موز برای سلامت قلب زنان مفید است


گزارش کردن جام جم آنلاینمحققان می گویند آووکادو و ماهی قزل آلا سرشار از پتاسیم هستند و به مقابله با اثرات منفی نمک در رژیم غذایی و کاهش فشار خون کمک می کنند. از دیگر غذاهای غنی از پتاسیم می توان به انواع سبزیجات، میوه ها، آجیل، لوبیا، محصولات لبنی و ماهی اشاره کرد.

دکتر لورت وگت، محقق ارشد و پروفسور نفرولوژی بالینی در دانشگاه آمستردام هلند گفت: “به خوبی ثابت شده است که مصرف زیاد نمک با فشار خون بالا و خطر حملات قلبی و سکته مغزی مرتبط است.”

وی گفت: توصیه های بهداشتی بر کاهش مصرف نمک تمرکز دارد، پتاسیم به بدن کمک می کند تا سدیم بیشتری از طریق ادرار دفع کند، ما دریافتیم که پتاسیم رژیم غذایی با بیشترین فواید سلامتی برای زنان همراه است.

این مطالعه شامل نزدیک به ۲۵۰۰۰ مرد و زن بریتانیایی ۴۰ تا ۷۹ ساله است که بخشی از یک مطالعه تحقیقاتی بین سال‌های ۱۹۹۳ و ۱۹۹۷ بودند. شرکت‌کنندگان پرسشنامه‌هایی را درباره عادات سبک زندگی، فشار خون و نمونه‌های ادرار تکمیل کردند.

پتاسیم و سدیم در ادرار برای اندازه گیری دریافت اندازه گیری شد.

محققان دریافتند که با افزایش دریافت پتاسیم در زنان، فشار خون کاهش می یابد.

به ازای هر ۱ گرم افزایش روزانه پتاسیم، فشار خون سیستولیک ۲.۴ میلی متر جیوه در این زنان کمتر بود. هیچ ارتباطی بین پتاسیم و فشار خون در مردان یافت نشد.

شرکت کنندگان به مدت ۱۹.۵ سال پیگیری شدند. در این مدت، ۵۵ درصد از شرکت کنندگان در بیمارستان بستری شدند یا به دلیل بیماری قلبی فوت کردند.

محققان دریافتند افرادی که بالاترین میزان پتاسیم مصرفی را دارند ۱۳ درصد کمتر در معرض خطر بیماری قلبی قرار دارند.

این مطالعه نشان داد که خطر بیماری قلبی در مردان ۷ درصد و در زنان ۱۱ درصد کمتر است.

نتایج نشان می دهد که پتاسیم به حفظ سلامت قلب کمک می کند، اما زنان بیشتر از مردان سود می برند.

سازمان بهداشت جهانی توصیه می کند که بزرگسالان حداقل ۳.۵ گرم پتاسیم و کمتر از ۲ گرم سدیم (۵ گرم نمک) در روز مصرف کنند.

۱۱۰ گرم موز حاوی ۳۷۵ میلی گرم پتاسیم است. ۱۵۵ گرم ماهی سالمون پخته شده حاوی ۷۸۰ میلی گرم پتاسیم است. ۱۴۰ گرم سیب زمینی حاوی ۵۰۰ میلی گرم و یک فنجان شیر حاوی ۳۷۵ میلی گرم پتاسیم است.

منبع: مهر