راه طولانی دولت سیزدهم تا ایستگاه راه آهن


با توجه به موقعیت ایران در نقطه طلایی خاورمیانه و اهمیت آن در ارتباط بسیاری از کشورهای آسیایی با اروپا، تقویت سیستم حمل و نقل ریلی می تواند علاوه بر رونق اقتصاد داخلی، نقش آفرینی ایران را در اقتصاد منطقه ای و جهانی ایجاد کند. برجسته تر . در عقب ماندگی میزان راه آهن ایران می توان گفت ۱۴ هزار کیلومتر راه آهن داخلی با ۲۵۰ هزار کیلومتر راه آهن آمریکا، بیش از ۹۰ هزار کیلومتر راه آهن معمولی و ۱۰ هزار کیلومتر ارتفاع وجود دارد. سرعت راه آهن چین برای روسیه ۸۵۰۰۰ کیلومتر و برای حمل و نقل مسافر برای راه آهن هند ۶۵۰۰۰ کیلومتر است. او توجه خود را به بارهای خود جلب کرد.

وضعیت راه‌آهن ایران اصلاً خوب نیست و علی‌رغم تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر اولویت‌بندی راه‌آهن و پیوند ریلی باری با مراکز صنعتی و تجاری در سیاست‌های عمومی اعلامی، این اتفاق برای صنعت ریلی رخ نداد.

گویی اراده ای برای این کار وجود ندارد و مبنای این ادعا این است که طبق بند الف ماده ۵۷ که یکی از الزامات تحقق بند ب است یعنی افزایش حمل و نقل ریلی یک درصد در راه‌آهن‌های حمل‌ونقل ریلی باید به منابع نفتی توجه شود که سهم صنعت ریلی از این تعداد در طول پنج سال برنامه تقریباً صفر بوده است.

شهرستان ها منتظر رسیدن قطار هستند

در حالی که کشورهای صنعتی مشغول توسعه خطوط ریلی و استفاده از آن برای حمل و نقل مسافر و کالا هستند، اما در ایران سال هاست که مسئولان مشغول مطالعات و برنامه ریزی برای احداث چند کیلومتر راه آهن و افزودن آن به شبکه ریلی موجود هستند.

مدیرعامل شرکت راه آهن در این خصوص و در اظهارنظر اخیر خود با اشاره به طرح افزایش سهم راه آهن ترانزیتی گفت: با مطالعات گسترده، اطلس کامل و سند جامع نیازها و وضعیت موجود صنعت راه آهن به منظور تحریک حمل و نقل ریلی و به زودی رونمایی خواهد شد.

میاد صالحی با بیان اینکه در ماده ۵۷ قانون برنامه ششم توسعه پیش بینی شده است ۲۰ درصد حمل و نقل مسافر و ۳۰ درصد بار از طریق ریل انجام شود، گفت: متاسفانه در دوره پنج ساله ششم قانون برنامه توسعه طبق آمار، این درصد به دلیل عدم تحقق الزامات آن از جمله تزریق نقدینگی به صنعت حمل‌ونقل ریلی، نه تنها افزایش یافته، بلکه در برخی سال‌ها کاهش یافته است.

شرایط جغرافیایی و هم مرزی با کشورهای خارجی از جمله ترکیه، عراق، آذربایجان و ارمنستان باعث شد که استان های غربی کشور از جمله آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، ایلام، اردبیل، کردستان و کرمانشاه به همراه استان های لرستان و همدان در محل قرار گیرند. بزرگراه اتصال ایران به اروپا: بزرگراهی به دلیل اهمیت ژئوپلیتیک گسترش آن رونق اقتصادی را برای کشور به ارمغان می آورد.

اما نگاهی به وضعیت راه آهن در این استان ها نشان می دهد که برای رسیدن به نتایج مطلوب باید سال ها منتظر ماند و دولت سیزدهم هنوز راه زیادی برای تنظیم آن ها در پیش دارد.

در آذربایجان غربی نیز اعلام شد که به دلیل طولانی شدن ساخت خط ریلی بین شهرهای این کشور، راه آهن ارومیه دیگر توجیه اقتصادی در حوزه حمل و نقل مسافر ندارد و پروژه راه آهن ایلام به عنوان یکی از مهم ترین پروژه ها. پروژه هایی که مطالبات مردم استان در سال های گذشته علیرغم وعده های فراوان هنوز تکمیل نشده است پروژه ای است که در ۱۶ سال به اتمام رسیده و بار آن جمع شده است.

