دروغ چهارده میلیون دلاری سامسونگ



گزارش کردن جام جم آنلاینتبلیغات آنلاین، تلویزیونی و بیلبوردها این تلفن ها را برای استفاده در استخرها و سواحل مقاوم در برابر آب توصیف کردند، حتی اگر تلفن ها برای استفاده در آب استخر یا آب شور مناسب نبودند.
تسویه توافق شده ۱۴ میلیون دلار برای یک دسته بسیار کوچک از تبلیغات. به عنوان بخشی از توافق، سامسونگ موافقت کرد که ۹ آگهی برای هفت دستگاه که طی دو سال و نیم در فاصله سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ اجرا شده بودند، گمراه‌کننده بودند.
کارن ون پروچتر، وکیل ACCC به دادگاه گفت که این شرکت اعتراف کرده است که در صورت استفاده از دستگاه ها در آب نمک یا استخرهای شنا، احتمال آسیب فیزیکی ناشی از خوردگی درگاه شارژ گوشی وجود دارد. در آن زمان، سامسونگ سه میلیون مدل گوشی گلکسی را در استرالیا فروخت که در این معامله گنجانده شده بود.
این مشکل زمانی رخ می دهد که افراد سعی می کنند گوشی خود را در حالی که هنوز آب در درگاه شارژ وجود دارد شارژ کنند، حتی اگر هشداری روی گوشی ظاهر شود که به کاربر توصیه می کند آن را شارژ نکند. طبق گفته دادگاه، سامسونگ از آن زمان مشکل تغییرات سخت افزاری و نرم افزاری در مدل های بعدی گوشی های گلکسی را برطرف کرده است.
در حالی که به دادگاه اطلاعاتی در مورد تعداد بازدیدهای دریافتی از تبلیغات فیس بوک و توییتر – صدها هزار بازدید – ارائه شد، دادگاه به این نتیجه رسید که هیچ راهی برای دانستن اینکه چه تعداد از مصرف کنندگان دستگاه ها را به دلیل آن خریده اند وجود ندارد. پیدا نشد.
مورفی در موافقت با تسویه ۱۴ میلیون دلاری گفت که بسیاری از مصرف کنندگان به این پیشنهادات اعتماد کرده و از تلفن های خود به روشی که در تبلیغات توضیح داده شده استفاده می کنند.
او گفت که این ۱۴ میلیون دلار یک عامل بازدارنده خواهد بود و این مایه شرمساری است که ۱۴ درصد از سود سامسونگ استرالیا در شش سال گذشته را پوشش دهد. وی همچنین از این شرکت سازنده گوشی انتقاد کرد که پس از سال ها مخالفت با این پرونده، با پرونده ACCC موافقت کرده است.
او از شیوه‌ای که محصولات در استرالیا به بازار عرضه می‌شوند انتقاد کرده است و گفته است که دادگاه فدرال اغلب به مواردی رسیدگی می‌کند که محصولات بیش از حد در کمپین‌های بازاریابی مصرف‌کننده ارائه می‌شوند. سامسونگ به پرداخت ۱۴ میلیون دلار به علاوه ۲۰۰ هزار دلار هزینه به ACCC در ۳۰ روز پس از حکم دادگاه محکوم شد.
کاس گوتلیب، مدیر کمیسیون رقابت و مصرف کننده استرالیا، گفت که سامسونگ استرالیا با نشان دادن افرادی که از گوشی های خود در استخرها و آب دریا استفاده می کنند، تبلیغات تلفن های گلکسی خود را انجام می دهد، علیرغم اینکه انجام این کار در نهایت باعث آسیب جدی به گوشی می شود.
به گفته وی، این جریمه یادآور قدرتمندی برای شرکت ها است که همه ادعاهای مربوط به محصول باید ثابت شود.
این پرونده یادآور کلاهبرداری دیگری است که اپل دو سال پیش به آن محکوم شد. در سال ۱۹۹۹، اپل توسط یک تنظیم کننده ضد انحصار ایتالیایی به دلیل گمراه کردن مشتریان در مورد اتهامات مربوط به مقاومت در برابر آب آیفون، ۱۰ میلیون یورو جریمه شد و تنظیم کننده گفت که تبلیغات نادرست نشان دهنده اقدامات تجاری خصمانه است.
جریمه ۱۰ میلیون یورویی استرالیایی (۱۶ میلیون دلار) به دنبال تحقیقاتی که توسط سازمان نظارت بر رقابت و مصرف کنندگان ایتالیا (AGCM) انجام شد، ادعاهای اپل در برابر مقاومت آیفون را مشکوک دانست. این آژانس همچنین گفت که اپل نمی تواند شرایط گارانتی خود را به گونه ای تعریف کند که از تعویض یا تعمیر آن با قیمت مقرون به صرفه برای مشتریانی که آیفون آنها در تماس با آب آسیب دیده است جلوگیری کند.
اولین مورد محکومیت اپل مربوط به انتشار پیام‌های تبلیغاتی برای مدل‌های مختلف آیفون، آیفون ۸ تا آیفون ۱۱ پرو مکس بود که هر یک از محصولات تبلیغ‌شده تا عمق یک تا چهار متری در برابر آب مقاوم بودند. ۳۰ دقیقه بسته به مدل های مختلف طبق این سازمان، در نامه ها مشخص نشده است که این خاصیت فقط در شرایط خاص مثلاً در آزمایشات آزمایشگاهی خاص و کنترل شده با استفاده از آب ساکن و تصفیه شده وجود داشته باشد و در شرایط عادی آزمایش نشده باشد. .
نکته اصلی جریمه AGCM این واقعیت است که در حالی که ادعاهای آیفون ضد آب اپل ممکن است از نظر فنی در آزمایشگاه درست باشد، زمانی که تکرار نتایج در شرایط واقعی دشوار است، این ادعا برای مصرف کنندگان گمراه کننده است. این سازمان همچنین سلب مسئولیت اپل در قرارداد گارانتی را هدف قرار داده است که بیان می کند ضمانت خسارت ناشی از مایعات را پوشش نمی دهد.
مقامات می گویند که از آنجایی که ادعاهای ضد آب در کمپین های بازاریابی اپل ظاهر شده است، از آن برای فریب مشتریان استفاده می کنند.
این آژانس دریافت که تبلیغات آیفون یک رویه تجاری نامناسب تهاجمی است و امتناع اپل از ارائه ضمانت نامه پس از فروش برای تلفن های آسیب دیده در اثر آب مانع از اقدام قانونی به رسمیت شناخته شده در قانون مصرف کننده می شود. ناظر رقابت ایتالیا اضافه کرد که با امتناع از ارائه تعمیرات آیفون های دارای مدارهای آسیب دیده از آب، حقوق مصرف کنندگان ایتالیایی را نقض کرده است.

منبع: ضمیمه مجله جام جم کلیک کنید