سالم بودن چیزی بیش از مریض نبودن است – روی سالم بودن تمرکز کنید

در طول ۳۰ سال گذشته، ما شاهد افزایش سلامت پیشگیرانه بوده ایم. برخی از مطالعات اخیر این موضوع را برجسته کرده و سوالات خوبی را مطرح می کنند. یک مطالعه آمریکایی مقرون به صرفه بودن برنامه های بهداشتی خاص را زیر سوال می برد. در آلمان، پیشنهاد شده است که بسیاری از برنامه های بهداشتی “پیشگیرانه” ممکن است بیشتر از بیماران برای پزشکان سودمند باشد.

یک مطالعه بریتانیایی نشان داد که تغییرات ساده سبک زندگی میزان سرطان روده را بسیار بیشتر از برنامه های غربالگری (خون در مدفوع) کاهش می دهد.در غربالگری انبوه سرطان پوست استرالیا درصد لکه های برداشته شده در هر نقطه سرطانی از یک به یک کاهش یافت. در سی امروز

مشکل اکثر کمپین های بهداشت عمومی و سلامت پیشگیرانه تمرکز بر تلاش برای شناسایی یا پیشگیری از بیماری های خاص است. به ندرت تمرکز بر حفظ سلامت افراد به طور کلی وجود دارد.

حالا بیایید واضح بگوییم، بهتر است بیماری را زود تشخیص دهیم تا دیر. اما این بدان معنا نیست که شما بیمار نمی شوید و مطمئناً به این معنی نیست که روی سلامتی تمرکز کنید

پیامدهای ناخواسته ای از این رویکرد “خاص بیماری” برای مثال وجود دارد. کمپین های سرطان پوست که مردم را به دوری از نور خورشید تشویق می کند ممکن است تا حدی مسئول افزایش شگفت انگیز کمبود ویتامین D باشد. این ممکن است باعث ایجاد سرطان های بیشتری (مثلاً روده و سینه) نسبت به پیشگیری شود. کمبود ویتامین D نیز با دیابت مرتبط است.

از اواخر دهه ۱۹۷۰، فشار زیادی برای کاهش مصرف چربی وجود داشته است. این به دلیل نگرانی از این بود که کلسترول در جریان خون می تواند منجر به بیماری قلبی شود. جالب اینجاست که مطالعه اولیه فرامینگهام، که جرقه این حرکت چربی را برانگیخت، هرگز به این نتیجه نرسید که سطح کلسترول در گردش مشکل است. همیشه درباره ایجاد پلاک های کلسترول در دیواره های سرخرگ ها و حتی بیشتر از آن پاره شدن این پلاک بوده است. اینکه چرا این اتفاق در افراد خاصی می افتد و در برخی دیگر اتفاق نمی افتد همیشه یک راز بوده است.

در واقع، افرادی در سراسر جهان هستند که سطح کلسترول بسیار بالایی دارند و سطح بسیار پایینی از بیماری قلبی دارند و بالعکس. تا ۴۰ درصد از افراد مبتلا به بیماری قلبی هیچ یک از “عوامل خطر رایج” را ندارند. با این حال، شعار «چربی بد است» مورد توجه قرار گرفته است.

نوزاد ضرب المثلی با آب حمام ریخته می شود، زیرا ممکن است بسیاری از افراد به اندازه کافی چربی های خوب دریافت نکنند. امگا ۳ و امگا ۶ را اسیدهای چرب ضروری می نامند زیرا بدن نمی تواند آنها را بسازد و به آنها نیاز دارد. همچنین در تلاش برای کاهش مصرف چربی، مصرف کنندگان به دنبال غذاهای کم چرب هستند. چیزی که مردم به آن فکر نمی کردند این بود که این غذاها دارای کربوهیدرات (قند) به طور کلی و کربوهیدرات های تصفیه شده به طور خاص هستند. نه تنها این، بلکه این غذاها نیز تغذیه چندانی ندارند و اغلب پس از دو ساعت شما را با تنقلات رها می کنند.

اگر بدن کالری اضافی دریافت کند، آنها را ذخیره می کند. آنها را نمی توان به عنوان قند ذخیره کرد، آنها به عنوان چربی ذخیره می شوند و هر چقدر هم که یک فرد غذای کم چرب بخورد، کالری اضافی به چربی تبدیل می شود. پیامد تدریجی این طی ۲۵ سال افزایش نرخ چاقی بوده است. مردم چربی کمتری می‌خوردند، اما حدس بزنید چیست؟ چاق تر می شوند.

اثر بعدی افزایش بروز دیابت بود. نرخ چاقی از اواسط دهه ۱۹۸۰ به طور چشمگیری افزایش یافته است – همه اینها تحت نظر مقامات بهداشت عمومی و بیماری های پیشگیرانه است. با تمرکز بر تلاش برای جلوگیری از یک بیماری، مجموعه ای از اثرات دیگر نادیده گرفته شده است. پیام ها به هیچ وجه بد یا منفی نیستند، اما در تلاش برای جلوگیری از یک بیماری خاص بسیار محدود هستند.

البته راه حل این است که به جای تلاش برای جلوگیری از برخی بیماری ها، به ویژه در هنگام تلاش برای جلوگیری از یک بیماری که می تواند منجر به بیماری دیگر شود، روی سالم بودن تمرکز کنید. این جوهر سلامتی خود است

بهترین راه برای مریض نشدن، سالم بودن است.

رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/ رژیم کتوژنیک دکتر روشن ضمیر