نکات رژیم غذایی بیماری گریوز که احتمالا نمی دانستید

قبل از اینکه درباره برخی از نکات رژیم غذایی بیماری گریوز صحبت کنم که می تواند به بازگرداندن سلامتی شما به حالت عادی کمک کند، اجازه دهید ابتدا به شما بگویم که من نه تنها یک متخصص مراقبت های بهداشتی دارای مجوز هستم، بلکه شخصاً به بیماری گریوز نیز مبتلا شده ام. و مطمئناً تغذیه نقش مهمی در بازگشت سلامتی من به حالت عادی داشت. من به شما هشدار می دهم که به عنوان یک پزشک کل نگر، من نسبت به درمان های طبیعی تعصب دارم، بنابراین در حالی که اکثر متخصصان غدد بر اساس تجربه شخصی خود، بیماری گریوز را “غیر قابل درمان” توصیف می کنند، من معتقدم که بیماری گریوز قابل درمان است و رژیم غذایی در این بیماری مهم است. بازیابی سلامتی آنها

بنابراین اگر به دنبال نکات رژیم غذایی بیماری گریوز هستید که به شما کمک می کند سلامت خود را به حالت عادی برگردانید، از خواندن اطلاعات زیر لذت خواهید برد. همانطور که اشاره کردم، رژیم غذایی می تواند نقش بسیار زیادی در درمان طبیعی بیماری گریوز داشته باشد. با این حال، من به شما می گویم که در حالی که مصرف مکمل های سالم می تواند مفید باشد، عوامل دیگری نیز در بهبودی شما نقش دارند که در این مقاله به اختصار به آنها اشاره می کنم.

من همچنین به شما هشدار می دهم که پزشکان مختلف نظرات متفاوتی در مورد اینکه چه چیزی از نظر رژیم غذایی “سالم” در نظر گرفته می شود، خواهند داشت. و بیایید یک لحظه صادق باشیم… هیچ کس رژیم غذایی “کامل” را نمی خورد، زیرا به نظر من “بد” بودن گاه و بیگاه اشکالی ندارد. به عنوان مثال، من با بیماری که زمانی عاشق یک میلک شیک بود مشورت کرده ام، که ممکن است فکر کنید خیلی سالم نیست. و در حالی که برای این فرد ایده آل است که میلک شیک را به طور کامل از رژیم غذایی خود حذف کند، خوردن آن در دفعات بیشتر کار مهمی نیست. در مورد سایر غذاها هم همینطور است.

البته، استثناهایی وجود دارد. به عنوان مثال، یک فرد مبتلا به بیماری سلیاک احتمالاً نمی‌تواند «هرازگاهی» غذای حاوی گلوتن را بدون واکنش بد بخورد. مثال دیگر شامل کسی است که نمی‌تواند هر از چند گاهی یک میلک شیک یا یک تکه پیتزا و غیره را «بپذیرد». به عبارت دیگر، برای برخی بهتر است به طور کامل از غذاهای «بد» دوری کنند یا شروع به مصرف بیش از حد آن کنند.

تست آلرژی غذایی ایده خوبی است

به هر حال، یکی از اولین چیزهایی که من قبل از تغییر عادات غذایی خود توصیه می کنم، آزمایش آلرژی غذایی است. مراجعه به یک متخصص آلرژی معمولی ممکن است بهترین گزینه نباشد، زیرا آنها معمولا فقط آنتی بادی های IgE را آزمایش می کنند. ممکن است بخواهید به یک پزشک کل نگر مراجعه کنید و یک پانل ELISA/EIA دریافت کنید که آنتی بادی های IgG را نیز اندازه گیری می کند و معمولا دقیق تر است (اگرچه این بستگی به آزمایشگاهی دارد که آزمایش را انجام می دهد).

