مسابقه اصلی بدون کپی!


پیمان پورمقیمی تهیه کننده برنامه هوشبارتر با بیان اینکه طراحی آیتم های این مسابقه ۱۰۰ درصد در ایران انجام شده و اصلا کپی نیست، به نکته دیگری اشاره می کند که آن را مهمتر می داند. برمقیمی می گوید: «ما آدم ناخودآگاه نداریم و هرکسی باید در بین توانایی هایش جست و جو کند و آنچه را که نیاز دارد پیدا کند و این فقط با تمرین اتفاق می افتد، برای رسیدن به آنچه می خواهند به بینندگان ارائه کنند، دست پیدا کنند.» شبکه نسیم که مانند سه سریال قبلی فصل دوم با اجرای آریا طاهری پخش می شود، بهانه ای برای گفت و گو با برمقمی است. ، که این روزها به مسابقه پلیس مرموز نیز فکر می کند.

ابتدا می خواهم یک تصویر ذهنی از آنچه در سری چهارم فصل ۲ آزمون آی کیو خواهیم دید به ما بدهید تا به سوالات دیگر برویم.

سری چهارم از فصل دوم درخشانترین مسابقه با طراحی جدید پخش می شود که در آن هم از بازی های گرافیکی و کاربردی و هم از تجهیزات صفحه نمایش لمسی استفاده شده است. تعداد شرکت کنندگان ما ۶۴ نفر است که تا مرحله نهایی به صورت دو حذفی با یکدیگر به رقابت می پردازند و در نهایت چهار نفر برتر معرفی می شوند. همانطور که می دانید مسابقه هوش صفر تا صد در ایران طراحی شده و هیچ بخشی از آن کپی نیست. نکته ای که از سری اول در فصل اول تاکید کردیم حتی الان که سری چهارم فصل دوم را روی آنتن می بریم و در سریال های پیش رو با رعایت این قانون شاهد اجرای حدود ۱۲۴ تیپ خواهید بود. بازی هایی که در طول مسابقه و در آزمون کلی نمایش داده می شود و سعی می کند هوش کلامی و هوش بصری-فضایی، منطقی و ریاضی، هوش جسمی- حرکتی، هوش بین فردی را تحریک کند. شرکت کنندگان از نظر منطقه سکونت در سراسر ایران پراکنده هستند و پس از گذراندن آزمون های مختلف و متنوع، اکنون شاهد حضور آنها در مقابل دوربین هستیم.

ایرانی بودن طراحی این مسابقه و کپی نبودن آن از نکاتی است که همیشه بر آن تاکید داشته ام. برای پایبندی به این نکته با چه مشکلاتی روبرو هستید؟

من به عنوان تهیه کننده در این مورد، در مسابقه های قبلی که روی آنتن فرستادم. او همچنین بر «این خانواده» و «Eshanbarter» تأکید کرد، اگرچه ما در نهایت از نمونه‌های دیگر در آن ایده گرفتیم. و همه کارها توسط مهندسان ایرانی انجام شد و من معتقدم اراده انجام این کار مشکلات را از پای درآورد. مشکلاتی که باعث می شود اکثر دوستان تمایلی به برگزاری چنین مسابقاتی نداشته باشند اما در کل مشکلاتی قابل حل هستند.

آیا می توانید به برخی از این مشکلات اشاره کنید؟

بزرگترین مشکل طراحی ایده مسابقات است، زیرا برای انجام همان رقابتی که می تواند در یک جمع خانوادگی در تلویزیون ایجاد هیجان کند، باید به فکر جلب نظر طیف وسیعی از مخاطبان بود. و همچنین برای جلب نظر مدیران سازمان صدا و سیما و در این میان فقط تجربه به شما کمک می کند و کمک می کند تا بتوانید نظر دو طرف ماجرا را بدهید. نکته دیگری که توجه شما را به آن جلب می کنم لوازم استیج مسابقات داخلی و مقایسه آنها با لوازم مسابقات خارجی است که برای نزدیک شدن سطح کیفی آن ها مهندسی معکوس کردیم.

