیمت ها نیز افزایش یافته است، به طوری که قیمت مزدا ۳ در سال ۱۳۹۶ به حدود ۲۰۰ میلیون تومان رسیده بود، اما با ممنوعیت واردات، پراید موفق شد از این قیمت بالاتر برود. . یک خودروی ژاپنی باکیفیت در سال ۲۰۱۹ از مرز ۲۰۵ میلیون تومان گذشت و این باورش سخت است!

تیراژ پایین، ضربه نهایی به انحصار

خودروسازان با کاهش تیراژ تولید، علاوه بر کاهش کیفیت و افزایش قیمت، آخرین ماه خود را از بازار انحصاری خودرو گرفتند، چرا که میزان تولید تا قبل از سال ۱۳۹۶ حدود یک میلیون دستگاه بود، اما در سال‌های ممنوعیت واردات این رقم به کمتری رسید. بیش از ۳۰۰ هزار دستگاه و پس از این کاهش عرضه، بازار سیاهی برای فروش خودرو به قیمت بالاتر از کارخانه ایجاد شده است. برای تکمیل این گزارش به بررسی و مقایسه قیمت خودروهای داخلی و خارجی می پردازیم تا بهترین ابعاد این صنعت را بررسی کنیم.

تفاوت کیفیت از زمین تا آسمان

با نگاهی به قیمت روز خودروها در بازار متوجه می‌شویم که گران‌ترین محصولات داخلی تقریباً ۲۰ هزار دلار ارزش دارند. تندر ۹۰ پلاس خودرو ۶۵۰ میلیون تومان، تارا آلی ۶۲۰ میلیون تومان و پژو ۲۰۷ خودرو پانوراما ۶۱۰ میلیون تومان در بازار آزاد به فروش می رسد و ارزش آنها را می توان نزدیک به ۲۰ هزار دلار دانست. قیمت کیا اسپورتیج معادل ۲۰۲۲ است که با ۲۰ هزار دلار می توانید خودروهای دیگری مانند کیا سراتو، مزدا ۳ سدان و تویوتا کرولا را در نظر بگیرید. و البته نسخه ۲۰۲۲ کیا اسپورتیج که ۲۰ هزار دلار قیمت دارد و مدل ۲۰۱۷ کارکرده آن در تهران دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان یعنی ۷۶ هزار دلار به فروش می رسد. یا کیا سراتو ۲۰۱۷ که قیمتی معادل یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان معادل ۴۵ هزار دلار دارد. در بازار خودروهای داخلی پس از مدل های ۲۰ هزار دلاری، خودروهایی مانند دنا پلاس اتوماتیک ۵۰۴ میلیون تومانی، پژو پارس ۴۲۰ میلیون تومانی و سمند دوگانه سوز EF 7 400 میلیون تومانی تقریباً ۱۴ یا ۱۵ هزار دلار قیمت دارند. با این بودجه می توانید هیوندای اکسنت ۲۰۱۸ را خریداری کنید. اما هیوندای اکسنت ۲۰۱۵ ۱۱۰ هزار کیلومتری در تهران با قیمت ۷۲۰ میلیون تومان (معادل ۲۴ هزار دلار) اعلام شد.

پراید یا پیکانتو

در خودروهای اقتصادی و ارزان، ترازو همچنان به شدت به سمت خودروسازان خارجی متمایل است. در حال حاضر پراید در بازار حدود ۲۱۰ میلیون تومان قیمت دارد که از ۳۰ هزار تومان آن، قیمت آن حدود ۷۰۰۰ دلار خواهد بود. با این قیمت می توانید هیوندای پیکانتو را خریداری کنید که در کلاس اقتصادی این شرکت قرار دارد. در مورد کیفیت خودرو بهتر است چیزی نگوییم.

منبع: روزنامه جام جم