“نسیم”؛ هر دو جذاب و فرهنگی هستند


تلویزیون های واقعیت، برنامه هایی بدون فیلمنامه مکتوب اما دراماتیک هستند که رفتار افراد را بر اساس موقعیتی که سازنده فیلم ایجاد می کند، ثبت می کند.

اغلب رقابتی یا رقابتی است و گاهی اوقات افراد توسط طراح یا مدیر برنامه در مورد چگونگی توسعه خط اصلی داستان یا رویدادهای مورد نظر توجیه می شوند، اما در هر صورت، نتیجه نهایی هرگز ۱۰۰% برنامه ریزی شده و غیرقابل پیش بینی نیست.

دوربین های مخفی اولین و محبوب ترین تولیدات از این نوع بود. برنامه های پرمخاطب کوتاه و تکراری که همیشه با هدف ایجاد هیجان و خنده تولید می شود.

نکته ای که در این مثال ها باید در نظر داشت تغییر تدریجی محتوای دوربین های مخفی به سمت خشونت است. خشونتی که گاهی بیننده را دچار تعارض می‌کند و باعث ایجاد تعارض و احساسات متضاد در درک چرایی رنج و آسیب، عصبانیت، تجاوز، تحقیر و… می‌شود، همراه با صدای خنده یا موسیقی خنده‌دار در پس‌زمینه. اکنون دوربین های مخفی نیز چهره تبلیغاتی پیدا کرده اند و جنبه سودآور و درآمدزای آن ها جذابیت هنری و فنی کسب و کار را بهبود بخشیده و آن را پیچیده تر از قبل کرده است تا مردم را به هر قیمت ممکن بخنداند و شوکه کند. شورایی که گاهی صدای بینندگانش را بلند می کند.

مانند برنامه رامز جلال «دوربین مخفی» که سال ها یکی از برنامه های متمایز ماه مبارک رمضان در مصر بود و به دلیل هیجان و سرگرمی مخاطبان بسیاری را به خود جذب کرد اما در سال های اخیر تغییر جهت داد و اعتراض و انتقاد مردم را به خود جلب کرد. از این برنامه، تا جایی که بسیاری در مصر در سال ۲۰۲۰ توافق کردند که نرم افزار دوربین مخفی دیگر فقط سرگرم کننده نیست، بلکه پوچ و خشن است. در نتیجه، شورای عالی تبلیغات در مصر خواستار توقف وی شد و درخواست‌های قانونی برای جلوگیری از وی به دادستانی عمومی ارائه شد. همه این ها را در برنامه نسیم شبکه نسیم که شامل «آگاهی از معضلات فرهنگی و آسیب های اجتماعی»، «تربیت فرهنگی مناسب» و «ترویج احترام به آرمان های ملی و ارزش های دینی» است، در دستور کار قرار دهید.

این برنامه که بخشی از آن با حضور دختر خردسال شهید مدافع حرم در بین مردم با هدف پرداختن به ارزش ایثار و جایگاه شهدای مدافع حرم و خانواده هایشان به سرعت تبدیل شد. محبوب در فضای شبکه های اجتماعی شخصیت‌های اصلی نسیما هر دو بازیگرانی هستند که با توجه به طراحی برنامه خود را در موقعیت‌های از پیش تعیین‌شده قرار می‌دهند و هویت‌های واقعی دارند، چنان‌که در یکی از آخرین قسمت‌های این برنامه از دل پرانرژی و فداکار هستند. جانبازی با کمک مردمش.. او را به موکب عزاداران علی حسینی آورد و از آنان خواست که به جای او که دستی ندارد به نشانه عزای سرور و سالار شهیدان (علیه السلام) به سینه او بکوبند. به او). از دیگر نمونه های جذاب این برنامه، با تفکر قوی، رصد دقیق معضلات و آسیب های فرهنگی فضای مجازی، نیازهای تربیت نسل، ارزش های مهجور و درخشان شدن سایه های کمتر دیده شده از تاریخ حماسی معاصر و… است. انجام کارکرد فرهنگ سازی صحیح تلویزیون با رعایت جنبه سرگرمی و جذابیت بصری.