تغذیه سالم – نکات ساده برای بهبود سیستم گوارش شما

آیا از گاز گرفتگی رنج می برید؟ نفخ؟ یبوست؟ ناراحتی معده؟ مشکلات گوارشی بسیار شایع هستند و متأسفانه می توانند شما را ناراحت کنند. خوشبختانه، نکات ساده ای وجود دارد که می توانید از آنها برای کمک به نظم بهتر سیستم گوارشی خود استفاده کنید و به شما کمک کند دوباره احساس خوبی داشته باشید.

دستگاه گوارش گروهی از اندام هاست که با هم کار می کنند تا غذا را به انرژی و مواد مغذی ضروری تبدیل کنند و کل بدن را تغذیه کنند.

اجازه دهید به این نکات نگاه کنیم تا بتوانید آنها را در روز خود اجرا کنید…

۱. یک پروبیوتیک اضافه کنید. شاید بهترین کاری که می توانید برای کمک به بهبود سیستم گوارش خود انجام دهید، افزودن یک پروبیوتیک به تصویر باشد. پروبیوتیک ها برای کمک به تقویت نه تنها فرآیند گوارش بلکه تقویت سیستم ایمنی بدن شما عالی هستند.

بسیاری از افراد در برنامه غذایی خود سطوح کافی از پروبیوتیک ها را دریافت نمی کنند، بنابراین افزودن یکی از آنها راهی عالی برای تغییر آن است.

۲. آب گرم بنوشید. همچنین ممکن است در حین غذا خوردن یک لیوان آب گرم را در نظر بگیرید. جرعه جرعه آب در حین غذا خوردن می تواند به دستگاه گوارش شما کمک کند کمی آرام شود و همچنین به تجزیه غذایی که می خورید کمک می کند.

با این حال، زیاد آب ننوشید: مصرف بیش از حد آن ممکن است هضم غذا را دشوار کند و این باعث می شود احساس نفخ کنید.

۳. استرس کمتر. استرس یکی از بدترین کارهایی است که می توانید انجام دهید اگر امیدوار باشید سیستم گوارش خود را در بهترین حالت خود نگه دارید. وقتی استرس دارید، سیستم عصبی سمپاتیک بر بدن شما حاکم است. هنگامی که بدن شما در تلاش برای هضم غذا است، سیستم پاراسمپاتیک سیستمی است که باید تحت کنترل باشد.

هر دو سیستم نمی توانند به طور همزمان کار کنند، در نتیجه این باعث ایجاد فشار روی کل بدن شما می شود. بنابراین قبل از خوردن وعده غذایی بعدی، کمی نفس عمیق بکشید تا خود را آرام کنید.

۴. آهسته غذا بخورید. جویدن آهسته غذا نیز یک ترفند خوب برای کمک به تقویت سیستم گوارش شما است. سیستم گوارشی شما فقط می‌تواند مقدار زیادی غذا را در یک زمان مدیریت کند، بنابراین اگر سعی کنید غذای خود را ببلعید، مدت کوتاهی پس از اینکه بالاخره غذا نخورید، اثرات آن را احساس خواهید کرد.

آهسته غذا خوردن به شما این فرصت را می دهد که به سیگنال های داخلی بدن خود در زمان توقف غذا خوردن گوش دهید، بنابراین این ممکن است به کاهش وزن نیز کمک کند.

۵. غذای خود را بجوید. در نهایت، بدون گفتن باید گفت، اما مطمئن شوید که غذای خود را به طور کامل می جوید. بسیاری از مردم هنگام غذا خوردن عجله می کنند و غذای خود را فقط تا حدی می جوند. از آنجایی که این اولین مرحله در فرآیند هضم است، هرچه بیشتر غذا را تجزیه کنید، کار کمتری برای بقیه دستگاه گوارش شما خواهد بود.

کمی وقت اضافی بگذارید و غذای خود را بجوید. شما لطف بزرگی به بدن خود خواهید کرد. این نکات را در ذهن داشته باشید و مشکلات گوارشی را پشت سر بگذارید.

رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/ رژیم کتوژنیک دکتر روشن ضمیر