مدافعان دین نبوی باید «خوش صحبت» باشند.


تاسی به عنوان اولین فرد در جهان اسلام که از نظر علمای مسلمان و متون موجود الگوی اخلاق و زندگی مسالمت آمیز به شمار می رود، راهبرد و راه حلی برای رفع سردرگمی در تفاوت های رفتاری مردم و مردم است. کشورها. آیت .. حسن اعلمی نماینده مجلس خبرگان رهبری در استان خراسان رضوی از اخلاق فردی و اجتماعی پیامبر و لزوم توجه مبلغان دینی به آنها می گوید.

چرا در زندگی پیامبر بیش از هر چیز به اخلاق پیامبر اشاره شده است؟

رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) در همه امور برای ما الگو است. صفات خوب رسول برای ما و همه بشریت درس است. آیات فراوانی در قرآن درباره رفتار و خلق و خوی پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم آمده است. از جمله اینکه خداوند متعال در آیه ۱۵۹ سوره آل عمران می فرماید که رسول گرامی اسلام دارای رفتاری بسیار لطیف و لطیف و اخلاقی بسیار پسندیده بود.

زیرا اگر رسول خدا نرم و دوست داشتنی نبود مردم بر سر او اختلاف زیادی می کردند. سپس خداوند متعال به حدیث دیگری از پیامبر استناد می کند که می فرماید: عفو و گذشت. مثلاً اگر کسی به شما ظلم کرد، او را ببخشید. یکی از ویژگی های پیامبر اکرم، مشاور بودن است. و مسیر زندگی آنها: مشورت با مسلمانان در تصمیم گیری. و وقتی تصمیم گرفتی، تصمیم بگیر و به خدا توکل کن. و آیات دیگری در قرآن درباره صفات رسول اکرم صلی الله علیه و آله وجود دارد که خداوند ابتدا او را به آن صفات هدایت کرد و رسول به آنها عمل کرد… پس یکی از آنها شد. صفات آن حضرت خداوند در آیه ۱۹۹ سوره عارف پیامبر اکرم را به بخشش دعوت می کند. یا در آیه ۱۲۷ سوره نحل به صبر، تحمل سختی ها و غصه نخوردن از آزار و اذیت دیگران در هنگام گرفتاری دعوت شده است. علاوه بر این، آیات زیادی درباره اخلاق نبوی وجود دارد.

آنچه در احادیث پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و سلم آمده این بود که ایشان دارای طبع مهربان و لطیف بودند. در روایت امام صادق (علیه السلام) آمده است که رسول خدا صلی الله علیه و آله شب را در خانه ام السلمه سپری کرد. در نیمه های شب، زنان پیامبر متوجه شدند که پیامبر در گوشه ای از اتاق مشغول نماز است و از خدا چیزی می خواهد. این نقل ها و روایات، نحوه رفتار بنده در زندگی را به ما می آموزد. حضرت در نماز نیمه شب از خداوند می خواهد که نعمتی را که داده است نگیرد. این دعا بیان می کند که نعمت هایی که خداوند به انسان ارزانی داشته دائمی نیست، پس انسان باید از این نعمت ها به خوبی مراقبت کند تا ماندگار شود. رسول خدا صلی الله علیه و آله در قسمت دیگری از نماز شب می فرماید: خدایا! مرا در موقعیتی قرار نده که دشمنم یا هرکسی که به من حسودی می کند، مرا نفرین کند و در وضعیت بدی قرار بگیرم. خدایا مرا به آن بدی هایی که از آن نجاتم دادی برگردان. و در پاراگراف بعد فرمودند: خدایا یک لحظه مرا به خودم قرض بده تا یک چشم به هم زدن ادامه داشته باشد.

ام السلمه چون این دعا را شنید، گریه کرد زیرا رسول خدا برای این مقام معنوی دعا کرد. زیرا طبق اعتقاد همه مسلمانان پیامبر صلی الله علیه و آله معصوم است و از تجملات خاصی برخوردار است اما همچنان برای این مقام دعا می کند. ام السلمه به پیامبر عرض کرد: تو با این همه مقام و مقامت نزد پروردگار جهانیان چه شده که اینگونه دعا می کنی، خدایا یک لحظه برای خودم به من قرض بده؟

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: ای مولای من سلمه! اگر خدا دنیای انسان ها را رها کند، چه کسی از آن محافظت می کند؟ اگر انسان لحظه ای به حال خود رها شود، شیطان او را وسوسه می کند و تمام زندگی اش از بین می رود. نکته دیگری از سلمان فارسی در سیره رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم دریافت شد که سلمان می گوید بر رسول خدا وارد شدم و نشسته بودند و تکیه (بالش) بر آن نهادند. پشتشان و به آن تکیه داده بودند. و چون داخل شدم رسول خدا صلی الله علیه و آله به من عطا فرمودند تا به من توکل کنم. سپس فرمودند: مؤمنی که به مؤمن دیگری حمله می کند، باید به سربازان مهمان احترام بگذارد. از خصوصیات رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم حدیثی است از امیرالمؤمنین علی علیه السلام: رسول خدا با احدی دست نداد تا اینکه دیگری با او دست داد. . این نشانه مهربانی و مهربانی است.

