عدم حضور معلمان در کلاس



اما این چالش در سال تحصیلی پیش رو با اضافه شدن چندین نکته اهمیت بیشتری پیدا می کند که یکی از آنها این است که اکنون می دانیم که در کمتر از دو هفته به آغاز سال تحصیلی جدید با کمبود شدید و بزرگی مواجه هستیم. معلمان، به طوری که دو ماه پیش تنها در یک نقطه آماری جدید اعلام کرد رئیس آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران می گوید امسال تنها تهران با کمبود ۱۹ هزار معلم دست و پنجه نرم می کند.

از سوی دیگر، پیامدهای این چالش در حال حاضر بیشتر مشهود است، از شلوغی عجیب کلاس ها تا سطح سواد دانش آموزان و البته عدم پذیرش دانش آموزان مدارس دولتی در بهترین دانشگاه ها.

رئیس کمیسیون آموزش مجلس چند روز پیش اعلام کرد که «میانگین معدل دانش آموزان کشور ۱۱.۵ است». ما به خوبی می دانیم که یکی از مولفه های اصلی چنین وضعیتی کمبود معلم است، اما سطح تحصیلات دانش آموزان یکی از پیامدهای چالش کمبود معلم است.

در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید با توجه به مولفه های متفاوت مورد نیاز کلاس ها، آمارهای متفاوتی از تعداد معلم مورد نیاز وجود دارد.

کارشناسان حوزه آموزش معتقدند طبق استانداردهایی که باید وجود داشته باشد اکنون با کمبود ۲۵۰ هزار معلم مواجه هستیم و مسئولان معتقدند با ترفندهایی می توان جای خالی معلم را در سال آینده پر کرد که مدیران مدارس و رفتن مدیران به کلاس یکی از آنهاست! این در حالی است که طبق اعلام وزارت آموزش و پرورش، آمار تعداد معلمانی که در سال آینده از دوره آموزشی خارج می شوند یکسان است، در حالی که در کشور با کمبود صدها هزار معلم مواجه هستیم، ۷۱ هزار نفر. . معلمان بازنشسته امسال

شورا می گوید که پس از رتبه بندی معلمان، موضوع کمبود آنها موضوع مهم بعدی در بهارستان است. علیرضا منادی، رئیس کمیسیون آموزش مجلس گفت: رفع کمبود کادر آموزشی، برنامه مهم بعدی مجلس است. این طرح شامل سربازان معلم نیز می شود.

از سوی دیگر مسئولان آموزشی بر این باورند که به بهانه کمبود معلم نباید نیروهای فاقد صلاحیت به این وزارتخانه تحمیل شود.

چالش کمبود معلم چالش جدیدی نیست و در چند سال گذشته آموزش و پرورش همواره با این چالش مواجه بوده است به همین دلیل بسیاری از کارشناسان می گویند با چنین چالش مهمی در فاصله سال های ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۷ ظرفیت دانشگاه ورهنگیان کاهش یافت. به ۳۰۰۰ نفر

رئیس دانشگاه ورهنگیان در عین حال معتقد است: «اگر سالانه ۱۵ هزار دانشجو در این دانشگاه جذب شوند، کمبود معلم برطرف می‌شود».

اما به گفته مسئولان، با توجه به آمار فارغ التحصیلان بیکار در رشته های مختلف در کشور، نیازی به جذب و تربیت دانشجوی جدید در دانشگاه وارنگیان نیست، زیرا باید بودجه و هزینه های این افراد در نظر گرفته شود تا بتوانیم آن را فراهم کند. غذا، کهربا و غیره! کارشناسان معتقدند کاهش تربیت معلم باید به مشکلات اقتصادی آنها مربوط باشد.

مشکلات اقتصادی معلمان در سال های اخیر را می توان در آمار مشاهده کرد. بنابراین طی دوره شش ساله ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۵، جذب دانشجو در دانشگاه فرهنگیان با کاهش سریع و کاهش چشمگیر همراه بوده و بین ظرفیت واقعی و جذب دانشجو در دانشگاه فرهنگیان تفاوت معناداری وجود دارد. در سال ۹۱ ۲۱۰۰۰ دانشجو در این دانشگاه پذیرفته شدند در حالی که در سال های بعد به ۱۶۰۰۰، ۱۱۰۰۰،۹۰۰۰ و سپس ۳۰۰۰ رسید! یکی دیگر از پیامدهای کمبود معلم (که البته در بسته حل مسئله قرار می گیرد) شلوغی کلاس های درس است.

به عبارت دیگر، هر چه تعداد معلمان در سیستم آموزشی کمتر باشد، کلاس ها شلوغ تر می شود. وزارت آموزش و پرورش خردادماه امسال بخشنامه ای برای توسعه سنوات برای استانداری ها ابلاغ کرد که بر اساس آن حداقل تعداد دانش آموز در کلاس های درس در مدارس ابتدایی شهری ۲۲ دانش آموز و حداکثر ۳۴ دانش آموز است اما برعکس. . این بخشنامه معلمان می گویند در تهران تعداد دانش آموزان در اکثر کلاس های درس بیش از ۳۵ یا ۴۰ نفر است. حتی اگر با این بخشنامه موافق باشیم، باید بدانیم که وضعیت ما از این منظر با ایده آل و هنجاری فاصله دارد، زیرا طبق استانداردهای جهانی نسبت دانش آموز به معلم ۱۶ به یک است در حالی که در ایران این نسبت ۳۲ است. به یک