غذاهای ضد استرس نوشیدن مایعات را فراموش نکنید


غذاهای ضد استرس نوشیدن مایعات را فراموش نکنید

بر اساس گزارشات جامجم آنلایننام کنکور همیشه با استرس همراه است و کارشناسان مختلف نسخه های مختلفی برای کاهش این استرس می نویسند. همچنین تغذیه مناسب می تواند استرس را کاهش دهد و عملکرد داوطلبان را بهبود بخشد، زیرا اگر استرس از حد طبیعی خود بیشتر شود، دچار اضطراب می شود و در نتیجه کارایی و تمرکز فرد را مختل می کند.

چیزی که در این بین داوطلبان و خانواده هایشان کمتر به آن توجه می کنند، تغذیه مناسب است که می تواند تا حدودی به کنترل میزان استرس داوطلب کمک کند. با این حال، کاهش استرس با بهبود تغذیه نیاز به برنامه ریزی طولانی مدت دارد. اما در چند روز مانده به شرکت در این آزمون می توان با رعایت نکات استرس داوطلبان را کاهش داد.

غذاهای ضد استرس نوشیدن مایعات را فراموش نکنید

دکتر کروش جعفریان، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران و متخصص تغذیه و رژیم درمانی به جام جم آنلاین گفت: برای بهبود رژیم غذایی و تاثیر آن در کاهش اضطراب باید حداقل از ۶ ماه قبل اقداماتی انجام می شد تا به نتیجه مطلوب رسید. ”

همانطور که او توضیح می دهد، نکته قابل توجه این است که اگر اکنون بخواهیم رژیم غذایی را به طور کامل تغییر دهیم، ممکن است از نتیجه عکس بگیریم و داوطلبان کنکور را نگران کنیم.

بنابراین این روزها نباید برنامه غذایی نوجوانان را زیاد تغییر داد. اما به دلیل برخی مسائل می توان استرس آنها را کنترل کرد و تا حدودی کاهش داد.

رژیم غذایی منظم

این روزها استرس و اضطراب ناشی از کنکور باعث شده است که بسیاری از نوجوانان نظم در رژیم غذایی خود را از دست بدهند. برای مثال، ممکن است پرخوری کنند یا یک وعده غذایی را حذف کنند

دکتر جعفریان در این باره می گوید: «کنترل رژیم غذایی می تواند خستگی داوطلبان را کاهش داده و تمرکز آنها را افزایش دهد، بنابراین والدین باید شرایطی را فراهم کنند که نوجوانان سه وعده غذایی اصلی و سه میان وعده را از دست ندهند.

این زمانی اتفاق می افتد که بی نظمی در رژیم غذایی منجر به مشکلاتی مانند قند خون پایین و در نتیجه از دست دادن تمرکز شود.

یکی دیگر از مواردی که یکی از اساتید دانشگاه علوم پزشکی تهران به آن اشاره می کند، پرهیز از عجله در خوردن و آشامیدن است: «برخی از نوجوانان وقت کافی برای خوردن یا مطالعه در کنار غذا خوردن صرف نمی کنند، چنین رفتاری اضطراب فرد را افزایش می دهد و زمینه را برای اختلالات گوارشی فراهم می کند. “

فراموش نکنید که حذف وعده‌های غذایی مانند ناهار و جایگزینی آن با کراکر یا نوشیدنی نیز می‌تواند استرس را افزایش دهد.

غذای مفید

نوجوانان گاهی فکر می کنند که چون در حال مطالعه هستند، مغزشان به قند بیشتری نیاز دارد، بنابراین در خوردن شیرینی جات زیاده روی می کنند.

دکتر جعفریان با اشاره به اینکه این تصور غلط باعث افزایش وزن برخی از نوجوانان بعد از کنکور می شود، ادامه می دهد: داوطلبان کنکور باید مراقب این مشکل باشند زیرا مصرف زیاد قند باعث ترشح انسولین در بدن می شود و این واکنش بدن است. . همچنین باعث افت قند می شود که ذهنی خواهد بود.

بنابراین به نوجوانان توصیه می شود که بیشتر از کربوهیدرات ها و غلات کامل مانند نان، برنج، سیب زمینی و ماکارونی استفاده کنند.

متخصصان تغذیه به داوطلبان کنکور توصیه می کنند در چند روز مانده به کنکور نوع میان وعده خود را تغییر ندهند.

