زمین بدون اختیار خدا نابود خواهد شد


گزارش کردن جام جم آنلایندکتر محمد حسین رجبی دیوانی، استاد دانشگاه، نویسنده و مورخ در گفت و گوی پیش رو از ابهام اهمیت عید قربان می گوید. رجبی دوانی از مورخان و پژوهشگران تاریخ اسلام است و آثار تحلیلی در آغاز اسلام، امامت حضرت امیر (علیه السلام) و قرون نخستین اسلامی دارد و از بهترین افراد است. که به سوالات ما پاسخ داد

از غدیرخم به عنوان آغاز بزرگ ترین واقعه تاریخ بشر یاد می شود. اهمیت این رویداد چیست؟

رسول خدا صلی الله علیه و آله خاتم انبیا و خاتم رسول خداست که اسلام را به عنوان دین خدا کاملترین و جامع ترین دین برای هدایت جامعه بشری معرفی کرد و رسالت خود را به خوبی تکمیل کرد. و با مرگ آن. وجود مقدس، نعمت وحی بر بشر تا پایان جهان، منقطع شد. اما دین و تعالیم آن قدیس باید در سراسر جهان گسترش می یافت. لذا رسالت پایان یافت، اما تضمین بقای رسالت نبوی و سعادت بشر پس از بعثت به دستور امامت از سوی خداوند متعال برنامه ریزی شد. خداوند برای این مهم ولایت امیرالمؤمنین و فرزندان پاکش را برگزید تا پس از پایان مأموریت، جامعه و بشریت دچار تعجب و گمراهی نشوند. خداوند نعمت بزرگی را به مسلمانان و انسانها ارزانی داشت و به جای اینکه ما را در هدایت واگذاشته باشد، بهترین بندگانش را بعد از رسول خدا (ص) برای سعادت و زندگی بدون انحراف ما هدایت کرد.
بنابراین بحث ولایت اهل بیت به ویژه امیرالمؤمنین علیه السلام که در غدیرخم رسماً اعلام و ابلاغ شد به قدری اهمیت دارد که خداوند آن روز را ضیافتی بزرگ برای ایشان می داند و آن را صدا می کند. عید…هرچی بزرگتر بهتر. خداوند روزهای بزرگی مانند عید فطر و عید قربان را برای مسلمانان قرار داده است. پدرم اعیاد مسلمانان را فرا می خواند، اما عید غدیر را عید خود می خواند تا از اهمیت این روز برای ما بگوید. زیرا اعتقاد به ولایت علی و فرزندانش دلیل بر اعتقاد به رسالت نبوی است و عدم اعتقاد به ولایت بیانگر عدم اعتقاد به رسالت نهایی رسول است. هنگامی که والیان امیرالمؤمنین علیه السلام در روز غدیر اعلام شد، پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم رو کرد و به درگاه خدا عرضه داشت، آیا شما اعلام کردید؟ آیا هنگامی که آیه نازل شد این وظیفه مهم را انجام دادید: روزی که دین شما را تمام کردم و نعمتم را بر شما تمام کردم و اسلام را به عنوان دین بر شما منت نهادم (میده / ۳). ایمان دارد و به امر امیرالمؤمنین(ع) ایمان دارد آنها را بپذیر. ولایت امیرالمؤمنین (علیه السلام) و اعتقاد به آن آنقدر مهم بود که خداوند در آیه تبلیغ به پیامبر فرمود: اگر ولایت علی (علیه السلام) را منتقل نکردی، پس شما ماموریت خود را انجام ندادید در حالی که می دانیم واقعه غدیر حدود ۷۰ روز قبل از رحلت مبارک و بعثت پیامبر اکرم بوده است. حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم ۲۳ سال زحمات فراوانی را برای هدایت جامعه بشری متحمل شد، چنانکه خود ایشان فرمودند ۷۰ روز مانده به پایان عمر مقتدر حضرت خاتمی (ص) خداوند اعلام ولایت را شرط می کند. اتمام رسالت رسول. در آموزه های دینی ما آمده است که اولین چیزی که در قیامت از انسان سؤال می شود، اعتقاد به ولایت است. همچنین پیامبر به امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمود: ای علی، آن که ۷۰ حج به جا آورد و ۷۰ عمره به جا آورد و هفتاد سال بین رکن و مقام نماز خواند که مقدس ترین مکان ها است. و در تلاش و زکات دادن، اما به ولایت شما نزد خدا ایمان نیاورده است که گویی هیچ کاری نکرده و ارزشی ندارد. پس ایمان به امر علی ضامن صحت دین و سعادت دنیا و آخرت است.

