توضیح علائم پوکی استخوان با تشخیص و درمان


توضیح علائم پوکی استخوان با تشخیص و درمان

توضیح علائم پوکی استخوان با تشخیص و درمان

علائم پوکی استخوان این وضعیتی است که در آن کاهش قابل توجهی در توده استخوانی و همچنین زوال ساختاری بافت استخوانی وجود دارد که در طول زمان بیشتر مستعد شکستگی است. از آنجایی که استخوان ها از بدن ما حمایت می کنند، از اندام های داخلی ما محافظت می کنند و مواد مغذی حیاتی و سلول های تولید کننده خون را ذخیره می کنند، ساخت و حفظ توده استخوانی برای سلامت و رفاه کلی ما ضروری است.

مهم ترین سال های تجمع توده استخوانی از سنین قبل از نوجوانی تا ۳۰ سالگی است. رژیم غذایی، کم تحرکی یا بی حرکتی کامل، بیماری ها یا بیماری های خاص، استخوان بندی ناکافی بسته به سن، سن، استفاده زیاد یا طولانی مدت از برخی داروها، مصرف بیش از حد الکل، مصرف مواد دخانی، نژاد، هورمون ها، پوکی استخوان بین دو جنس چهار است. احتمال ابتلا به این بیماری وجود دارد) و ژنتیک همگی در ایجاد پوکی استخوان نقش دارند.

زنان لاغر و موجودات استخوانی به ویژه در معرض خطر هستند، به ویژه زنان قفقازی و آسیایی. حتی اگر شما یک پسر هستید، شما از قلاب خارج نیستید! بیش از دو میلیون مرد در ایالات متحده به پوکی استخوان مبتلا شده اند. اگرچه این تعداد در مقایسه با تعداد زنان مبتلا به این بیماری اندک به نظر می رسد، اما تحقیقات نامطلوب می تواند به تشخیص ناقص یا نادرست کمک کند و منجر به دست کم گرفتن این مشکل در بین متخصصان بهداشت شود.

استخوان های تحت تاثیر پوکی استخوان حتی با ضربه های خفیف نیز می توانند شکسته شوند. استخوان طبیعی کمی متخلخل است اما همچنان متراکم است. استخوان هایی که علائم پوکی استخوان پیشرفته را نشان می دهند، استخوان های اسفنجی و بسیار شکننده هستند. در برخی موارد شدید، تنها یک ضربه به بازو یا پا می تواند باعث شکستگی شود! با این حال، در بیشتر افراد، پوکی استخوان به تدریج شروع می‌شود و می‌تواند سال‌ها بدون آزمایش‌های خاص مورد توجه قرار نگیرد تا زمانی که مشکل به اندازه‌ای شدید شود که نیاز به مراجعه به مطب پزشک داشته باشد.

این مچ دست یا مچ پا می تواند نشانه ای از بیماری بیشتر برای افرادی باشد که در معرض خطر بیماری هستند. بنابراین، ضروری است که بدانید پوکی استخوان چیست، چه علائمی دارد، چگونه از آن پیشگیری کنید، و – اگر قبلاً پوکی استخوان دارید – و چگونه آن را درمان کنید.

تشخیص پوکی استخوان

روش های مختلفی برای تشخیص پوکی استخوان وجود دارد. دقیق ترین و اساساً بدون دردترین راه برای تعیین پوکی استخوان در افراد، انجام یک روش خاص اشعه ایکس به نام چگالی سنجی است. تراکم سنجی امکان اندازه گیری حجم استخوان یا تراکم معدنی استخوان (BMD) را فراهم می کند.

BMD یک بیمار با یک بزرگسال جوان همجنس مقایسه می شود، با یک اوج (اغلب به عنوان “میانگین بزرگسالان جوان” شناخته می شود.) طبق سازمان بهداشت جهانی، اگر BMD از نظر علمی به طور قابل توجهی پایین تر باشد، ۲.۵ تفاوت بین بزرگسالان کمتر از میانگین بزرگسالان جوان است – سپس بیمار مبتلا به پوکی استخوان تشخیص داده شد.

در حال حاضر چهار دسته تشخیصی برای از دست دادن استخوان وجود دارد. در حالت ایده آل، تراکم استخوان یک فرد نرمال یا نزدیک به تراکم استخوان یک فرد بالغ جوان با حداکثر توده استخوانی است. اگر توده استخوانی با مقداری از دست دادن همراه باشد اما برای تشخیص بیماری پوکی استخوان کافی نباشد، دسته بعدی پوکی استخوان یا «توده استخوانی کم» است. پوکی استخوان دسته بعدی است.

جدی ترین وضعیت پوکی استخوان شدید است.

