سریال سازی نیاز به یک فرد فنی دارد


نویسنده سیروس ابراهیم زاده – بازیگر تلویزیون و سینما

باید بدانیم که رادیو و تلویزیون وسیله اصلی گذراندن اوقات فراغت آنهاست و اگر برنامه های مناسب تولید کنند اکثریت مخاطبان به برنامه های رادیویی و تلویزیونی ما می آیند. تا به امروز، تلویزیون و رادیو در مواقعی مانند پخش زنده مسابقات ورزشی پرطرفدار دارای طیف مخاطب زیادی هستند که می تواند به عنوان ظرفیتی برای تولید محتوای متنوع استفاده شود.

توجه به پیش تولید مناسب، داشتن فیلمنامه ای قوی و مستحکم که با تحقیق و زمان بندی مناسب نوشته شده باشد و کارگردانی که مدیوم تلویزیون را بشناسد می تواند نقش مهمی در تولید یک سریال با کیفیت داشته باشد. اگر پیش تولید اثر مناسب و هدفمند باشد، در همان مرحله پیش تولید، ایرادات برطرف می شود و هم بازیگران و هم گروه اجرایی به راحتی می توانند کار را شروع کنند، اما از عجله در پیش تولید و فورس ماژور خودداری کنید. که فقط کیفیت را کاهش می دهد.

داشتن اسکریپت های قوی با پایه ای محکم عنصر دیگری است که ابزار تولید رشته های خوب را مشخص می کند. یک فیلمنامه قوی را فقط افراد متخصص می‌توانند بنویسند و هیچ‌کس نمی‌تواند فیلمنامه خوب را فقط از روی علاقه بنویسد. هر چه فیلمنامه نویسان کارآمد تری برای نوشتن در نظر گرفته شوند، نتایج بهتر و مفیدتری را می توان انتظار داشت و هر چه زمان و انرژی کمتری برای فیلمنامه صرف کنیم، کیفیت پایین تری دارد.

ساخت سریال تلویزیونی یک کارگردان خبره می خواهد، نمی تواند برود کارگردان فیلم کوتاه بیاورد و از او بخواهد یک سریال ۲۰ قسمتی بسازد، نمی تواند در هر قسمت یک سریال داستانی طراحی کند. نبود مدیران اختصاصی تلویزیون باعث شده است که برخی از سکوهای نیمه تمام رها شده یا آنقدر بی کیفیت باشند که خود پلتفرم مانع از ادامه کار شود. توالی‌سازی به افراد فنی نیاز دارد که ابتدا در پروژه‌های دیگر با افراد حرفه‌ای تجربه کسب کنند و سپس وارد حفره شوند. توجه به ژانر ادبی در سریال سازی با در نظر گرفتن شرایط روز جامعه، ساخت سریال هایی با مضمون طنز که بتواند مخاطب را سرگرم کند و فکر کند موضوع بسیار مهمی است، اهمیت زیادی دارد.