آنچه تاکنون گفته شد رفتار فردی نبوی است، این اخلاق چه پیامی برای جامعه امروز ما دارد؟

در حدیث شریف از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم نقل شده است که مبعوث شدم تا اعمال اخلاقی را به پایان برسانم. یعنی وظیفه او تکمیل اخلاق در بین مردم است. این گفتار پیامی برای مردم و امت رسول خدا دارد که از دستورات و روشهای آن حضرت مطالب اخلاقی را بیاموزند و بر اخلاق مسلط شوند. همچنین بر همین اخلاق و اخلاق نبوی یکدیگر را اصلاح کنیم. بر همه مسلمانان این است که خود و جامعه را در این راه به اخلاق نبوی آراسته کنند. در قرآن کریم، رسول خدا به عنوان الگو و الگو برای بشریت معرفی شده است. وقتی خداوند این پیامبر را برای ما الگو قرار می دهد، وظیفه ماست که به گفتار و رفتار رسول خدا توجه کنیم و از او درس سلامتی بیاموزیم. در این صورت زندگی فردی و اجتماعی ما به اخلاق نبوی معطر می شود و جامعه ای نبوی شکل می گیرد. ما باید از اخلاق و رفتار رسول خدا صلی الله علیه و آله پیروی کنیم تا در سیره رسول خدا مودب باشیم، زیرا سیره و اخلاق رسول مودبانه است.

شما به ضرورت اصلاح فردی و اجتماعی برای بهره مندی از اخلاق نبوی اشاره کرده اید. آموزه های مبلغان دینی در بشارت نبوی و روش تربیت چیست؟

ببینید کسی که دین را نشر می دهد در قدم اول باید نرم زبان و خوش قلب باشد. با مردم مهربانانه رفتار کنید. این اولین و مهمترین نکته ای است که از سیره رسول می توان فهمید و باید از آن پیروی کرد وگرنه حرف ما اثری نخواهد داشت و مردم از او خوششان نمی آید. مبلغ دینی نباید به گونه ای عمل کند که نفرت مردم را برانگیزد، زیرا اگر موجب انزجار، انزجار و آزار مردم شود، قطعا مردم این تبلیغات را نمی پذیرند. تبلیغات زمانی موثر است که کلمات زیبا و رفتار ملایم باشد. نحوه گفتار و سخنان پیامبر اکرم باید برای ما و روحانیونی که می خواهند تبلیغ کنند و تعالیم رسول خدا را تبلیغ کنند، الگو باشد.

وظیفه مبلغان دینی در قبال رشد اخلاق نبوی در جامعه چیست؟

یقیناً مبلغان دین و معنویت در هر زمان و شرایط وظیفه ثابتی دارند و آن انتقال مطالب و مطالب و دستورات پیامبر اکرم است. چه از طریق قرآن باشد و چه از طریق سنت و گفتار پیامبر در دسترس همگان باشد. روحانیت و مبلغان دینی وظیفه دارند آن را به شیوه تبلیغ و تعلیم پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به مردم برسانند. اگر چنین سخنان اهل بیت و پیامبر به مردم می رسید، قطعاً مردم عمل می کردند. از امام رضا (علیه السلام) می فرماید: «اگر مردم حکمت کلام ما را می دانستند، از ما پیروی می کردند». در زمان امام و پیامبر مکلف بودند، اصحاب و یارانشان و الان دیگر ائمه اطهار و رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) برای ما نیستند، روحانیت هستند که تعالیم دین را آموخته و نگه داشته است. پیامبر و اهل بیت باید این مطالب را به همان شیوه نبوی و عالی به مردم برسانند تا مردم بفهمند، گریه کنند و عمل کنند.

یادداشتی در رحلت یا شهادت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم

در مورد شهادت نبی مکرم اسلام بحث مفصلی شده است. بسیاری از مردم از رحلت و رحلت رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم بر اساس عرف مذکور صحبت می کنند. بین مرگ و مرگ به علل طبیعی و شهادت عالم فقید سید جعفر مرتضی عاملی در کتاب «صحیح من سیره النبی» در بررسی ۲۰ سند معتبر تاریخی تفاوت وجود دارد. علت رحلت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) شهادت بوده است نه مرگ طبیعی. در این کتاب آمده است که پیامبر صلی الله علیه و آله در جنگ خیبر توسط یک یهودی مسموم شد و به شهادت رسید. البته مدت اثرگذاری زهری که به پیامبر خورده شد تا ۲۸ صفر یک سال تمام طول کشید و پس از یک سال پیامبر خدا از دنیا رفت.

جام جم