تشخیص ساده به نظر می رسد و زمان زیادی نمی برد. با این حال، پوکی استخوان اغلب به عنوان یک بیماری “خاموش” شناخته می شود. بیشتر افراد مبتلا به پوکی استخوان تنها در صورتی تشخیص داده می شوند که این بیماری سال ها طول بکشد و توسط مچ دست، لگن، دنده ها یا مهره ها برای مراجعه به پزشک یا بیمارستان شکسته شود.

متأسفانه، بیشتر تکنیک های اشعه ایکس تا زمانی که ۳۰ درصد از دست دادن استخوان وجود نداشته باشد، قادر به تشخیص پوکی استخوان نیستند. بنابراین بستری شدن در بیمارستان با استخوان شکسته با استفاده از اشعه ایکس لزوماً نشان دهنده شروع یا پیشرفت پوکی استخوان نیست. اگر در معرض خطر بالای ابتلا به این بیماری هستید (لیست زیر را ببینید)، ممکن است بخواهید با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود در مورد گزینه های تست پوکی استخوان مشورت کنید.

عوامل خطر:

  • قفقازی یا آسیایی
  • سالمندان
  • استفاده از محصولات تنباکو
  • مقدار زیادی الکل مصرف می کنید
  • نشسته یا بی حرکت
  • توخالی و/یا نازک
  • سابقه خانوادگی پوکی استخوان
  • مصرف طولانی مدت کلسیم رضایت بخش نیست
  • تستوسترون پایین (برای آقایان)
  • کمبود استروژن
  • سابقه بی اشتهایی عصبی
  • استفاده از برخی داروها (مانند کورتیکواستروئیدها و ضد اسپاسم ها)

پیشگیری از پوکی استخوان

از آنجایی که پوکی استخوان قابل درمان نیست، پیشگیری بسیار مهم است. خوشبختانه، پیشگیری برای اکثر مردم آسان است، زیرا به سادگی نیاز به نظم و انضباط دارد. و هرچه کوچکتر شروع کنید، بهتر است!

خوردن یک رژیم غذایی سالم و متعادل که حاوی مقدار زیادی کلسیم و ویتامین D باشد، شروع خوبی است. بررسی های تغذیه ای نشان می دهد که بسیاری از زنان و دختران کمتر از ۵۰ درصد کلسیم مورد نیاز برای تشکیل و حفظ بالای استخوان ها را دریافت می کنند. بسته به سن شما، اکثر افراد به ۱۰۰۰ تا ۱۳۰۰ میلی گرم کلسیم در روز نیاز دارند. ویتامین D به جذب کلسیم کمک می کند، بنابراین حتی اگر مکمل های کلسیم مصرف می کنید، باید مطمئن شوید که رژیم غذایی شما حاوی ویتامین D کافی است. مقدار توصیه شده روزانه ویتامین D 400-800 واحد بین المللی در روز است.

ورزش مداوم با تحمل وزن یکی دیگر از اقدامات پیشگیرانه است. پیاده روی، آهسته دویدن، تنیس، بسکتبال، فوتبال، بالا رفتن از پله ها و حتی بولینگ راه های خوبی برای حفظ سلامت استخوان ها هستند (ببخشید، ماهیگیری مهم نیست!). می‌توانید با پارک کردن ماشین‌تان دورتر از ورودی خواربارفروشی، یا حتی درخواست از برخی دوستانتان برای یک سواری معمولی در منطقه یا مرکز خرید محلی، احساس پیاده‌روی کنید.

ورزش های تیمی بین کودکان و نوجوانان محبوب است، اما بسیاری از بزرگسالان به سختی می توانند اطلاعاتی در مورد لیگ منطقه خود کسب کنند. اگر آنلاین جستجو کرده اید، روزنامه و سایر اخبار محلی را بررسی کرده اید، و هنوز نتوانسته اید یک تیم ورزشی در منطقه پیدا کنید، چرا تیم خود را راه اندازی نکنید؟ مشارکت دادن دیگران راهی عالی برای حفظ انگیزه و سالم نگه داشتن دیگران در اطرافتان است.

سیگار کشیدن و مصرف بیش از حد الکل بر توده استخوانی شما تأثیر منفی می گذارد، بنابراین اگر در حال حاضر روزانه سیگار می کشید یا زیاد مشروب می نوشید، ممکن است بخواهید سبک زندگی خود را مجدداً ارزیابی کنید، اگر فقط از استخوان های خود محافظت کنید. اگر فهرستی از مزایا و معایب سیگار کشیدن و مصرف الکل تهیه کنید، مشوق های زیادی برای ترک وجود دارد.