چرا بحث جانشینی رسمی حضرت علی (علیه السلام) به هفتاد روز باقی مانده از عمر پیامبر موکول شد؟

غدیر خم که حدود ۷۰ روز قبل از شهادت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) رخ داد، آغاز عمل آن حضرت برای تسلیم در برابر علی (علیه السلام) نبود، بلکه پایان آن بود. آی تی. حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم در مناسبت ها و زمان های مختلف بر این اهمیت تأکید داشتند. رسول خدا در اواخر عمر شریف خود می خواست جانشین خود را رسماً معرفی کند و از مردم بخواهد که با حضور او با او بیعت کنند تا بعداً دیگران ادعا نکنند که ما جانشین آن حضرت را نمی شناسیم و نمی دانیم. نبی – پیامبر. در روز غدیر، رسول خدا حجت را بر همه تمام کرد. تأکید بر ولایت علی (علیه السلام) در منابع شیعه و سنی مکرراً ذکر شده است. اعلام ولایت و ولایت علی توسط پیامبر به نزدیکانش در تاریخ طبری آمده است و یکی از منابع مهم اهل سنت است: این علی برادر و وصی و جانشین من پس از من است، او گوش به فرمان اوست. و از او اطاعت می کند. این واقعه در سالهای اولیه رسالت نبوی است. در حدیث منزلت، رسول … در چند مورد به خلافت امام تصریح کرده است: یا علی! مقام تو نسبت به من مانند مقام هارون در مورد موسی است، با این تفاوت که بعد از من پیامبری نخواهد آمد. چون هارون پیغمبر بود ولی بعد از پیامبر صلی الله علیه و آله پیامبر دیگری نخواهد آمد.
نگرش هارون به موسی در قرآن ذکر شده است. جایی که حضرت موسی به خداوند عرضه می شود. خدایا وزیری قرار بده تا از من حمایت کند، برادرم هارون را در رسالت من شریک قرار ده.

وقتی پیامبر می فرماید: مقام علی مانند مقام هارون نسبت به موسی است، یعنی مولای متقیان (صلی الله علیه و آله و سلم) به پیامبر و وزیر و نصرت او و برادرش و شریک او در رسالتش. . و در آیه دیگر موسی به برادرش هارون گفت: جانشین من در میان قوم من باش. پس وقتی پیامبر می فرماید: مقام علی برای من مانند مقام هارون برای موسی است، از جانشینی علی (علیه السلام) پس از پیامبر به ما می گوید. و در آیه ولایت: «وَ أَمَّا الْعَلَیْهِ وَ الْرسُولِ وَ الدِّینُ أَمَنَّ الدّینِ وَ یُسْتَعُونَ الصلوه وَ الْزَکَاتِهِ وَ الْمُصَلِّقُونَ» اما در ادبیات عرب. ، اشاره به حبس دارد. تنها ولیّ شما خدا و پیامبر است و هر که ایمان آورد و نماز را به جا آورد و در حال رکوع زکات خود را بیرون آورد که تنها مصداق این اهمیت ملا علی (علیه السلام) است که در حالی که انگشتر خود را گرفت. نمازش را رکوع کرد و بیرون آورد و به فقرا داد.

آیا پذیرش ولایت علی ایمان خالص است یا پیامبر اسلام سیاسی را با استفاده از کلمه «خلیفه» تأیید می کند؟

هرکس بعد از پیامبر صلی الله علیه و آله در مقام رهبری اسلامی بنشیند، نه تنها مسئول یک موضوع سیاسی و اداره جامعه است، بلکه جای پیامبر را می گیرد تا دین مردم را بر عهده بگیرد. ، در غیر این صورت انحراف در جامعه رخ می دهد. و خلیفه الله یعنی جانشین پیامبر خدا. شخصی که منصوب خداوند نیست و به دلیل اختلافات سیاسی قدرت را در دست می گیرد، حتی اگر خودش نخواهد، باعث انحراف جامعه می شود. این موضوع به قدری اهمیت دارد که خداوند از جانشین رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم محافظت کرده است. یعنی او نیز مانند خود پیامبر باید از هرگونه خطا و خطا و نسیان مصون بماند تا جامعه را به درستی در مسیری که پیامبر هدایت می کند هدایت کند; بنابراین، اگر جامعه امام معصوم منصوب خدا را طرد می کرد و پیامبر تنها نقش معرفی او و پیروی از دیگران را داشت، در حقیقت خود را به تباهی و سقوط و انحطاط می انداخت.

