نمی توان از عبور و مرور خودروهای فرسوده جلوگیری کرد


گزارش کردن جام جم آنلاینسردار محمدباقر سلیمی درباره قانون هوای پاک و نقش دستگاه ها در اجرای این قانون گفت: در حال حاضر ۲۵ میلیون دستگاه خودروی شماره گذاری شده در کشور وجود دارد که از این تعداد حدود ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار خودرو در آستانه انقراض قرار دارند.

وی افزود: از سال ۱۳۸۷ که موضوع اسقاط خودروهای فرسوده و تعویض و نوسازی خودرو در دستور کار تولید و واردات خودرو قرار گرفت تا زمانی که خودرو کم و بیش وارد شد، دو میلیون و ۴۰۰ هزار خودروی فرسوده از خودرو خارج شد. چرخه، و ترافیک شهری حذف شد، اما در سال ۱۴۰۰، تعداد کل خودروهای اسقاط ۲۴۰۰۰ بود.

نمی توان از عبور و مرور خودروهای فرسوده جلوگیری کرد

سلیمی گفت: با محدودیت واردات خودرو و عدم تصویب قوانین بازدارنده موضوع اسقاط خودروهای فرسوده در کشور به فراموشی سپرده شده و با وجود آن نمی توان تردد این خودروها را متوقف کرد.

رئیس پلیس راهور فراگه گفت: از ۱۲ میلیون موتورسیکلت شماره گذاری شده در کشور، بیش از ۹۰ درصد آنها در آستانه فرسودگی هستند. سود ۴ درصد و این هم انجام نمی شود.

وی با اشاره به اینکه بر اساس قانون هوای پاک شهرداری باید سالانه ۱۰ درصد موتورسیکلت های تهران را برقی کند، گفت: سه میلیون و ۲۰۰ هزار موتورسیکلت در تهران تردد می کند.

در حال حاضر ۲۰ میلیون دستگاه خودرو و موتورسیکلت فرسوده در کشور وجود دارد که بیشتر مورد استفاده اقشار ضعیف جامعه است و نمی‌توان انتظار داشت پلیس با تردد موتورسیکلت‌های فرسوده برخورد کند و خودروها در انتهای این چرخه قرار دارند. سلیمی گفت.

کاهش ۹۰ درصدی ناوگان حمل و نقل عمومی

وی با اشاره به اینکه بیش از ۹۰ درصد ناوگان حمل و نقل عمومی شهرداری فرسوده است و تاخیر قابل توجهی در جایگزینی ناوگان حمل و نقل عمومی وجود دارد، گفت: قانون هوای پاک یک قانون مترقی است که اگر بندهای آن اجرا شود نتایج بهتری حاصل می شود. در کنترل و کاهش آلودگی هوا به دست آمده است.

منبع: ایسنا