دکتر جعفریان در این خصوص می گوید: اگر زمان بیشتری تا کنکور باقی مانده است به آنها توصیه می کنم بیشتر از گردو استفاده کنند. اما اگر این روزها داوطلبانه مصرف آجیل را افزایش دهد، می تواند مشکل ساز شود.

در این بین به برخی از داوطلبان توصیه می شود لبنیات بیشتری مصرف کنند. یک استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در این باره می گوید: مصرف پروتئین مانند لبنیات باعث افزایش راحتی داوطلبان می شود. در مورد اینکه اگر فردی برای مدت طولانی مصرف شیر را از برنامه غذایی خود قطع کرده است، بهتر است این روزها از مصرف آن خودداری کند، زیرا ممکن است بدنش نسبت به لاکتوز عدم تحمل داشته باشد و در نتیجه این تغییر آزمایشش خراب شود.

همانطور که او توضیح می دهد، ماست به دلیل ترکیباتش خواب آور نیز هست، بنابراین بهتر است داوطلبان شب ها از ماست استفاده کنند.

دکتر جاوریان می افزاید: داوطلبان می توانند برای تامین پروتئین مورد نیاز خود از تخم مرغ و ماهی استفاده کنند، زیرا با خوردن پروتئین، سروتونین در بدن ترشح می شود و استرس کاهش می یابد.
در این بین متخصصان تاکید می کنند که نامزدها نباید مصرف میوه ها را فراموش کنند، زیرا تامین ویتامین هایی مانند ویتامین C استرس را کاهش می دهد.

این متخصص تغذیه و تغذیه می گوید: سبزیجات و میوه ها منبع خوبی از ویتامین C هستند و نوجوانان می توانند با خوردن میوه هایی مانند انگور، موز، انبه و سیب به کاهش استرس خود کمک کنند.
همچنین در مورد مصرف مکمل ها خاطرنشان می کند: اگر داوطلب تا به امروز مکمل های غذایی مصرف نکرده است، بهتر است در مدت باقیمانده از مصرف آن خودداری کند. اما اگر قبلا آن را مصرف کرده باشد، می تواند به مصرف آن ادامه دهد. به عنوان مثال، مصرف مولتی ویتامین همراه با صبحانه می تواند مفید باشد.

مایعات بنوشید

موضوع دیگری که متخصصان تغذیه بر آن تاکید دارند، مصرف صحیح مایعات است، زیرا کم آبی باعث کاهش عملکرد مغز و ایجاد سردرد می شود.

دکتر جعفریان در این باره توضیح می دهد: نتایج بررسی ها نشان می دهد زمانی که فرد دچار کم آبی می شود، حساسیت او افزایش می یابد و با کوچکترین ناراحتی به زمین می افتد و تمرکز خود را از دست می دهد.

این روزها بسیاری از داوطلبان نیز سعی می کنند ساعت های بیشتری را با نوشیدن قهوه و چای صرف مطالعه کنند، زیرا مصرف کافئین در بهبود عملکرد مغز نقش دارد. اما در این بین، نامزدها باید نکاتی را نیز رعایت کنند.

یکی از اساتید دانشگاه علوم پزشکی تهران در این باره می گوید: اگر قهوه قبلاً در برنامه غذایی فرد وجود داشت، می تواند این روزها به مصرف آن ادامه دهد، اما در صورت عدم استفاده طولانی مدت، بهتر است مصرف نکند. قهوه این روزها چون استرس را زیاد می کند و آدم می شود. . فراموش نکنیم که بدن برخی افراد به مصرف کافئین بسیار حساس است و باعث تپش قلب و سردرد می شود.

وعده های غذایی پیش آزمون

شب قبل از کنکور داوطلبان باید رژیم غذایی خود را رعایت کنند. دکتر جعفریان در این باره می گوید: داوطلبان کنکور نباید دیر شام بخورند، زیرا باعث می شود به راحتی نتوانند بخوابند. همچنین بهتر است در این وعده ماست داشته باشند زیرا خواب آنها را کم می کند.

به داوطلبان توصیه می شود برای صبحانه وقت بگذارند: “بهتر است در وعده صبحانه نان، تخم مرغ و آب میوه های طبیعی به اندازه کافی مصرف شود.”

همانطور که دکتر جعفریان توضیح می دهد، بهتر است داوطلبان از آب میوه طبیعی استفاده کنند، زیرا اگر میوه به خوبی هضم نشود، منجر به اختلالات گوارشی می شود و در چنین مواردی داوطلب در حین انجام آزمون تمرکز خود را از دست می دهد.
?

مهدی عینی | خبرنگار جام جم آنلاین