شکستگی استخوان در زنان گیاهخوار بیشتر است


گزارش کردن جام جم آنلاینمحققان دریافته‌اند زنان میانسالی که هرگز گوشت نمی‌خورند در مقایسه با زنانی که به طور منظم گوشت یا ماهی می‌خورند بیشتر در معرض شکستگی لگن قرار دارند.

مطالعات بیشتری برای درک اینکه چرا گیاهخواران در معرض خطر شکستگی لگن هستند مورد نیاز است، اما محققان بر این باورند که شاخص توده بدنی پایین (BMI) و کمبود مواد مغذی در این امر نقش دارند.

جیمز وبستر، نویسنده این مطالعه از دانشگاه لیدز در انگلستان گفت: «در حالی که BMI پایین برای بسیاری از بیماری‌ها مفید است، کمبود وزن می‌تواند منجر به توده‌ی چربی ناکافی و سلامت استخوان و عضلات ضعیف شود که هر دو می‌توانند افزایش پیدا کنند.» خطر شکستگی لگن

BMI تخمینی از چربی بدن بر اساس وزن و قد است. میانگین BMI گیاهخواران در این مطالعه کمی کمتر از گوشت خواران بود.

وبستر توضیح داد: “افرادی که توده چربی کمتری دارند هنگام افتادن محافظت کمتری دارند و زمین خوردن مسئول ۹۰ درصد شکستگی های لگن است.”

گوشت و ماهی نیز منابع بسیار خوبی از چندین ماده مغذی برای سلامت استخوان ها از جمله پروتئین، ویتامین B12 و ویتامین D هستند.

وبستر می گوید: «این امکان وجود دارد که بیشتر این مواد مغذی را از منابع گیاهی، تخم مرغ و لبنیات دریافت کنید، اما مطالعات قبلی دریافت کمتر این مواد مغذی را در گیاهخواران نشان داده است. در این مطالعه، گیاهخواران پروتئین و ویتامین B12 کمتری نسبت به افرادی که پنج بار یا بیشتر در هفته گوشت می‌خوردند، دریافت کردند.

در این مطالعه، محققان میزان شکستگی لگن را در بیش از ۲۶۰۰۰ زن بین ۳۵ تا ۶۹ سال که بیش از ۴ بار در هفته گوشت نمی‌خوردند (گوشت‌خواران گهگاه) اندازه‌گیری کردند. گوشتخوارانی که ماهی می خوردند اما گوشت نمی خوردند. گیاهخواران؛ گوشت خواران معمولی که حداقل پنج بار در هفته گوشت می خورند.

زنان پرسشنامه‌هایی را درباره دفعات غذا پر کردند و آنها را با سوابق بیمارستان مقایسه کردند تا ببینند چه کسی دچار شکستگی لگن شده است. در طی حدود ۲۰ سال پیگیری، ۸۲۲ شکستگی لگن وجود داشت.

گیاهخواران تنها گروهی بودند که در معرض خطر شکستگی لگن بودند.

وبستر می‌گوید: «گام‌هایی وجود دارد که وگان‌ها می‌توانند برای محافظت بهتر از استخوان‌های خود و در عین حال بهره‌مندی از مزایای سلامتی رژیم گیاهخواری انجام دهند».

وی افزود: خوردن مقدار زیادی میوه، سبزیجات، آجیل، حبوبات، لوبیا و غلات کامل، بیشتر مواد مغذی مورد نیاز برای سلامت استخوان و پیشگیری از شکستگی را تامین می کند.

پرهیز از سیگار کشیدن و نوشیدن الکل در حین ورزش منظم می تواند به تقویت استخوان ها کمک کند.

منبع: مهر