رژیم غذایی در دوران بارداری برای داشتن یک مادر سالم

بارداری که مهمترین مرحله در زندگی یک زن است، او را دچار تغییرات روانی، عاطفی و جسمی زیادی می کند. همانطور که جنین در بدن شما رشد می کند، بدن شما شروع به تقاضای بیشتر از میانگین دریافتی خود از رژیم غذایی می کند. اینجاست که یک رژیم غذایی متعادل بارداری، شکاف موجود در مواد مغذی اضافی را که بدن شما برای یک بارداری سالم نیاز دارد، پر می کند.

رژیم غذایی خود را عاقلانه برنامه ریزی کنید

اگرچه تقاضا برای مواد مغذی در دوران بارداری افزایش می‌یابد، اما همیشه برنامه‌ریزی و انتخاب غذا از بین گروه‌های غذایی مختلف عاقلانه است. اطمینان حاصل کنید که رژیم غذایی شما در دوران بارداری شامل غذاهایی مانند سبزیجات، میوه ها، غلات، حبوبات و محصولات لبنی است که سرشار از کلسیم، پروتئین، ویتامین های A، B و C هستند. برای رشد شما و کودکتان در دوران بارداری حیاتی است. برای سهولت، اجازه دهید مواد مغذی که نقش مهمی در رژیم غذایی بارداری ما دارند را فهرست کنیم:

اسید فولیک در رژیم غذایی در دوران بارداری

اسید فولیک که معمولا به نام فولات شناخته می شود، سرشار از ویتامین های گروه B است و بیشتر در سبزیجات سبز رنگ مانند اسفناج، آب پرتقال و کلم پیچ (نوعی کلم) یافت می شود. اسید فولیک از ایجاد ناهنجاری های جدی در مغز و ستون فقرات کودک شما جلوگیری می کند. کمبود اسید فولیک منجر به رشد ناکافی جنین، توسعه نیافتگی مغز، انسداد ناقص نخاع، زایمان زودرس و وزن کم هنگام تولد می شود.

کلسیم در رژیم غذایی در دوران بارداری

کلسیم یکی دیگر از مواد مغذی مهم است که باید بخشی از رژیم غذایی شما در دوران بارداری باشد. بدن از کلسیم استفاده می کند. زمانی که بدن زن دچار کمبود کلسیم می شود، بدن خود شروع به گرفتن کلسیم از استخوان های مورد نیاز نوزاد می کند و استخوان ها را ضعیف و در نهایت آنقدر شکننده می کند که بشکند (پوکی استخوان). خوردن محصولات لبنی مانند شیر بدون چربی و پنیر سفت، سبزیجات برگ سبز مانند کلم پیچ و غذاهای غنی شده مانند آب پرتقال و غلات به شما کمک می کند بر کمبود کلسیم غلبه کنید.

آهن در رژیم غذایی در دوران بارداری

در دوران بارداری نیاز به دریافت آهن نیز افزایش می یابد. آهن موجود در خون به انتقال اکسیژن به سلول های خونی کمک می کند. در دوران بارداری، زنان دارای حجم خون اضافی هستند، بنابراین این خون اضافی به مقدار بیشتری آهن نیاز دارد. در دوران بارداری، نه تنها سلول‌های خون، بلکه سلول‌های کودک در حال رشد به اکسیژن نیاز دارند، و اینجاست که آهن بار دیگر نیاز به اکسیژن را برآورده می‌کند.

کمبود آهن منجر به کم خونی می شود که می تواند منجر به تولد زودرس یا وزن کم کودک شود و آهن بسیار کم می تواند منجر به کم خونی در دوران نوزادی شود. کمبود آهن را می توان با خوردن گوشت قرمز، صدف، لوبیا، سیب زمینی و غلات غنی شده با آهن جبران کرد.

نگرانی در مورد برنامه ریزی وزن در دوران بارداری

وزن بارداری همیشه یکی از دغدغه های زنان در دوران بارداری بوده است. وزن از زن به زن و بارداری به بارداری دیگر متفاوت است، بنابراین لازم نیست زیاد نگران باشید.

اگر کم وزن هستید، سعی کنید کمی وزن اضافه کنید زیرا زنان کم وزن اغلب فرزندانی کم وزن دارند. پزشکان معمولاً سعی می کنند از افزایش وزن شما در طول بارداری از طریق رژیم غذایی خود اطمینان حاصل کنند. اگر از چربی بدن خود برای حمایت از بارداری استفاده نمی کنید.

اگر اضافه وزن دارید، بدیهی است که نمی خواهید وزن بیشتری اضافه کنید، اما کاهش وزن در دوران بارداری ایده خوبی نیست زیرا ممکن است بر جنین شما تأثیر بگذارد. بنابراین، زنانی که اضافه وزن دارند باید سعی کنند در دوران بارداری بیش از ۱۵ پوند وزن اضافه نکنند.

در پایان، برای داشتن مادری شاد و سالم از یک رژیم غذایی متعادل و منظم در بارداری پیروی کنید.

رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/ رژیم کتوژنیک دکتر روشن ضمیر