ترفند بازپخش رسانه ها برای برانگیختن ترس از ازدواج و فرزندآوری


یکی از معضلات فرهنگی و اجتماعی که امروز کشور با آن مواجه است، نرخ پایین رشد جمعیت است که بازتاب های امنیتی، سیاسی و اقتصادی مهمی خواهد داشت.

به همین دلیل در عرض یک دهه این نگرانی ها به حالت نگران کننده ای رسید و با ابلاغ مقام معظم رهبری در سیاست جمعیتی در سال ۱۳۹۲، تمامی ساختارهای حاکمیتی، رسانه ای و مردمی کشور ملزم به تشویق و ترویج این مفهوم شدند. ازدیاد جمعیت.

با این حال، رسانه های متخاصم با ایجاد منفی گرایی، ترویج سبک زندگی غربی، ممنوع کردن تولید مثل، پیش بینی مشکلات اقتصادی و غیره بسیار فعال هستند. به همین ترتیب ترویج زنای محصنه و آسیب های اجتماعی علیه نظام اسلامی، افزایش آمار طلاق و انتخاب تجرد را نیز باید به موارد فوق اضافه کرد که توسط جریان رسانه ای معاه مورد تشویق و انتشار قرار می گیرد.

بر این اساس، اگرچه شورای اسلامی، دولت و نهادهای امنیتی و عمومی فعالیت خود را برای افزایش باروری و ارتقای سیاست‌های جمعیتی افزایش داده‌اند، اما رسانه‌های مخالف به منبع مبارزه برای کاهش جمعیت ایران تبدیل شده‌اند. آنها با حمله به سیاست های جمعیتی و تزریق یأس و ناامیدی از آینده، تعداد اندکی از جمعیت ایران را می خواهند که طبیعتاً قدرت، قدرت و توانایی ایفای نقش جهانی و منطقه ای در ایران را ندارند که خواسته اصلی و خاص دشمن است. . در همین راستا، برنامه «امواج شبح» امروز به موضوع سیاست های جمعیتی در تیررس یک رسانه سرسخت می پردازد. در این برنامه که به همت سرویس سیاسی رادیو تاک برگزار شد، دکتر نادر متی حق‌شناس، عضو هیئت علمی پژوهشکده جمعیت ایران، حجت‌الاسلام منفرد، عضو شورای راهبردی جمعیت ایران و مدیرکل، تلفنی با دکتر نادر متی حق‌شناس گفت‌وگو کردند. مجید منامی، استاد دانشگاه و پژوهشگر.. حوزه رسانه بحث و معامله می کند.

آقای حق شناس اساساً چرا به این نقطه حساس رسیدیم و چه مسیری را طی کردیم تا به وضعیت جمعیتی فعلی برسیم؟

پیشینه تاریخ گذار جمعیتی کشور نشان می دهد که فراز و نشیب هایی در این روند وجود داشته است. آمارها حاکی از آن است که نرخ باروری کل در سال ۱۳۶۵ یعنی در دهه اول انقلاب حدود ۶ و نیم فرزند بوده که با کاهش شدید به ۱.۷ فرزند رسیده است. طبیعتاً زنگ خطر کاهش جمعیت از سال ۱۳۵۴ به صدا درآمده است. شاخص دیگر تغییر ساختار سنی است، تا سال ۱۳۷۵ نسبت جمعیت زیر ۱۵ سال کشور تقریباً ۴۲ درصد بود اما در سال ۱۹۷۵ این شاخص ناگهان به ۳۹ درصد و نیم رسید. . نرخ رشد جمعیت کمتر از یک درصد بود. تا سال ۱۳۹۲ که مقام معظم رهبری سیاست های کلی جمعیت را ابلاغ کردند، متولی مشخصی در این زمینه نداشتیم که پس از آن تحقیقات گسترده ای انجام شد و سیاست های افزایش جمعیت تصویب شد تا رشد جمعیت به بیش از ۲ درصد برسد. متصل البته کارهای موثر زیادی انجام شد، اما کافی نبود.

