بی اشتهایی – بازی کنترل!

عزت نفس پایین منجر به یک بازی کنترل می شود. باعث می شود که فرد در سکوت رنج بکشد – رنجی که می تواند منجر به بی اشتهایی شود.

آیا به عنوان یک شخص با احساسات دردناکی در مورد خود دست و پنجه نرم می کنید؟ ما می‌توانیم چیزهای زیادی در دنیای غرب خود داشته باشیم، اما تنها چیزی را که می‌خواهیم نداریم – پذیرش و احساس ارزشمندی!

تانیا یک دختر نوجوان زیبا بود. او تعارف می کرد، اما احساس می کرد نمی تواند آنها را بپذیرد. تصویر مخدوش او از بدنش منجر به بی اشتهایی او شد. این مقاله در درجه اول به علائم و نشانه های بی اشتهایی نمی پردازد. هدف آن کمک به خواننده برای کشف آنچه در پس اختلال خوردن به نام بی اشتهایی عصبی نهفته است.

اول از همه، ما باید رابطه بین عزت نفس پایین و بی اشتهایی را درک کنیم.

ارتباط بین عزت نفس پایین و بی اشتهایی

احساس عزت نفس پایین از طریق تغذیه ناکافی می تواند در نتیجه آزار عاطفی، جسمی یا جنسی در کودکی رخ دهد. سوء استفاده زمانی است که یک فرد از قدرت یا موقعیت خود استفاده می کند تا شخص دیگری را مجبور به انجام کار کند تا نیازهای خود را برآورده کند.

سوء استفاده عاطفی ظریف ترین شکل سوء استفاده است. بسیاری از ما در یک زمان، تا حدی کم و بیش قربانی آزار عاطفی بوده ایم. این می تواند از طرف هر کسی باشد که دارای مقامی است که شما را ملزم به انجام آن برای رفع نیازهایش می کند.

تانیا قربانی آزار عاطفی بود. طرد شدن او به این دلیل افزایش یافت که والدینش نتوانستند نیازهای عاطفی او را برآورده کنند، حتی اگر او از نظر مالی کمبود داشت.

سوء استفاده عاطفی معمولاً به عنوان یک مشکل نسلی آغاز می شود. والدین تانیا نمی دانستند چگونه نیازهای او را برآورده کنند زیرا خودشان نیازهای برآورده نشده داشتند. آنها چیزی بودند که ما آن را “کودک بزرگسال” می نامیم و به دنبال کسی بودند که از آنها مراقبت کند و نیازهای آنها را برآورده کند.

تانیا این نیازها را احساس کرد و ناخودآگاه به دنبال ارضای آن‌ها با حضور در کنار والدینش بود. بر خلاف بزرگسالان “آنجا” برای ارضای نیازهای عاطفی خود! تانیا در حالی که والدینش چالش‌هایشان را به اشتراک می‌گذاشتند، به او گوش می‌داد، اما هیچ‌کدام از آنها نمی‌توانستند زمان باکیفیتی را با او بگذرانند تا به او اجازه دهند حرف‌هایش را باز کند و نگرانی‌هایش را در میان بگذارد. تانیا احساس امنیت کاذبی داشت زیرا احساس نیاز می کرد، اما او فاقد کسی است که بتواند نیازهای خودش را برطرف کند. این باعث شد که او احساس رها شدن و بدرفتاری کند زیرا مطمئن نبود.

از آنجایی که تانیا نیازهای عاطفی خود را برای برآورده کردن نداشت، با احساس کم ارزشی، پوچی، تنهایی، نفرت از خود و افسردگی مواجه شد. برای جبران احساس پایین بودن ارزش خود، او بیشتر بر روی «انجام دادن» تمرکز کرد تا «بودن». این راه را برای بی اشتهایی تانیا هموار کرد!

آیا می توانید به نوعی با تانیا ارتباط برقرار کنید؟ آیا از درون احساس پوچی می کنید و آرزو می کنید که کسی بتواند نیازهای درونی شما را برآورده کند؟ به خواندن ادامه دهید و خواهید فهمید که چگونه می توانید به آن چیزی که می توانید باشید تبدیل شوید.

اعتماد به نفس پایین ریشه همه اعتیادها – از جمله بی اشتهایی عصبی – است

گفته شده است که اعتیاد تلاشی برای پنهان کردن “من” واقعی من از دنیای بیرون است. اعتیاد می تواند به اشکال مختلف به شما کمک کند احساس بهتری داشته باشید، خلق و خوی خود را تغییر دهید و از احساسات ناراحت کننده جلوگیری کنید. در تلاش برای اجتناب از درد، می توان به طرز ماهرانه ای به فریب، دروغ و انکار کشیده شد. بی اشتهایی عصبی روشی بود که تانیا برای تغییر درک خود از خود داشت – ترس شدید و غیرمنطقی او از چاقی او را در چرخه فریب و کنترل نگه داشت. بیایید ببینیم این دوره چگونه کار می کند.

