نکاتی برای کاهش علائم سندرم روده تحریک پذیر (IBS).

  • غذاها را نخورید یا غذاهای پر از پنیر، چربی و روغن را محدود نکنید (به ویژه پیتزا، ماکارونی و پنیر، لازانیا، چیزبرگر، سیب زمینی و سالاد ماکارونی). این نوع غذاها ترانزیت گوارشی را کند می کنند و می توانند مواد مدفوع را در روده ها به دام بیاندازند و همچنین حفره های گازی در آنجا ایجاد کنند، به خصوص اگر به لبنیات نیز حساسیت دارید.

  • به خصوص در ماه های گرم حجم زیادی آب بنوشید. هیدراته بودن مواد گوارشی را به طور موثرتری نسبت به آب میوه ها، نوشابه ها و نوشابه های انرژی زا حرکت می دهد. به علاوه، هیدراتاسیون منظم یبوست را مهار می کند.

  • وعده های غذایی کوچک و مکرر (۴ تا ۶ برابر در روز) را به جای وعده های غذایی بزرگ و نادر (۱-۲ بار در روز) مصرف کنید. وعده های غذایی بزرگ و میان وعده ها مانع از انتقال مواد گوارشی می شود. در حال فرار یا تحت استرس یا عصبانیت غذا نخورید. آهسته غذا بخورید

  • از گندم و غلات کامل (مگر اینکه به گلوتن حساس هستید)، میوه ها و سبزیجات تازه مصرف کنید. گوشت قرمز را محدود کنید و گوشت مرغ یا ماهی/غذاهای دریایی (اگر همه چیزخوار هستید) به اندازه مشت خود انتخاب کنید. خوردن ارگانیک تا حد امکان ترجیح داده می شود.

  • به بدن خود ورزش منظم بدهید، مخصوصاً فعالیت هوازی – اکسیژن برای آرام کردن روده بزرگ شما مفید است. به عنوان یک امتیاز اضافی، ورزش منظم سطح هورمون استرس را کاهش می دهد. مطمئن شوید که بعد از غذا زمان کافی برای فعالیت شدید در اختیار خود قرار می دهید – اگر غذا به درستی هضم نشود، IBS می تواند شعله ور شود.

  • اگر شما یک زن پیش از یائسگی هستید، علائم IBS شما می تواند قبل یا در طول چرخه قاعدگی شما تقویت شود. در این مواقع از ماه بیشتر مراقب عادات غذا خوردن، استراحت/خواب خود باشید.

  • اطمینان حاصل کنید که هر روز از فشار و استرس خارج می شوید. یک سیستم عصبی افزایش یافته و بالا می تواند به دلیل سطوح بالای کورتیزول و اپی نفرین باعث اسهال یا یبوست ناگهانی شود. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض هورمون های استرس، حرکات منظم روده را مختل می کند.

  • اگر در یک شغل یا شغل با استرس سطح بالا کار می کنید یا در یک محیط پر استرس زندگی می کنید، ممکن است بخواهید شغل و/یا موقعیت های زندگی را تغییر دهید. قرار گرفتن مزمن در معرض سطوح بالای استرس نه تنها حملات مکرر یا مزمن IBS را به همراه دارد، بلکه سایر جنبه های سلامتی شما را نیز تخریب می کند. ممکن است بیشتر مستعد بیماری قلبی، سکته مغزی و اختلالات عصبی باشید. اگر شما یک فرد بسیار حساس (HSP) و درونگرا مانند من هستید، در برابر موقعیت های استرس زا آسیب پذیرتر خواهید بود، بنابراین مطمئن شوید که به اندازه کافی استراحت کرده و قرار گرفتن در معرض عوامل استرس زا را محدود کنید.

  • در صورت تغییر شدید یا بدتر شدن علائم در طول زمان، حتماً معاینات منظم را با یک متخصص گوارش انجام دهید.

رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/ رژیم کتوژنیک دکتر روشن ضمیر