ایران تا ۳۰ سال آینده قدیمی ترین کشور جهان خواهد بود

آقا خسته، سیاست‌های اشتباهی مانند «فرزند کمتر، زندگی بهتر» در یک دوره اتخاذ شده است. بررسی های جمعیتی نشان داده است که ایران در سال های آینده با بحران جمعیتی مواجه خواهد شد و کشوری قدیمی خواهد بود. به نظر شما چرا به این نقطه رسیده ایم؟

می توان گفت نقش کشور ما در رابطه با سیاست های کلی جمعیت فقط اجرای آنها بود یعنی بیشتر سیاست ها دیکته شده بود. اصل سیاست ها در خارج از مرزهای کشور ما و در داخل کشورهای مسلط تدوین شد و بر اساس اصول تنظیم خانواده باید نرخ باروری از ۶.۵ درصد در دهه ۶۰ به ۴ درصد در چشم انداز ۲۰ ساله کاهش یابد. متأسفانه در اجرای این سیاست موقت تا آنجا پیش رفتیم که تعداد کمی از فرزندان در خانواده های ایرانی با ارزش شدند و بی نظیرترین کاهش جمعیت را در دنیا به نام ایران ثبت کردند. باور نکردنی است که طی ۴ سال به چشم انداز ۲۰ ساله رسیده ایم و در حال حاضر نرخ باروری در جامعه زیر حد جایگزینی است و اگر به این روند ادامه دهیم تا ۳۰ سال آینده پیرترین کشور جهان خواهیم بود.

مسئله جمعیت ابعاد اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، امنیتی و حتی نظامی دارد و نمی توان از یک بعد به آن نگاه کرد. مقام معظم رهبری در سال ۹۳ سیاست های کلی جمعیت را ابلاغ کردند، زیرا در سال های آینده کشور با دو بحران سالمندی و کاهش جمعیت مواجه خواهد شد. پیامدهای این دو بحران بیش از هر چیز دامنگیر خانواده های ما می شود و آن وقت جامعه و دولت دچار مشکل می شود. بنابراین مسئولان باید رویکرد خود را نسبت به سیاست های کلی کشور تغییر دهند تا سیاست افزایش جمعیت جایگزین سیاست تنظیم خانواده شود.

تغییر نگرش نسبت به فرزندآوری

آقای حق شناس، رسانه های خارجی تبلیغات بسیار گسترده و مشهودی علیه افزایش جمعیت ایران دارند و به نظر می رسد سیاست و رویه خاصی را دنبال می کنند. این رفتار رسانه ای را چگونه ارزیابی می کنید؟

رسانه های متخاصم سعی در تحریف سیاست های افزایش جمعیت دارند. استراتژی اصلی آنها در این زمینه تغییر نگرش و تفکر مردم در مورد بچه دار شدن است. بدین منظور مردم ایران در اولین گام دست به تغییر سبک زندگی اسلامی ایرانی زدند. یکی از عواملی که منجر به کاهش باروری در جامعه شد، تغییر سبک زندگی بود.

استراتژی رسانه های مخالف برای کاهش جمعیت

آقای مینامی شما رسانه های مخالف را رصد می کنید، فکر می کنید چرا روی سیاست های جمعیتی ایران تمرکز می کنند و از چه روش هایی برای این کار استفاده می کنند؟

یکی از مولفه های قوت یک کشور جمعیت آن است و اگر جمعیت کشور کم باشد، تولید آن مختل می شود و از نظر قدرت فنی با بحران مواجه می شود. یکی از برنامه‌هایی که پس از انقلاب برای کشورمان در نظر گرفته شد، تهدید نظام جمهوری اسلامی در همه ابعاد آن است و نیروی انسانی مؤثر که موتور محرکه هر جامعه‌ای است، یکی از عوامل مهم آن محسوب می‌شود.