راه آهن کرمانشاه – خسروی یکی از پروژه های بزرگ نیمه تمام استان کرمانشاه است. پروژه ای که از سال ۱۳۹۶ به عنوان بزرگ ترین خط ریلی غرب کشور به طول ۶۰۵ کیلومتر آغاز شد که کرمانشاه را به راه آهن مالیر-اراک متصل می کرد اما به دلیل کمبود اعتبار رها شد و آخرین مورد را مشاهده نکرد. ایستگاه.

در حالی که این خط هنوز در ایران نیمه تمام است، قرار است پس از عبور از اسلام آباد غرب، گیلان غرب، قصرشیرین به مرز خسروی در مرز ایران و عراق برسد و سپس در عراق پس از عبور از خانقین. به بغداد و موصل ختم می شود سپس در دیرالزور، رقه و حلب در سوریه ادامه می یابد.

احداث راه آهن اردبیل که پیش از آن حساسیت خاصی در بین مسئولان و نمایندگان استان داشت، اواخر سال گذشته با بی توجهی آقایان به فراموشی سپرده شد و خبری از ادامه آن نیست.

اجرای راه آهن سراسری در لرستان تنها سه دهه پیش انجام شد و اکنون خبرها حاکی از آن است که وزیر راه و شهرسازی نامه ای به معاون رئیس جمهور ارسال کرده تا برای وی و شاید خوش شانس ترین استان در این راستا اعتباری در نظر گرفته شود. کردستان است از آنجایی که پروژه راه آهن همدان – سنندج ۹۰ درصد جلوتر است و بر اساس وعده وزیر راه و شهرسازی، احتمال می رود این پروژه زیربنایی در سال ۱۴۰۲ به بهره برداری برسد.

رکورد زدن در مسابقه با خودمان

دولت سیزدهم اعلام کرد که قصد دارد صنعت حمل و نقل ریلی را رونق بخشد. با وجود اینکه همه دولت های قبلی هم چنین قصدی داشتند، اما وقتی صحبت از پمپاژ پول می شود، همه چیز به بن بست می رسد و همه چیز می خوابد.

در اوایل سال جاری تفاهم نامه ای بین وزارت راه و شهرسازی و وزارت جهاد کشاورزی منعقد شد که طی آن حوزه راه آهن در اولویت حمل و نقل کالاهای اساسی قرار گرفت.

به گزارش شرکت راه‌آهن، در سال ۱۴۰۰، رکورد ۱۱۰ ساله بین‌المللی حمل‌ونقل ریلی کشور با ۱۹۱۳ هزار تن بار در حال ترانزیت، ۲.۵ برابر سال قبل شکسته شد.

صادرات ریلی نیز در سال گذشته بالغ بر ۱۹۲۰ هزار تن بوده که رکوردی در تاریخ صادرات حمل و نقل ریلی محسوب می شود.

برای پی بردن به فاصله بین رکوردهای محلی و میزان حمل و نقل بار در سایر کشورها کافی است بدانید که شبکه راه آهن ملی روسیه به عنوان سومین راه آهن بزرگ جهان بیش از یک میلیارد مسافر و ۱.۵ میلیارد تن جابجا می کند. سالانه بار و هند بیش از یک میلیارد تن کالا را از طریق قطار حمل می کند

افتتاح قبل از اتمام پروژه

طول شبکه ریلی کشور در حال حاضر ۱۴ هزار و ۲۷۰ کیلومتر است و حدود ۱۰ هزار کیلومتر به عنوان پروژه جدید در شرکت عمران تعیین شده است که در ضمیمه قانون بودجه شماره یک آمده است. از این میزان ۳۳۰۰ کیلومتر قرارداد شد و اجرای آنها ادامه یافت.

اما یکی از انتقادات کارشناسان در خصوص وضعیت راه آهن ایران این است که پروژه ها در زمان افتتاح به طور کامل تمام نشده بودند. عباس خطیبی، عضو هیئت مدیره و معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه ها دلیل آن را کمبود اعتبار می داند و می گوید: با توجه به کمبود منابع اعتباری در کشور، مقرون به صرفه نیست. پروژه ای که بتواند با خیال راحت اجرا شود به تعویق افتاد مشکل اصلی این است که تامین منابع پس از افتتاح و راه اندازی دچار مشکل می شود که نباید اینگونه باشد و باید تا اتمام کل پروژه ادامه یابد.با توجه به مقیاس و گستره پروژه های ریلی، زمان بندی مشخص و تامین مالی به موقع نیاز است تا در مدت زمان معینی به بهره برداری برسد، امسال راه آهن یزد – اقلیدس به عنوان میانبر برای اتصال استان های جنوب غرب کشور به بهره برداری رسید. شمال شرق و مشهد مقدس و با توجه به پیشرفت فیزیکی قابل توجه بقیه راه ها، انتظار داریم در سال آینده آماده بهره برداری شوند.