فصل شلوغی ترافیک


فصل شلوغی ترافیک

گزارش کردن جام جم آنلاینشوک بازگشایی مدارس باعث افزایش تردد در کلانشهرهای کشور شده است چرا که پس از گذشت دو سال فعالیت مراکز آموزشی مجدداً رودررو شده است و در این مدت نه تنها شرایط حمل و نقل عمومی بهبود یافت، بلکه ناوگان فرسوده اتوبوس و مترو بیش از هر زمان دیگری به قیمت جان شهروندان تمام شد

به عنوان مثال بیش از ۵۰۰۰ اتوبوس خصوصی و عمومی در ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران وجود دارد. این در حالی است که میانگین عمر اتوبوس های شخصی بیش از ۱۵ سال تخمین زده می شود. این در حالی است که اتوبوس های عمومی نیز از شرایط نامناسبی رنج می برند که به طور میانگین ۱۲.۵ سال عمر دارند.

به این ترتیب کارشناسان معتقدند حدود ۹۰ درصد ناوگان اتوبوسرانی پایتخت فرسوده است. به همین دلیل، جای تعجب نیست که چرا شهروندان ترجیح می دهند از خودروی شخصی برای سفرهای درون شهری استفاده کنند.

ترافیک سنگین تر از همیشه است

فصل شلوغی ترافیک

مرکز اطلاع رسانی آموزش و پرورش اعلام کرد از امروز تمامی مدارس در تمامی مقاطع تحصیلی و تمامی استانداری های کشور شخصا بازگشایی می شود. به همین دلیل نمی توان پیش بینی کرد که از امروز ترافیک در جاده های بسیاری از شهرهای کشور افزایش یابد. این در حالی است که کارشناسان هشدار می دهند که ترافیک در مهرماه امسال شدیدتر خواهد شد.

علی رضا اسماعیلی از اعضای هیئت علمی دانشگاه نیروی انتظامی در این خصوص جام جم آنلاین وی می گوید: در خصوص افزایش تردد در سال جاری نگرانی های جدی وجود دارد، زیرا پس از گذشت دو سال مدارس به صورت حضوری مشغول به کار هستند و در این بین برخی خانواده ها تمایلی به استفاده از سرویس مدارس ندارند.

به این ترتیب بسیاری از والدین با استفاده از ماشین شخصی فرزندان خود را به مدرسه می برند و به این ترتیب ترافیک را افزایش می دهند.

خدمات فرسوده و گران قیمت

فصل شلوغی ترافیک

اگر از والدین بپرسید که چرا نمی خواهند از این سرویس استفاده کنند؟ خواهید شنید که اکثر آنها از افزایش هزینه خدمات مدرسه شکایت دارند. یکی از آنها برای جام جم آنلاین او می گوید: برای یک سال تحصیلی نمی توانم حدود ۱۳ میلیون تومان برای سرویس مدرسه بپردازم در حالی که فاصله خانه تا مدرسه ما ۱۰ کیلومتر هم نیست.

این در حالی است که هزینه سرویس ایاب و ذهاب در برخی مدارس شمال تهران به ۳۷ میلیون تومان رسیده است.

البته افزایش هزینه سرویس مدارس تنها موضوعی نیست که والدین را به سمت استفاده از خودروهای شخصی سوق می دهد، زیرا آشفته بازار سرویس مدارس باعث شده است برخی از افرادی که شرایط لازم را ندارند به عنوان راننده انتخاب شوند و یا استفاده از خودروهای غیر معمول و فرسوده، این مدل سلامت دانش آموزان در معرض خطر را به خطر می اندازد.

به دلیل این مسائل، بسیاری از والدین ترجیح می دهند فرزندان خود را با ماشین به مدرسه ببرند.

یکی از اعضای هیأت علمی دانشگاه پلیس می گوید که افزایش هزینه خدمات مدارس بسیاری از والدین را مجبور کرده است که تصمیم بگیرند دانش آموزان را با خودرو شخصی جابجا کنند. به همین دلیل امسال تردد در معابر شهری و جلوی مدارس افزایش چشمگیری خواهد داشت.

او می گوید در حالی که مدارس از خودروهایی مانند پراید، پژو و سمند برای جابجایی دانش آموزان استفاده می کنند، این امر تاثیر چندانی در کاهش ترافیک ندارد.

جاده ها و جاده های حمل و نقل

فصل شلوغی ترافیک

اواخر شهریورماه شهرداری تهران اعلام کرد که دانش آموزان می توانند در هفته اول جهیزیه به صورت رایگان از خدمات حمل و نقل عمومی استفاده کنند.

این در حالی است که شرایط نامناسب اتوبوس ها و قطارهای مترو باعث شده بسیاری از دانش آموزان تمایلی به استفاده از خدمات ناوگان حمل و نقل عمومی نداشته باشند.

نادر یکی از همین شاگردان است. در مورد او گفت جAm Jam آنلاین می گوید باید حدود یک ساعت زودتر بیدار شوم تا اتوبوس تندرو را بگیرم، چون باید مدت زیادی در ایستگاه منتظر بمانم تا سوار اتوبوسی با فضا شوم. به همین دلیل ترجیح می دهم از ماشین شخصی استفاده کنم.

عضو هیئت علمی دانشگاه پلیس درباره مشکلاتی که باعث شده شهروندان کمتر از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند نیز می گوید: برای ترغیب شهروندان به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی باید این ناوگان ایمن، ارزان، سریع و در دسترس باشد.

به گفته وی، اگر ناوگان حمل و نقل عمومی کشور دارای چنین ویژگی هایی بود، شهروندان بیشتری از آن استفاده می کردند.

در این مسیر به گفته کارشناسان و شهروندان باید از مدیران شهری خواست تا برای بهبود شرایط ناوگان حمل و نقل عمومی چاره ای بیندیشند چرا که افزایش ترافیک در فصول سرد سال نیز به آلودگی هوا دامن می زند. در پایتخت های کشور