رسانه های قدرت های غربی و مخالفان پیشرفت جمهوری اسلامی وظیفه دارند مسئله جمعیت را دنبال کنند و به طرق مختلف نیروهای رژیم را از مدار خارج کنند. آنها برای تأثیرگذاری بر خانواده ها، چالش های اقتصادی و معیشتی را که به دلیل فشارها و تحریم های دشمنان افزایش یافته است، بهانه می کنند و خانواده ها را به محدود کردن فرزندآوری تشویق می کنند. شبکه‌هایی مانند بی‌بی‌سی، مرد و تو و ایران اینترنشنال با راه‌اندازی برنامه‌ها، دعوت از کارشناسان و انجام نظرسنجی از دل مردم بر عدم تمایل مردم به بچه‌دار شدن به دلیل شرایط بد مالی تاکید می‌کنند. البته اینکه آمارها و نظرسنجی های آنها چقدر واقعی است جای تردید است. به عنوان مثال، شبکه ایران اینترنشنال اعلام کرد که طبق آمار، ۷۰ درصد مردم با سیاست های کنترل موالید دولت ایران مخالف هستند.

ترفندهای دیگری مانند تردید در منطق سیاست های جدید دولت ایران در مسئله جمعیت وجود دارد. در این ترفند با طرح سوال به مردم پیشنهاد می کنند که نگرانی از افزایش جمعیت وجود ندارد و تاکید می کنند که نگرانی دولت از کاهش جمعیت اولویت اول جامعه نیست. در واقع بر اساس سازه‌های رسانه‌ای می‌خواهند بر این ایده در مردم تأکید کنند که این نگرانی مبتنی بر جایگاه اعراب نیست. رسانه های اپوزیسیون با تقسیم بندی های دوقسمتی مانند افزایش جمعیت، بیکاری، بحران آب، رشد جمعیت، مشکلات اقتصادی، رشد جمعیت و… تلاش می کنند موضوع جمعیت را از دایره موضوعات مهم خارج کنند.

هزاران فعالیت رسانه ای درباره کاهش جمعیت ایران

آقای منفد، عملکرد رسانه های مخالف را در قبال مردم چگونه ارزیابی می کنید؟

رسانه ها شامل کانال های ماهواره ای، رادیو، وب سایت ها، خبرگزاری ها و شبکه های اجتماعی است. اگر فقط تلویزیون و رادیو را در نظر بگیریم، می توان گفت که ده ها شبکه ماهواره ای و رادیویی به تبلیغات ضد جمعیتی می پردازند. اگر خبرگزاری ها و شبکه های اجتماعی را به این فهرست اضافه کنیم، می توان گفت صدها تا هزاران رسانه سیاه نمایی، بدبینی، مدیریت افکار عمومی و نخبگان را به موضوع جمعیت در دستور کار و رسالت اصلی خود قرار داده اند. کمیته دیپلماسی عمومی آمریکا در سال ۲۰۱۵ اعلام کرد که ایالات متحده بیش از یک میلیارد و ۸۳۳ میلیون دلار بودجه برای جنگ نرم و تغییر سبک زندگی ایرانیان اختصاص داده است. با توجه به رویکردها و تاکتیک‌های شبکه‌های خارجی در رابطه با سیاست‌های جمعیتی، به این نتیجه رسیدیم که این رسانه‌ها راهبردهای خود را در ۴ مقوله سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و زنان دنبال می‌کنند.

تغییر سبک زندگی راهبرد اصلی کاهش جمعیت است

مهم ترین راهکارهای رسانه ها در حوزه فرهنگی و اجتماعی تغییر سبک زندگی ایرانیان و به طور کلی جهانی شدن سبک زندگی آمریکایی- اروپایی کشورهای اسلامی است. این تغییرات از خوردن و لباس پوشیدن گرفته تا نشان دادن افراد مشهور و ساخت سریال های مختلف را شامل می شود. متاسفانه تحقیقات نشان می دهد که تلاش این شبکه ها در تغییر سبک زندگی و ایجاد شکاف در خانواده های ایرانی بسیار موثر بوده است. مدیران بنیاد خانواده قوه قضاییه سیانت، حدود ۸۰۰۰ تا ۴۵۰ جوان بین ۱۵ تا ۲۸ سال، بیش از ۱۷ درصد از پرونده های طلاق متاثر از تلویزیون های ماهواره ای هستند.

