دست انداز واردات در مسیر اتوبوس برقی ایران



اگرچه این مسیری است که همه کشورهای دنیا باید طی کنند، اما با توجه به امکانات و قابلیت ها، سرعت این ورودی ها متفاوت خواهد بود.

در سال‌های اخیر محققان ایرانی تلاش کرده‌اند فناوری‌هایی را توسعه دهند که میزان مصرف سوخت‌های فسیلی را در کشور کاهش دهد.

استفاده از اتوبوس های برقی در ناوگان حمل و نقل شهری یکی از موثرترین روش ها برای کاهش آلاینده ها و کاهش مصرف سوخت فسیلی است و در این زمینه شرکت های دانش بنیان ایرانی توانسته اند این اتوبوس ها را بسازند.

در همین راستا دکتر شهریار زینی، مدیرکل توسعه فناوری های نوین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در تاریخ ۲ مرداد ۱۴۰۱ از انعقاد قرارداد ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی با وزارت کشور و وزارت کشور خبر داد. . اتحادیه اتوبوسرانی پس از این خبر با دکتر زینی درباره اهمیت توسعه این اتوبوس ها و لزوم حمایت دولت برای توسعه این فناوری ها گفت و گو کردیم.

برای راه اندازی اتوبوس های برقی، ساخت و نصب ایستگاه های شارژ در ایران همزمان با ساخت و تولید اتوبوس ضروری است. از آنجایی که قیمت اتوبوس برقی دو برابر نمونه های دیزلی و گازی است، باید با حمایت دولت توسط مردم استفاده شود.

چرا اتوبوس برقی برای کشور ضروری است؟

دکتر سید شهریار زینی، مدیر گروه توسعه فناوری های نوین خودرو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، اهمیت و توسعه اتوبوس ها و خودروهای برقی در کشور را این گونه توصیف می کند: «هر ساله سرمایه های هنگفتی به وجود می آید. صرف مصرف سوخت اتوبوس های شهری می شود که در صورت استفاده از اتوبوس های برقی این هزینه بسیار کاهش می یابد.از طرفی اتوبوس های گازوئیلی و گازوئیل پس از حدود ۱۰ سال عمر خود مستهلک شده و هزینه های نگهداری زیادی را متحمل خواهند شد. طبق استانداردها و ضوابط ایمنی، تعمیر و نوسازی این اتوبوس ها هر پنج سال یک بار ضروری است، در حالی که اتوبوس های برقی حداقل ۱۵ سال به طور معمول کار می کنند و پس از آن هزینه های زیادی برای تعمیر ندارد، فقط باتری خواهد بود. بعد از حدود هشت سال.”

وی در ادامه مزیت‌های استفاده از این اتوبوس‌ها می‌گوید: دانش طراحی این اتوبوس‌ها کاملاً بدیع شده است و شرکت‌های دانش‌بنیان با همکاری و حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری با موفقیت به ارزیابی کامل خود پرداخته‌اند. از سوی دیگر یکی از مشکلاتی که صنعت اتوبوسرانی کشور با آن مواجه است این است که به دلیل نبود نیروی محرکه مناسب با فناوری روز، نمی توانیم استانداردهای یورو ۵ و یورو ۶ را برای اتوبوس های شهری داشته باشیم. کاهش شدید تولید اتوبوس های دیزلی خانگی اما با اتوبوس های برقی این مشکل را نخواهیم داشت.

وی ادامه می دهد: در کنار همه اینها، وقتی از این فناوری جهانی استفاده کنیم، آلودگی صوتی اتوبوس های دیزلی به طور کامل از بین می رود، امکاناتی که در اتوبوس های برقی قابل استفاده است نیز بسیار جذاب است به عنوان مثال نصب هوشمند و اینترنتی- سیستم‌های متصل و دسترسی به انواع اپلیکیشن‌ها، نصب رسانه‌های دیجیتال یا درگاه‌های شارژ موبایل و … مواردی هستند که می‌توانند برای مسافران این اتوبوس‌ها مفید باشند.»

حمل و نقل کارآمد با استفاده از ناوگان مشترک

مدیر کل توسعه فناوری های نوین خودرو به معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در پاسخ به این سوال که آیا با ورود اتوبوس های برقی در سال های آینده اتوبوس های گازوئیلی و گازوئیلی از ناوگان حمل و نقل عمومی حذف می شود؟ شونده می گوید: «اتوبوس های گازوئیلی و گازوئیلی نباید در کشور از رده خارج شوند، بلکه باید بتوان حمل و نقل عمومی مناسبی را بر اساس زمین (اثرات سطحی هر منطقه) و با توجه به شرایط جغرافیایی در نظر گرفت. منطقه مورد نظر؛ به عنوان مثال، در منطقه ای با شیب بسیار تند، استفاده از اتوبوس برقی مناسب نیست، نه به این معنا که این نوع اتوبوس برای این نوع مسیر مناسب نیست، بلکه به این دلیل که در شیب مسیری مانند برای راه‌آهن، ظرفیت باتری باید کاهش یابد. از اتوبوس‌های زیادی استفاده کنید، به این ترتیب هزینه‌های زیادی برای آن صرف می‌شود، در حالی که برای مسیر صافی مانند با بخارستان-جمهوری، این اتوبوس‌ها می‌توانند بسیار کارآمد باشند.»

