مسیر پر پیچ و خم وزارت حریم خصوصی برای خودروسازان


چهار دهه فعالیت خودروسازان نتیجه قابل دفاعی نداشته است و با وجود انتقادات گسترده در سال های اخیر، نه از نظر کیفی و نه از نظر تامین نیاز بازار، عملکرد مثبتی را شاهد نبوده ایم.

در سال‌های اخیر وعده‌های زیادی در خصوص افزایش تولید خودروسازان داده شده است، اما همچنان در پی بی‌کیفیت کار می‌کند. به گزارش مرکز پژوهش های شورا، گزارش حسابرسی سه شرکت ایرانی خودرو، سایپا و پارس خودرو نشان می دهد که زیان انباشته این شرکت ها در پایان سال ۱۴۰۰ از مرز ۱۰۰ هزار میلیارد تومان گذشت و البته این زیان همچنان ادامه دارد.

کیفیت زمین رعایت نمی شود

رئیس سازمان ملی استاندارد با تاکید بر پایین بودن کیفیت خودروهای تولید داخل، گفت: معیارهای اعلام شده از سوی این سازمان حداقل کیفیت است و همه کیفی نیستند، سیستم ارزیابی کیفیت خودرو مجموعه ای از عوامل و مولفه هاست و ما این معیارها را در نظر گرفتیم. زمین باکیفیت اما همان رعایت نشد نکته این است که استانداردها رعایت نمی شود این است که استانداردها با کمک خودروسازان تدوین و ابلاغ می شود اما در نهایت خودروسازان مجبور به اجرای آن هستند و از رعایت آن خودداری می کنند. آنها به دلایل مختلف و در زمان های مختلف (به بهانه مجازات).

ترکیب بی کیفیتی با زیان انباشته

با وجود بی کیفیتی خودروهای داخلی و قیمت آنها که به گفته بسیاری از کارشناسان با ارزش خودروهای مسلمان همخوانی ندارد، با پدیده عجیبی روبرو هستیم که خودروسازان ادعا می کنند با فروش هر خودرو ضرر می کنند و با توجه به موارد ذکر شده آمار زیان انباشته آنها از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان گذشت، خودروسازان این زیان انباشته را ناشی از قیمت گذاری تکلیفی دانسته و اعلام می کنند که در صورت تقریب قیمت محصولات خود به بازار، این روند زیان انباشت متوقف می شود، اما رویکرد قیمت خودروسازان به دلیل فشار بیشتر بر مصرف کنندگان خواهد بود و هیچ تضمینی وجود ندارد که روند افزایش قیمت ادامه پیدا نکند.

وزارت صمت وارد می شود

در صورت مدفون شدن خودروسازان زیر انباشت بدهی، وزارت حراست طرح تحول صنعت خودرو را در سه مرحله آماده کرده است. توکلی لاهجانی، مدیرکل دفتر صنعت خودرو وزارت حراست با بیان اینکه طرح تحول در صنعت خودرو در سه فاز تدوین شد، گفت: فاز اول این برنامه تا تیرماه ۱۴۰۱ بود که بیشتر پیگیری کردیم. در بحث تکمیل خودروهای ناقص و افزایش عرضه مرحله دوم تا تیر ۱۴۰۳ که بحث زیرساخت ها و سیستم های مشترک است تا بتوانیم کیفیت و کاهش قیمت داشته باشیم و مرحله سوم طرح تحول برای صنعت خودرو همزمان با دوم از سپتامبر ۱۴۰۱ تا سپتامبر ۱۴۰۴ که در مورد تولید خودروهای جدید با تکنولوژی بالا بحث می شود.

یکی از انتقادات جدی به طرح وزارت حراست ارائه طرح توسعه بدون در نظر گرفتن این انباشت زیان است. آیا با وجود زیان انباشته ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی می توان به چرخش در صنعت خودرو امیدوار بود؟ به گفته مقامات وزارت امنیت، فاز اول طرح تحول در مراحل پایانی خود قرار دارد و این مرحله چندان سخت نیست و قطعات مورد نیاز خودروهای ناتمام تکمیل و تحویل خریداران می شود. این رویه را نمی توان دگرگونی نامید، اما در مراحل بعدی کار جدی خودروسازان آغاز می شود. در فاز دوم خودروسازان با ساخت پلتفرم های جدید از محصولات مشترک رونمایی خواهند کرد. سوال اینجاست که دستاوردهای مشترک خودروسازان ضعیف داخلی چیست؟ سطح فناوری بین خودروسازان تفاوت چندانی ندارد و این ترکیب مستلزم حضور یک شرکت خودروسازی خارجی است تا بتوان با استفاده از سطح فناوری خود کیفیت تولیدات داخلی را ارتقا داد.

در مرحله سوم این طرح عنوان شده است که خودروهای جدید با تکنولوژی بالا ارائه خواهند شد. با فرض تضعیف ساختار صنعت خودرو کشور، این به معنای افزایش دو برابری قیمت خودرو است، مگر اینکه خودروسازان برای افزایش بهره‌وری و استفاده از فناوری جدید برای تولید خودرو اقدامی انجام ندهند. این امر علاوه بر زیان انباشته می تواند روند تسویه بدهی خودروسازان را طولانی کند. در همین رابطه مصطفی طاهری، رئیس کمیته صنایع شورای اسلامی در گفت و گو با جامجم با بیان اینکه تحول صنعت خودرو با وجود انباشت ۱۰۰ هزار میلیارد تومان بدهی دور از دسترس است، می گوید: ارائه طرح تحول از سوی وزارتخانه صنعت خودرو گامی مثبت برای تحول در صنعت است.» خودرو است، اما پیش نیازهایی هم دارد. بحث افزایش بهره وری در بخش نیروی انسانی و تغییر ساختار خودروسازان برای بهبود جریان تولید باید مورد توجه قرار گیرد، اما در این برنامه تحول آفرین شاهد تعمیم در یک دوره کوتاه مدت هستیم که در حال اجراست و با مشکلات زیادی مواجه هستیم. گنگ. باید پذیرفت که ساختار ضعیف خودروسازان در چهل سال گذشته نهادینه شده و تحول در سه سال دور از دسترس بوده و تنها با تورم قوانین طاقت فرسا و تصمیمات بی نتیجه خاتمه خواهد یافت.

جام جم