تبلیغ فرزندان مجرد یا نگهداری از حیوانات خانگی یکی دیگر از راهکارهای شبکه ماند برای تبلیغ علیه سیاست های جمعیتی دولت ایران است که در برنامه های مختلف و در قالب های مختلف سرگرمی، فیلم، مستند و … منتشر می شود. همچنین عادی سازی خیانت، دوستی با جنس مخالف و روابط نامشروع به منظور تضعیف بنیان خانواده است. ترویج ازدواج سفید و اشاره به عدم نیاز به تشکیل خانواده و ازدواج. وقتی در شبکه های سرکش صحبت از ازدواج می شود بلافاصله به مشکلات اقتصادی که مانع از شروع زندگی جوانان می شود اشاره می شود. وقتی جوانان در معرض این برنامه ها قرار می گیرند به فکر ازدواج یا بچه دار شدن می افتند که بر دردسر می افزاید و مانع پیشرفت می شود. ما و رسانه ها حتی به سمت ترویج همجنس گرایی رفتند تا کانون خانواده به هیچ عنوان شکل نگیرد، زیرا در جوامع اسلامی مانند ایران امکان بچه دار شدن در درون خانواده وجود دارد.

گفتن حقیقت برای ایجاد ترس از ازدواج

آقای مینامی به نظر شما برای مقابله با رفتار رسانه های معاند چه باید کرد و چگونه با موج سیاه موجود مواجه شویم؟

بخشی از رفتار دشمن به شکل تغییر ذائقه افراد رخ می دهد. به عنوان مثال مشاهده می شود که مردم حیوانات خانگی خود را کودک خطاب می کنند. این به معنای یک اقدام فرهنگی بسیار بزرگ است که یک شخص را بپذیرد که یک حیوان فرزند اوست. تغییر رویکرد به چنین مشکلاتی به دلیل اینکه بسیار کند ایجاد و محاسبه می شود بسیار پیچیده و زمان بر است. در این راستا، تکنیک «حقیقت بخشی» در رسانه‌های خصمانه بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. اینکه در کشور ما مشکلات اقتصادی وجود دارد قابل قبول است، اما این بخشی از حقیقت است، یعنی وقتی ترس از ازدواج در کنار واقعیت های جامعه مانند محدودیت شغلی و مشکلات معیشتی قرار می گیرد، اخبار و گزارش ها را بپذیرید. از منبع رسانه‌ای که در جریان است، اعتبار رسانه‌ها به دلیل بیان بخشی از حقیقت این است که این شبکه خبری از هر نوعی که باشد مورد اعتماد مردم و سپس توسط مردم دنبال می‌شود.

تقویت باورهای دینی برای مقابله با انگ

تقویت باورهای دینی یکی از راه های مبارزه با این جریان است. همانطور که در شبکه های معند می بینیم، قبل از پرداختن به موضوع فرزندآوری و سیاست های جنسیتی، ازدواج را زیر سوال می برند یا روابط و ازدواج های نابهنجار را ترویج می کنند. نتیجه افزایش ترس از ازدواج است که در جامعه مشهود است. جوانان ایرانی بدانند که ازدواج نکردن و بچه دار نشدن به دلیل ترس از گرانی امری مذموم است. از سوی دیگر رسانه های محلی باید برنامه های متنوعی برای گروه های سنی مختلف داشته باشند. در واقع باید از کودکی به مردم آموزش داد که ایده ازدواج، فواید آن و بچه دار شدن را برای سلامت خانواده و جامعه نهادینه کنند.

گفت و گوی تخصصی «امواج ارواح» با موضوع ماهیت رسانه های فارسی زبان، یکشنبه و سه شنبه ساعت ۱۶ به مدت ۶۰ دقیقه از شبکه اف ام با فرکانس ۱۰۳.۵ مگاهرتز پخش می شود. .

این برنامه به تهیه کنندگی خانم فاطمه شعار، هماهنگی جیسو جعفرزاده، نویسندگی هنرمند سمیرا صدیک کردی، اجرای فاطمه عبدالوند و اجرای مصطفی صادقی می باشد.