شارژ در شب خطری برای شبکه برق کشور ندارد

دکتر در پاسخ به این سوال که آیا استفاده از اتوبوس های برقی مشکلی برای شبکه برق کشور ایجاد نمی کند؟ چالش ها و مسائل. در طول روز، اتوبوس‌ها بادبان‌های خاصی می‌سازند و در طول شب می‌توان آن‌ها را در ایستگاه‌ها از ساعت ۱۲:۰۰ شب تا ۷:۰۰ صبح که نیروی اضافی در شبکه وجود دارد شارژ کرد. خودروهای موجود در کشور و همین الان هم وجود دارد.» او می‌گوید: جایگاه‌ها در برج میلاد و مشهد هستند و به زودی ایستگاه‌های شارژ بیشتری در مناطق آزاد و هیبریدی کشور ایجاد می‌شود. خودروها و وسایل نقلیه الکتریکی می توانند از این ایستگاه های شارژ استفاده کنند. امکان نصب ایستگاه های شارژ در ایستگاه های اتوبوس وجود دارد و در کنار این ایستگاه ها می توان از امکانات شارژ سریع نیز استفاده کرد.

نمونه سازی خوب است، بازاریابی ضروری است

به گفته دکتر زینی، ایران یکی از کشورهای پیشرو در بومی سازی فناوری اتوبوس برقی است. وی می گوید: باید توجه داشت که درست است که در زمینه نمونه سازی کار خوبی انجام داده ایم، اما باید در حوزه بازاریابی به درستی کار کنیم و پیش نیاز تبدیل نمونه سازی به بازاریابی این است. برای ایجاد زنجیره تامین پایدار برای تولید قطعات و واحدهای ویژه خودروهای برقی و اتوبوس است که در حال حاضر نمونه قطعات این اتوبوس ها در ایران ساخته می شد اما تا کنون نمونه ای نداشتیم که می تواند تولید انبوه شود، به همین دلیل باید سرمایه گذاری شود. مهمترین قسمتی که در این اتوبوس ها از طریق واردات تامین می شود، باتری است. برای اینکه باتری در کشور ما تولید شود، باید منطق اقتصادی و منطقی وجود داشته باشد. بازار مناسبی برای اتوبوس های برقی است تا بتوانیم در تامین قطعاتی مانند باتری سرمایه گذاری کنیم و به تولید انبوه برسانیم.

اعتماد و حمایت از جوانان ایرانی پیش نیاز پیشرفت کشور است

دکتر معتقد است. وی می گوید: «در حال حاضر اگر اتوبوس برقی SKD یا CKD از کشوری مانند چین یا کشورهای دیگر برای فروش وارد شود، به سادگی مراحل تایید نوع را دریافت می کنند و در مدت زمان کوتاهی می توانند این پروسه را طی کنند تا مجوز بگیرند. پلاک و این در حالی است که شرکت های طراحی، ساخت و تولید این اتوبوس های برقی با تکیه بر توان علمی و فنی نخبگان کشور، مراحل بسیار سخت گیرانه ای را برای اخذ تاییدیه نوع سازمان ملی استاندارد و ناجا طی می کنند و در در این راستا با توجه به معرفی مقام معظم رهبری در سال جاری با تولید، دانش و اشتغال زایی از این دو نهاد انتظار می رود با استفاده از نوآوری، فرآیندهای اخذ تاییدیه و پلاک استاندارد این گونه خودروها را تسهیل و تسریع بخشند. در این رابطه.”

وی می افزاید: از وزارت کشور ناظر می خواهم در زمان عقد قرارداد با شرکت های دانش بنیان محدودیت ها را کاهش دهد و به شرکت های دانش بنیان امکان اعتماد به آنها و نخبگان جوانان کشور و قبل از آن را بدهد. اخذ پلاک باید با آنها قرارداد بسته شود و دریافت پیش پرداخت برای اخذ پلاک مشمول آن نباشد. انتظار اینکه دانشبانیان به اتوبوس ها مجوز بدهد و سپس برای عقد قرارداد اقدام کند، غیرمنطقی است چرا که در دو سال گذشته هر اتوبوس حدود ۴۰ تا ۵۰ میلیارد تومان صرف تحقیق و توسعه کرده است. میزان اعتبار نیز در راستای آزمایشات مورد نیاز سازمان ملی استاندارد برای اخذ پلاک الزامی است. در نظر گرفتن پرداخت ۱۰ تا ۱۵ درصد از قبل بسیار مفید است تا شرکت ها بتوانند تست های مورد نیاز خود را برای تایید نوع انجام دهند. دکتر می افزاید. (ISQI) برای زیرساخت خودروهای الکتریکی آماده می شود. اگر بخواهیم اتوبوس های برقی را در کشور توسعه دهیم، قطعا به مرکزی برای ارزیابی کیفیت اتوبوس های داخلی یا حتی وارداتی نیاز داریم. درخواست دیگر من از دولت حمایت از شرکت های دانش بنیان سازنده ایستگاه های شارژ است.

همکاری سازمان برنامه و بودجه و وزارت نفت یکی دیگر از اقدامات ضروری است و می گوید: در راستای تصویب ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و بهبود نظام مالی کشور به ویژه اتوبوس های برقی که می تواند هر چه زودتر پشتوانه مناسبی برای سرمایه گذاران در زمینه اتوبوس های برقی باشد. اگر این همه حمایت و اقدامات انجام شود، می‌توان امیدوار بود تا سال آینده اتوبوس‌های برقی در کشور قابل استفاده باشند، در غیر این صورت این کار دوباره به تأخیر می‌افتد و آسیب‌های زیادی به کشور وارد می‌کند.»