علاوه بر اینکه کپی نیست، چه چیزی برای شما در تولید یک برنامه هوشمندتر اهمیت دارد؟

به نظر ما مهم این است که چه چیزی به بیننده ارائه می کنیم؟ و این خروجی، اتفاقی که قرار است برای بیننده بیفتد، نتیجه می دهد یا خیر؟ در واقع اتفاقات بعد از تولید و پخش برای ما بسیار مهم است. همانطور که می دانید یکی از قوی ترین روش های آموزشی در دنیا آموزش مبتنی بر بازی است که در قالب رقابت بازی بهتری است و آنچه مهم است سهم بیننده از این رویداد است.

به نظر شما سهم بیننده در هوش چیست؟

اجازه دهید من یک مثال بزنم. همانطور که می دانید «این خانواده» مسابقه ای در فضایی مفرح و بیشتر وابسته به قدرت بدنی بود. مرحله بعدی برای من تولید تست بر اساس اطلاعات عمومی بود، اما در حد توانم بین نمونه های خارجی و داخلی جستجو کردم، با افزونگی مواجه شدم و گامی دیگر برای تولید تست سنجش هوش برداشتم. باعث شد من باهوش تر شوم و در مرحله بعد به مسابقه پلیس مرموز فکر می کنم. هر کدام از این مسابقات موضوع جداگانه ای را دنبال می کند و در مورد هوش بالا که با هدف آزمون دانش عمومی شکل گرفته است، اما به سمت سنجش هوش رفته است، علاوه بر سنجش هوش، زمینه هایی نیز در نظر گرفته شده است. تقویت آن از طریق استفاده از آن در رقابت. در مسابقه چنین خانواده ای هدف فراهم آوردن فضایی دلنشین و تقویت روحیه پهلوانی و قهرمانی بود و در مسابقه هوش خواه ناخواه به آن فکر می کنی و ممکن است فکر کنی که هر انسانی دارای قدرت و چنانکه گفته می شود یکی از جنبه های هشت گانه هوش است; موسیقی ریتمیک، بصری-فضایی، کلامی-زبانی، منطقی-ریاضی، فیزیکی- حرکتی، درون فردی- بین فردی و طبیعی در آن وجود خواهد داشت، در حالی که بسیاری معتقدند تنها فردی که عملیات حسابی را به درستی و با سرعت انجام می دهد باهوش است که اینطور نیست. همگی صحیح است. و به احتمال بسیار زیاد با فردی با هوش موسیقایی ریتمیک یا هوش بصری – فضایی بالا مواجه می شوید که نمی تواند محاسبات منطقی – ریاضی ساده را انجام دهد. این که مردم معتقدند در یکی از هشت حیطه ذکر شده باهوش نیستند، بلکه توانا ظاهر می شوند و به دنبال تقویت آن هستند، تداعی بین هوش ها نیز به آنها کمک می کند; و شعار شما همچنان این است: “هوش و استعداد را می توان مانند ماهیچه ها پرورش داد”؟

بله، این نکته ای است که ما به آن رسیده ایم و در Smarter آن را ثابت کرده ایم. زمانی که به باشگاه رفتید و ورزش را شروع کردید، می توانید روی هر یک از هشت حوزه هوشی خود نیز کار کنید و قدرت آن ها را افزایش دهید و بهترین استفاده را از آن بخصوص در گروه سنی سه تا هشت سال داشته باشید که به آن می گویند. دوران طلایی تکامل علاوه بر این، ما حداقل میانگین سنی شرکت کنندگان را به ۱۱ سال کاهش دادیم و قویاً معتقدیم که هوش و استعداد واقعاً قابل تقویت است و بینندگان ما افزایش آن را همان چیزی می دانند که ما به دنبال آن هستیم.

ما افراد بی هوش نداریم

پیمان برمقیمی، تهیه کننده مسابقه هوش برتر به جام جم گفت: “بله دقیقا. ما به هیچ وجه احمقی نیستیم و همه باید در بین توانایی های خود جستجو کنند و آنچه را که نیاز دارند پیدا کنند و این فقط با تمرین اتفاق می افتد.”

جام جم