درمان ذهن آگاهی برای اختلالات خوردن

درمان ذهن آگاهی یعنی آموزش دادن آگاهی آرام به افراد از خود و عملکردهای بدن، احساسات و محتوای آگاهی او. با درمان ذهن آگاهی، افراد می توانند تفکر خود را در پاسخ به اصرارهای غیرطبیعی اختلال خوردن سازماندهی مجدد کنند.

ذهن آگاهی همچنین می تواند به افراد کمک کند تا رفتار خود را در پاسخ به افکار منفی اختلال خوردن که دارند، به چیزی مفیدتر و سازنده تر تغییر دهند.

در نهایت این نقشه مغز فرد را تغییر می دهد. هر کس یک نقشه مغزی دارد، شما با خواندن این نقشه مشخصی دارید، اما با یادگیری چیزهای جدید تغییر می کند. ذهن آگاهی می تواند نقشه را به سمت بهتر و نه بدترین تغییر دهد.

تکنیک های ذهن آگاهی ساده هستند.

۱. یاد بگیرید خودتان را از بیرون ببینید. مثل این است که قدمی از بدن خود بردارید و به عنوان شخص ثالث به کارهایی که انجام می دهید نگاه کنید.

اگر خودتان را نه از منظر “من” بلکه از دیدگاه سوم شخص مانند “او یا او” ببینید، درگیر کردن خود با چیز بدی مانند پاکسازی یا گرسنگی دادن خود بسیار دشوارتر است.

در طول روز، عقب نشینی کنید و از خود بپرسید: “او چه کار می کند؟”، “او چه احساسی دارد؟”، “او به چه چیزی فکر می کند؟” به این فرآیند خود مشاهده می گویند.

۲. تکنیک دیگر این است که بتوانید زندگی خود را به صورت یک داستان ببینید. در صحبت با خود از دیدگاه سوم شخص استفاده کنید، به خود نقش بدهید و خود را مشاهده کنید. در داستان خود نقش های خاصی را که دوست دارید در زندگی واقعی داشته باشید به شخصیت خود (خود) بدهید و آن را دنبال کنید.

به این فکر کنید که دوستی به شما می گوید چرا می خواهید به گرسنگی خود ادامه دهید، یا چرا می خواهید پرخوری کنید و پاکسازی کنید: آیا واقعاً می خواهید این کار را انجام دهید؟

۳. یادداشت برداری ذهنی. وقتی حواس‌تان پرت شد و احساس کردید که می‌خواهید دوباره پرخوری کنید. استراتژی یادداشت برداری ممکن است زمانی بسیار مفید باشد که می خواهید به یک پرخوری بروید. به عنوان مثال، شما در این لحظه خاص احساسات خاصی دارید: عصبانیت، تنهایی، بی حوصلگی، دلخوری، ترس، حسادت یا سایر احساسات که تعادل شما را از بین می برد و شما را در مسیر اشتباه قرار می دهد.

سعی نکنید با این احساسات مبارزه کنید بلکه این احساسات را بپذیرید، روی آنها برچسب بزنید. برچسب زدن به احساساتتان به این معنی است که در ذهن خود یا حتی جملاتی با صدای بلند مانند “من حوصله دارم”، “عصبی هستم”، “من حسودم” و غیره بگویید.

هنگامی که افراد یادداشت هایی از این قبیل را یادداشت می کنند، بخشی از مغز که مسئول احساسات منحرف کننده شما است، آرام می شود. برخی از افراد می توانند با یادداشت برداری ذهنی خود را آموزش دهند تا در وسط طوفان آرام شوند.

استراتژی های بیشتری برای تمرکز حواس وجود دارد که می توانید یاد بگیرید و از آنها برای غلبه بر اختلال خوردن خود استفاده کنید.

اما مزایای اصلی تسلط بر تکنیک های ذهن آگاهی عبارتند از:

– مدیریت افسردگی، اضطراب و استرس مرتبط با اختلالات خوردن.

– بهبود عزت نفس که تقریباً در همه مبتلایان به ED آسیب دیده است.

– بهبود احساس رفاه بیشتر.

– بهبود سلامت جسمانی: اصلاح فشار خون، افزایش ایمنی، کاهش پاسخ های استرس فیزیکی.

– کمتر مزاحم شدن و واکنش کمتر نسبت به ناخوشایند.

– ایجاد خودپذیری که برای مبتلایان به ED بسیار مهم است.

– ایجاد تعادل در زندگی و تجربه فراز و نشیب های احساسی کمتر.

برای نتیجه گیری، تمرکز حواس راهی باورنکردنی برای ایجاد تعادل در زندگی شماست. افرادی که دارای اختلالات خوردن هستند و همچنین از استرس، افسردگی، اضطراب، دردهای مزمن، بی خوابی، اختلالات خلقی و اعتیاد رنج می برند، باید درمان ذهن آگاهی را امتحان کنند.

صرفاً به این دلیل که وقتی به آن مسلط شدید، استفاده از آن رایگان است، هیچ عارضه جانبی ندارد و کنترلی را که اکنون فاقد آن هستید به شما می دهد.

رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/ رژیم کتوژنیک دکتر روشن ضمیر