بدون ثبت نام در سامانه سماح، خرید اینترنتی چهل بلیت امکان پذیر نیست



گزارش کردن جام جم آنلاینامیر شگان رئیس کمیته فناوری اطلاعات ستاد اربعین مهمان برنامه تلویزیونی «راه علاء الحسین» بود. وی گفت: در این کمیته دو وظیفه اساسی داریم. بخشی از وظایف ارائه خدمات الکترونیکی به کمیته های دیگر است و بخشی از خدمات به صورت مستقیم به مردم ارائه می شود. بر لزوم ثبت نام در سامانه سماح تاکید می کنم، زیرا مبنای اطلاعات ما برای ارائه هر نوع خدمات، اطلاعات موجود در این سامانه است.

وی ادامه داد: زمانی که زائران اطلاعات خود را در آنجا ثبت می کنند، آن را در اختیار نهادهایی قرار می دهیم که به آنها نیاز دارند و از طریق این اطلاعات با آنها ارتباط برقرار می کنیم. در واقع ثبت نام در این سامانه به خود کمک می کند.

رئیس کمیته فناوری اطلاعات ستاد آربین با اشاره به راه اندازی سامانه «ایران من» گفت: سامانه ای به نام «ایران من» با عنوان. myiran.gov.ir ما برنامه ریزی کرده ایم که خدماتی را در اختیار همه قرار دهیم. بخشی از خدمات ارائه شده در این سایت تبلیغات و مشاوره هایی است که به مردم ارائه می کنیم و بخشی دیگر اطلاعاتی است که در مورد موکب ها ارائه می دهیم. در صورت داشتن پیشنهاد یا شکایت زائران می توانند از همان محل با ستاد اربعین در ارتباط بوده و نکات خود را اطلاع دهند.

شجاع در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به پیوند سامانه «سماح» با سامانه های دیگر گفت: برای خدمات رسانی بهتر سامانه سماح را با گروه های مختلف پیوند داده ایم. به عنوان مثال، اگر شخصی در Allow ثبت نام نکرده باشد، از ساعت ۱۰:۰۰ که انتظار فروش بلیط را داشتیم، بلیط اتوبوس، قطار و هواپیما برای او صادر نمی شود. بنابراین، لازمه این است که باید این کار را انجام دهند.

وی درباره وجود محدودیت هایی برای کسانی که دوز تقویتی دریافت نکرده اند، گفت: از یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر ثبت نام شده در سامانه سماح، ۴۰۰ هزار نفر واجد شرایط واکسیناسیون نیستند و بیش از ۶ ماه از آخرین تزریق می گذرد. . ما برای همه این ۴۰۰ هزار نفر پیامک فرستاده ایم.

رئیس کمیته فناوری اطلاعات ستاد اربعین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا برخی نهادها خدمات خود را به صورت حضوری ادامه می دهند، گفت: بخشی از این امر به این دلیل است که آن مجموعه یا وزارتخانه فرآیند کار خود را الکترونیکی نکرده است و بخشی دیگر به دلیل الکترونیکی نشدن فرآیند کار توسط آن مجموعه یا وزارتخانه است. به همین دلیل است که نیاز به حضور فیزیکی انسان دارد. به عنوان مثال، اگر شخصی برای اولین بار می خواهد پاسپورت بگیرد، باید برای دادن اثر انگشت حضور داشته باشد. توصیه ما به دستگاه ها این است که عملیات خود را الکترونیکی کنند اما تغییر چندانی نکرده است.

وی درباره سامانه سجا نیز گفت: با طراحی و راه اندازی سامانه سجا (سامانه جامع اربعین) قدم به قدم به سمتی می رویم که در دوره های آینده زائران ما در سامانه شمیل ثبت نام کنند. و تمامی رویدادهای مربوط به اربعین از سامانه جامع عبور می کند. این سیستم اکنون فعال است و ما دائماً آن را به روز خواهیم کرد.