و با پیشرفت‌های پزشکی فعلی که برای کمک به افرادی که سعی در ترک یک عادت دارند (لکه‌ها، آدامس جویدن و غیره) طراحی شده‌اند، ممکن است راحت‌تر از آنچه فکر می‌کنید «پاک کردن» آن باشد.

در نهایت، اگر فکر می کنید خطر پوکی استخوان وجود دارد، ممکن است بخواهید تشخیص زودهنگام را دریافت کرده و با یک متخصص مراقبت های بهداشتی مشورت کنید. تشخیص زودهنگام می تواند به اقدامات پیشگیرانه کمک کند، آنها را جستجو کنید علائم پوکی استخوانو درمان را تسهیل کند. با اندازه‌گیری تراکم استخوان، می‌توانید تصور کنید که آیا استخوان‌هایتان سالم هستند و اگر نه، چقدر در معرض خطر شکستگی هستید.

ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما بهترین اطلاعات و خدمات مشاوره ای را برای پیشگیری، تشخیص و درمان پوکی استخوان ارائه می دهد، اما آموزش از طریق کتاب ها، مقالات و منابع آنلاین به شما کمک می کند تا بهتر بفهمید این بیماری چیست و چگونه می تواند بر شما و اطرافیانتان تأثیر بگذارد.

درمان پوکی استخوان

توضیح علائم پوکی استخوان با تشخیص و درمان

اگرچه تحقیقات ادامه دارد، اما در حال حاضر هیچ درمان کاملی برای پوکی استخوان وجود ندارد. بهترین راه برای کاهش بیماری، ترک سیگار، ترک الکل و ورزش منظم (بدون خستگی، فقط به طور مداوم) است. ترکیب مقادیر کافی از کلسیم و ویتامین D در یک رژیم غذایی متعادل، راه خوبی برای “شکل دادن” استخوان ها است.

داروهای زیادی برای درمان عوارض پوکی استخوان توصیه می شود. بیس فسفونات ها و کلسی تونین تایید شده توسط FDA معمولا برای جلوگیری از تحلیل استخوان و افزایش استحکام استخوان تجویز می شوند. درمان جایگزینی هورمونی (تجویز استروژن و پروژسترون) نیز پیشنهاد شده است، اما بحث‌های کنونی در مورد افزایش خطر بالقوه برای هر سرطان منجر به ارزیابی مجدد کلی از فواید در مقابل خطرات بالقوه شده است.

برای اکثر افراد مبتلا به پوکی استخوان، درد ناشی از پوکی استخوان تأثیر قابل توجهی بر کیفیت زندگی آنها دارد. کمردرد ناشی از بدتر شدن ستون فقرات را می توان با کمپرس یخ و پدهای گرمایشی تسکین داد. مراقب باشید که ناحیه را گرم یا منجمد نکنید (معمولاً ۲۰ دقیقه یک قانون کلی خوب است). گرم کردن به شل شدن عضلات اطراف کمک می کند و خنک کردن ناحیه به کاهش التهاب کمک می کند.

فیزیوتراپی و ورزش می تواند کمک بزرگی باشد: ورزش مداوم سطح اندورفین را افزایش می دهد که درد را تسکین می دهد. ترکیب فیزیوتراپی با ورزش می تواند منجر به افزایش انعطاف پذیری، قدرت، وضعیت بهتر و انرژی بیشتر شود.

درمان های جایگزین مانند ماساژ، طب سوزنی و طب فشاری اغلب برای درمان درد آرتروز استفاده می شود. ماساژ برای کسانی که بیمار هستند معمولاً ملایم است. پزشک اغلب از روغن یا پودر برای تسهیل ماساژ نرم استفاده می کند. اگرچه می توان از یک لمس قوی تر برای ایجاد ندول های عضلانی استفاده کرد، اما هرگز نباید ماساژ عمیق ستون فقرات فرد مبتلا به آرتروز را انجام داد.

طب سوزنی که در آن سوزن های بسیار نازک و تیز از طریق پوست در نقاط خاصی وارد می شود که پزشکان آن را خطوط انرژی می نامند، پایانه های عصبی را فعال کرده و اندورفین را آزاد می کند. ممکن است چند بار طول بکشد تا تفاوت قابل توجهی احساس شود، اما از آنجایی که طب سوزنی نیازی به دارو ندارد، بسیاری از مردم اهمیتی ندارند که مزایای آن به تعویق بیفتد.

برای کسانی که از پوکی استخوان رنج می برند و تنها زندگی می کنند، طب فشاری یک گزینه عالی است. فشار مستقیم با نوک انگشتان به تسکین درد در نواحی خاص کمک می کند و می توان از آن به تنهایی با کمی ورزش استفاده کرد.

رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/