جایگزین دیگر در نظر گرفتن پانل سلامت GI است. Diagnost-Techs این نوع آزمایش را ارائه می دهد که سلامت دستگاه گوارش را اندازه گیری می کند و شامل بیش از دوازده آزمایش است که از نمونه های بزاق و مدفوع استفاده می کند. آنها همچنین پانل عدم تحمل غذایی FIP-Food را ارائه می دهند که تعیین می کند آیا شما به چهار مورد از رایج ترین غذاها (گلوتن، سویا، شیر و پروتئین تخم مرغ) حساسیت دارید یا خیر.

کم هزینه ترین روش پیروی از یک رژیم غذایی حذفی است که در آن همه آلرژن های رایج غذایی (گندم، سویا، لبنیات و غیره) حذف شده و سپس آلرژن های بالقوه به آرامی یکی یکی معرفی می شوند. راه های مختلفی برای انجام این کار وجود دارد، اما در اینجا یک مثال آورده شده است. می توانید یک برنامه تصفیه را شروع کنید (به زودی توضیح داده شد) و پس از اتمام برنامه تصفیه، به مدت ۳ روز وارد گندم شوید و ببینید که بدن شما چگونه واکنش نشان می دهد. فقط مطمئن شوید که بیش از یک آلرژن بالقوه اضافه نکنید، مثلاً اگر بخواهید گندم و لبنیات را اضافه کنید و واکنش بدی نشان دهید، نمی‌دانید که کدام آلرژن مسئول است.

نرم افزار تصفیه می تواند مفید باشد

همانطور که اشاره کردم، بسیاری از افراد می توانند از برنامه پاکسازی بهره ببرند. انواع مختلفی از این برنامه ها وجود دارد و هنگام انجام یکی از آنها، عاقلانه است که تحت نظارت یک متخصص بهداشت و درمان باصلاحیت باشید. وقتی یکی از بیمارانم را در برنامه تصفیه قرار می دهم، ترجیح می دهم حداقل به مدت ۲۱ روز از گلوتن، لبنیات، سویا و سایر آلرژن های رایج اجتناب کنم. باز هم دلیل این امر این است که آنها یک آلرژن رایج هستند.

از طرفی آنها را به خوردن سبزیجات، مقداری میوه و همچنین مرغ، بوقلمون و انواع خاصی از ماهی تشویق می کنم. من خرید غذاهای ارگانیک را توصیه می کنم، حداقل تا آنجا که به گوشت مربوط می شود. در حالی که اگر آنها می توانستند همه چیز ارگانیک بخرند عالی بود، من متوجه شدم که برخی از مردم نمی توانند آن را بخرند، بنابراین اگر مجبور بودید انتخاب کنید، من خوردن ارگانیک را توصیه می کنم و سعی کنید از سبزیجات و میوه های غیر ارگانیک دوری کنید. که دارای درصد بالایی از مواد آلی هستند. اینها لزوما تنها غذاهایی نیستند که من توصیه می کنم، زیرا اکثر مردم می توانند مقدار کمی آجیل خام (تخم آفتابگردان، بادام و غیره) و همچنین برخی از مواد غذایی دیگر مصرف کنند.

یک مثال واقعی از رژیم غذایی بیماری گریوز:

در اینجا نمونه ای از یک پروتکل روزانه است که برای اولین بار از رژیم غذایی گریوز پیروی کردم. به خاطر داشته باشید که این فقط یک مثال است، نه رژیمی که همیشه از آن استفاده کرده ام (اگرچه این رژیم به من آموزش داد که بهتر غذا بخورم، و هنوز هم تا به امروز سالم غذا می خورم):

صبحانه:

• یک نوشیدنی پروتئینی حاوی ۲ فنجان آب تصفیه شده، ۱ فنجان مخلوط توت (زغال اخته، زغال اخته، شاه توت)، فرم سالم پودر پروتئین و ۱ قاشق چایخوری روغن بذر کتان (بعد از یک ماه یک تخم مرغ ارگانیک خام به آن اضافه کردم) .

