توانایی های نادیده گرفته شده


۱) پیشرفت صنعت انیمیشن در کشور در سال های اخیر قابل توجه است، به ویژه فعالان جبهه فرهنگی انقلاب که تسلط مثال زدنی در عرصه انیمیشن دارند، در چند سال گذشته برای آشنایی با ذائقه ها. کودکان و نوجوانان گام‌های مهم و موثری در عرصه صنعت انیمیشن سینمایی برداشته‌اند، جایی که مضامین دینی و مذهبی را در پیش گرفتند و با بالاترین توانایی‌های هنری و ساختاری، رمان‌های جذاب و زبان کودکانه، موفق به جذب مخاطبان جدید شدند. نسل. انیمیشن هایی مانند شاهزاده روم، فیلشاه و بنیامین با موفقیت در گیشه و رضایت کودکان و نوجوانان، نوید آینده ای روشن را در این زمینه می دهند، مضامین حسینی باید به بهترین و ساده ترین شکل به کودکان و نوجوانان ارائه شود. انیمیشن «ناسور» به کارگردانی کیانوش دالوند و تهیه کنندگی مشترک محمدحسین قاسمی و داریوش دالوند یکی از معدود آثار مهم در این عرصه است که سعی دارد داستان عاشورا و قیام امام حسین (ع) را روایت کند. در قالب محبوب و محبوب انیمیشن. البته با وجود حسن نیت و تلاش سازندگان اثر برای تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان آشوری، شاید شیوه روایت برای این گروه سنی مناسب نباشد و به نظر می رسد ناصور بیشتر برای مخاطب بزرگسال مناسب باشد. با این حال، ساخت اثری مانند ناصور را باید به فال نیک گرفت و با تثبیت نقاط قوت خود در سایر آثار انیمیشن سینمایی، تلاش بهتری برای جذب کودکان و نوجوانان با زبان، داستان و جلوه‌های بصری جذاب‌تر و ملموس‌تر انجام داد. مخاطبان نسل جدید با انواع و اقسام تولیدات پر زرق و برق غربی و هالیوودی با فرم های جذاب و داستان های مهیج مواجه می شوند که بسیاری از آنها با فرهنگ ایرانی و اسلامی ما در تضاد هستند. اگر متولیان فرهنگی نتوانند باورهای دینی و فرهنگی مانند موضوع محرم و عاشورا را در قالب های محبوب و آشنا مانند کارتون کودک و نوجوان ارائه دهند، عرصه ارتباط با نسل جدید را به رقبای خارجی از دست داده اند.
۲) یکی دیگر از توانایی های مغفول مانده و نادیده گرفته شده در سینما و تلویزیون، استفاده از وسایل نمایشی دلجویی است. تعزیر به عنوان یکی از مظاهر برجسته آیینی سنتی در ایران، ریشه عمیقی در باورها و اعتقادات مسلمانان دارد و در تمام این سال ها به نشانه و نماد بصری کربلا و عاشورا تبدیل شده است، تماشاگران نظاره گر نبرد اولیای الهی. عاشقیه، سبزجمجان و راید جامغان و نمایندگی مظلومیت شهدای کربلا در جریان رویارویی خود شاهد عزاداری های نمایشی و هنرمندانه ای دیگر بودند و آنان را تشویق می کنند. اگرچه این آیین و اجرای سنتی هنری در قالب نمایش به ویژه در مناسبت های محرم و صفر ادامه دارد، اما نیاز به ثبت و حفظ این ظرفیت روایی جذاب و تاثیرگذار در رسانه های تصویری مانند تلویزیون و سینما احساس می شود.
اثر حسن فتحی در مجموعه تلویزیونی طولانی شب دهم که نبرد خیر و شر در کربلا را با مقتضیات زمان داستان پیوند می زند، یکی از بهترین و شگفت انگیزترین جلوه های داستان به شمار می رود. ضبط هنری فیلم هنر دلداری. در سینما می توان به نمونه هایی چون «بال سفید» مهدی هاشمی و نصیر هاشمی و «مرد و زیبا» فریدون حسن پور اشاره کرد که هر کدام از زاویه ای متفاوت و با مفاهیم و مضامینی به تعزیه پرداختند. نمادهای محرم و عاشورا آمد. اولی با تلفیق سینمای تجربی و داستانی، داستان نوجوان تازی‌خوان قاسم را به تصویر می‌کشد که برای پاداش شخصیت واقعی خود در کربلا شرایطی مشابه را پشت سر می‌گذارد و دومی با اشاره به ذوالجناء (اسب) . شهدا)، تعزیه به طور چشمگیری استفاده می شود. اما این اندک به هیچ وجه کافی نیست و با داستان های فراوان و ناگفته می توان به کربلا و عاشورا تسلیت و دسترسی داشت.