جایگاه «والی» در ایدئولوژی اسلام که وجود حضرت قائم (علیه السلام) را حتی در عصر ما شرط حیات می داند چیست؟

وقتی خداوند انسان را آفرید، او را شایسته جانشینی خود دید و از روح خود در او دمید تا جانشین خدا در زمین باشد. از این رو مخلوق اول خدا به پیامبری می رسد و به عنوان نماینده خدا وظیفه هدایت بشر را بر عهده دارد. یعنی اگر حجت خدا در زمین نباشد، زمین فلسفه وجودی خود را از دست می دهد و نابود می شود. دلیل حضور ما در رمان این است که خداوند هرگز زمین را بدون مدرک نمی گذارد و بقای زمین و زمان در گرو وجود حجت خداست. به همین دلیل است که وقتی گل آدم خلق نشد، خداوند نور وجود پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و امیرالمؤمنین علیه السلام را آفرید و فرزندان پاکشان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: اولین چیزی که خداوند آفرید نور من بود. خداوند در حدیث قدسی خطاب به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: بدون تو ستارگان خلق می شدند. بدون تو این جهان خلقت را نمی ساختم.

وقتی خدا بخواهد رسالت پیامبر به پایان برسد و او به سوی خدا بازگردد، باید شخصی مانند پیامبر در زمین بماند تا زمین خالی از حجت نباشد و به سوی بندگان صالح گرایش پیدا کند تا در زمان حجت خدا جانشین خدا در زمین شوند. لذا امام زمان (علیه السلام) حتی در عصر غیبت هم ظهور نمی کند، بلکه حضور دارد. امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) مانند حضرت عیسی به آسمان عروج نکرد، بلکه در زمین است، اما از چشم مردم شناخته شده و غایب است. روایت داریم وقتی پیامبر اکرم ظهور می کند خیلی ها چهره مقدسش را می شناسند. یعنی قبلاً این پیامبر را دیده اند ولی او را نشناختند و زمانی دنیا تمام می شود که هادی خدا از دنیا برود و فلسفه وجودی زمین از بین برود و زمان از بین برود.

درس اسلام از استمرار علی (علیه السلام) برای این روز

شاید امروز نسبت به زمان پیامبر صلی الله علیه و آله فرقه های انحرافی بیشتری داشته باشیم. در حدیث معروفی از رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم آمده است که خداوند بر انسانها برکت داده و نعمت و نعمت خود را با دو محفل بزرگ و برهان بزرگ تمام کرده است. اول: شواهد درونی که ذهن است. یعنی توانایی تشخیص خوب و بد که مختص انسان است. دوم: دلیل ظاهری که انبیا و اولیای خدا هستند. بنابراین، عقل به تنهایی برای تشخیص حق و باطل کافی نیست و انبیا و اولیا به یاری عقل آمده اند تا بشریت راه سعادت و رشد را به درستی بیابد; پس اگر کسى به دنبال سعادت دنیا و آخرت است، باید با تمام رغبت و آرزوى خود نزد اولیاء و رهبران برود و از آنان بخواهد که به بشریت برکت دهند و امامت او را بر عهده گیرند. چرا؟ زیرا همانطور که در ابتدای حدیث گفتم ولایت اهل بیت علیهم السلام ضامن سعادت دنیا و آخرت است و عقل سلیم حکم می کند که وقتی خداوند آنها را برای چنین امری قرار می دهد. به سمت آن بشتاب آنها. ما کسی را داریم که به این درجه از علم رسیده و سر تا پا او را در یاری و خدمت به امام اطهار (علیه السلام) نمی شناسد. افرادی مانند سلمان، مقداد، عمار، ابوذر… که از شیوخ اصحاب رسول خدا بودند و در اعصار بعد افرادی چون مالک ایشتر، هاشم مرقال، عبد بن بدیل. این در زمان امام علی (علیه السلام) بود. و برای سایر ائمه نیز چنین افرادی داریم که توانستند به این مهم برسند و به جایی برسند که ائمه به داشتن چنین یارانی افتخار می کردند و آنها را زینت دین می دانستند. البته این دانش به راحتی در دسترس همه بود. اگر عقل را هدایت کنیم و به شواهد بیرونی مانند سر اسلام تکیه کنیم، در رکاب امام زمان (عج) هستیم.