عزت نفس پایین منجر به یک بازی کنترل می شود

افراد با ارزش خود پایین اغلب حس کنترل را منتقل می کنند. برای اینکه دیگران شخص واقعی را نبینند و از ترس اینکه دوباره قربانی شوند، ممکن است با قاطعیت دیگران را کنترل کنند یا با بلاتکلیفی خود را کنترل کنند.

مادر تانیا لی اظهار داشت که از دیدگاه او احساس می کند تانیا از یک اختلال خوردن برای کنترل و دستکاری او استفاده می کند. انگار تانیا، آگاهانه یا ناآگاهانه، سعی می کرد خود و مادرش را کنترل کند.

رویکرد غیر قطعی برای کنترل

فردی که رویکردی غیر قاطعانه دارد، عزت نفس را وابسته به آنچه مردم درباره خود می‌دانند، می‌بیند: به هر قیمتی که شده است، تأیید دیگران را به دست آورد. مبتلایان به بی اشتهایی برای رسیدن به هدف خود که پذیرش است، تمام تلاش خود را می کنند.

توجه به این نکته حائز اهمیت است که در تلاش برای مقابله با ارزش خود پایین، یک فرد می تواند از بلاتکلیفی به قاطعیت تغییر کند یا برعکس. همانطور که در بخش بعدی به آن خواهیم پرداخت، می‌توان به‌عنوان یک موفقیت‌آمیز قاطع شروع کرد و به یک فرد قاطع، بی ادعا یا «بازنده» تبدیل شد.

رویکرد غیر قاطعانه چرخه‌ای ایجاد می‌کند که با انکار و میل به خشنود کردن به دلیل ترس از طرد شدن آغاز می‌شود. این افراد وقتی به هدفشان دست نمی یابند از خود و دیگران عصبانی و عصبانی می شوند که منجر به افسردگی و افزایش احساس طرد شدن از خود یا دیگران می شود. سپس برای اینکه احساس بهتری نسبت به خود داشته باشند، چرخه کنترل را دوباره شروع می کنند.

رویکرد قاطعانه برای کنترل

یک فرد قاطع به دنبال این است که با رعایت معیارهای خاصی نسبت به خود احساس خوبی داشته باشد. احساس عدم انجام کار به اندازه کافی خوب یا خوب بودن می تواند ترس از شکست را ایجاد کند که منجر به کمال گرایی و کنترل بر خود و دیگران می شود.

زندگی به مشکلی تبدیل می شود که باید برای بیماران مبتلا به بی اشتهایی عصبی حل شود. آنها دائماً مشغول «انجام» هستند تا «راضی بودن»، آرامش و لذت بردن از زندگی. اگر این احساس را دارید که به اندازه کافی خوب کار نمی کنید یا به اندازه کافی خوب هستید، متوجه منظور من خواهید شد!

کمال گرایان قوانین انعطاف ناپذیری در مورد اینکه مردم چگونه باید عمل کنند یا فکر کنند، دارند. در عمق وجود، این احساس وجود دارد که ارزش ذاتی تنها از طریق موفقیت به دست می آید. بنابراین چالش های جدید یا نظرات دیگران تهدید می شود، کمال گرایان احساس می کنند برای جلوگیری از شرمندگی باید به هر قیمتی از اشتباهات اجتناب کرد.

رویکرد قاطعانه همچنین چرخه‌ای ایجاد می‌کند که با انکار و تمایل به کنترل خود و دیگران از طریق ترس از شکست آغاز می‌شود. برای دستیابی به این هدف، شخص از نظر قانونی محکم است و نسبت به خود و دیگران انتقاد می کند. این افراد در صورت محقق نشدن هدفشان حالت تدافعی و عصبانیت می گیرند که منجر به تنهایی و افسردگی می شود. برای اینکه احساس خوبی نسبت به خود داشته باشند، چرخه کنترل را دوباره شروع می کنند تا به هدف خود برسند.

زندگی تبدیل به یک بازی کنترلی می شود! چگونه از این چرخه ای که از طریق ارزش خود پایین وارد آن شده ایم، خارج شویم؟

برای همه کسانی که از عزت نفس پایین رنج می برند، از شما دعوت می کنم یک ارائه انیمیشنی را در وب سایت ما (www.ydyc.org) تماشا کنید که به شما امید و رهایی از چرخه فریب و کنترل می دهد. این به شما کمک می کند تا شروعی تازه داشته باشید و به تمام آنچه می توانید باشید تبدیل شوید.

به عنوان یک پرستار آموزش دیده، به شدت توصیه می کنم اگر از بی اشتهایی عصبی رنج می برید، به دنبال کمک حرفه ای باشید.

رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/ رژیم کتوژنیک دکتر روشن ضمیر