میان وعده وسط صبح:

• سیب ارگانیک و تخمه آفتابگردان خام

ناهار:

• سالاد مرغ کبابی: سبزیجات مخلوط ارگانیک، اسفناج و مرغ کبابی ارگانیک

عصرانه:

• یک نوشیدنی پروتئینی دیگر (بسیار سیر کننده و طعم بسیار خوبی دارد)

شام:

• بوقلمون ارگانیک

نوعی سبزیجات (مانند کدو حلوایی)

میان وعده بعد از شام:

• ۱ فنجان آجیل خام (بادام، آجیل برزیل، گردو، بادام هندی)

اگرچه این رژیم غذایی نسبتاً سالم است، اما متوجه خواهید شد که ایده آل نیست. من احتمالاً باید سبزیجات بیشتری مصرف می کردم، اما در کل این یک رژیم غذایی سالم بود. امروز من هنوز سالم غذا می خورم، اما گهگاه از غلات کامل استفاده می کنم (مثلاً یک رول بوقلمون یا یک ساندویچ با نان سبوس دار می خورم)، و هر از چند گاهی بیرون می روم و پیتزا می خورم و کمی شکلات می خورم و غیره.

اگر در حال حاضر مقدار زیادی غذای ناسالم می خورید و/یا میل به شیرینی و کربوهیدرات دارید، انتظار ندارم یک شبه تغییر کند. در این شرایط، بهتر است آن را آهسته پیش ببریم، و وقتی برای اولین بار با بیمار مبتلا به شیرینی و کربوهیدرات مشورت می کنم، آنها را روی پروتکلی قرار می دهم تا به او کمک کنم این هوس را کنار بگذارد و بنابراین انتقال به یک رژیم غذایی سالم را بسیار آسان تر کند. . من شخصاً با خوردن غذاهایی مانند Fruit Loops، Burger King Whoppers و سیب زمینی سرخ کرده بزرگ شدم و مقدار زیادی پانچ هاوایی نوشیدم. و در حالی که با تشخیص بیماری گریوز، سالم‌تر غذا می‌خوردم، زمانی که برای اولین بار شروع به امتحان غذای سالم کردم، مدتی طول کشید.

مقدار زیادی آب خالص بنوشید

همچنین باید در این مدت مقدار زیادی آب خالص بنوشید و از نوشیدنی‌های گازدار و حتی بیشتر آبمیوه‌هایی که می‌توانند قند بالایی داشته باشند، خودداری کنید. در مورد اینکه چه نوع آبی باید بنوشید، نظر پزشکان متفاوت است، اما من یا آبی که فرآیند اسمز معکوس یا تقطیر را طی کرده و سپس با مواد معدنی غنی شده است را توصیه می کنم. برخی ممکن است با من مخالف باشند و آب بدون مواد معدنی اضافه را ترجیح دهند. در هر صورت، از آب لوله کشی دوری کنید، و من نیز مراقب نوشیدن آب چشمه خواهم بود، مگر اینکه بدانید منبع با کیفیت است.

جوتروژن ها چیست؟

همچنین برخی از ترکیبات نیتروژنی وجود دارد که باید تمام تلاش خود را برای اجتناب از آنها انجام دهید. گواتروژن‌ها با عملکرد تیروئید تداخل دارند، که مسلماً در افرادی که تیروئید پرکار دارند به اندازه بیماری گریوز عامل مهمی نیست که در افراد مبتلا به کم‌کاری تیروئید وجود دارد. اما همچنان باید حداقل غذاهای زیر را کاهش دهید و از برخی از آنها به طور کامل اجتناب کنید. من شخصاً برخی از غذاهای تیروئیدی زیر را در حد اعتدال مصرف کردم (مانند اسفناج و کلم بروکلی)، در حالی که به طور کامل از سایر غذاهای تیروئیدی (مانند سویا) اجتناب کردم. به هر حال، در اینجا برخی از گواتروژن ها وجود دارد که باید از آنها آگاه باشید:

• من باشم

• کلم بروکلی

• کلم بروکسل

• گل کلم

• کلم

• اسفناج

• تربچه

هلو

• توت فرنگی

از کجا باید خرید کرد؟

در مورد اینکه کجا خرید کنید، اگرچه می توانید از فروشگاه مواد غذایی بهداشتی محلی خود خرید کنید، من شخصا Trader Joes را دوست دارم، یک زنجیره ملی با مقدار زیادی غذاهای طبیعی و ارگانیک با قیمت های مناسب. برخی از خواربارفروشی های “معمولی” و حتی مکان هایی مانند والمارت نیز برخی از غذاهای طبیعی و ارگانیک را می فروشند. در حالی که من و همسرم عاشق خرید در Trader Joes برای بیشتر اقلام خود هستیم، برخی از آنها را در فروشگاه مواد غذایی بهداشتی محلی خود و برخی از اقلام را در سوپرمارکت “عادی” می خریم.

عوامل دیگری به جز رژیم غذایی می توانند بر سلامت شما تأثیر بگذارند

علاوه بر تغذیه سالم، عوامل دیگری نیز وجود دارند که می توانند بر سلامت شما تأثیر بگذارند. از آنجایی که دریافت تمام ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز از طریق رژیم غذایی دشوار است، مصرف برخی مکمل‌های با کیفیت (مانند ویتامین‌های B، ویتامین D، ید، اسیدهای چرب ضروری، مکمل‌های چند معدنی و غیره) می‌تواند مفید باشد. همانطور که می دانید، داشتن یک برنامه ورزشی منظم نیز مفید است. یکی دیگر از عوامل مهم برای افراد مبتلا به بیماری گریوز، مدیریت استرس در زندگی آنها است، زیرا در حالی که تقریباً همه باید با استرس دست و پنجه نرم کنند، اما همه ما مکانیسم های مقابله ای متفاوتی داریم. و آن دسته از افرادی که کار مدیریت استرس در زندگی خود را به خوبی انجام نمی دهند، به احتمال زیاد غدد آدرنال خود را بیش از حد کار می کنند، که می تواند باعث تحریک و تشدید یک بیماری خودایمنی شود.

آیا باید با یک متخصص غدد طبیعی مشورت کرد؟

در حالی که بسیاری از متخصصان غدد بیماری گریوز را غیرقابل درمان توصیف می کنند، حقیقت این است که بسیاری از افراد مانند من برای کمک به بازگرداندن عملکرد تیروئید به داروهای طبیعی روی می آورند، بنابراین از داروهای ضد تیروئید و ید رادیواکتیو اجتناب می کنند. یک متخصص طبیعی متخصص که بر اختلالات غدد درون ریز تمرکز دارد، می تواند در رژیم غذایی به شما کمک کند، مکمل های با کیفیت بالا را توصیه کند، و شما را در یک برنامه کامل قرار دهد که می تواند سلامت شما را به حالت عادی بازگرداند. در حالی که همه کاندیدای روش های درمان طبیعی نیستند، اکثر افراد می توانند از پیروی از پروتکل درمان طبیعی بهره مند شوند.

بنابراین برای کسانی که به دنبال رژیم غذایی کامل بیماری گریوز هستند، امیدوارم که ایده بهتری در مورد غذاهایی که باید در هنگام تشخیص این بیماری مصرف کنید داشته باشند. حقیقت باید گفت، اکثر مردم باید یک رژیم غذایی سالم متشکل از غذاهای کامل داشته باشند، صرف نظر از اینکه از اختلال خود ایمنی تیروئید رنج می برند یا خیر. انجام این کار در واقع می تواند به جلوگیری از ایجاد چنین شرایطی کمک کند، همراه با ترکیب سایر عوامل سبک زندگی، مانند ورزش منظم، داشتن خواب خوب و انجام کار خوب برای مدیریت استرس. اما برای افراد مبتلا به بیماری گریوز، تغذیه سالم مطمئنا می تواند به بهبود سلامت آنها کمک کند و بنابراین بسیار مهم است.

رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/ رژیم کتوژنیک دکتر روشن ضمیر