با خواص فوق العاده زغال اخته آشنا شوید


بر اساس گزارشات جام جم آنلاینمیوه درختی متمایل به قرمز به طول حدود ۲ سانتی متر و عرض ۱.۵ سانتی متر است. هر توت چنین گیاهی حاوی یک دانه است.

آنها به عنوان غذای پرندگان یا برای کنسرو استفاده می شوند. همچنین می توان از آنها برای درست کردن یک سس عالی استفاده کرد، به خصوص وقتی که بدون پالپ و سپس با پرتقال و شکر پخته شوند.

زغال اخته سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی است و حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی مهمی است. این میوه یک مکمل غذایی با ارزش، سرشار از فلاونوئیدها، کاروتنوئیدها، آنتوسیانین ها، ایریدوئیدها، ویتامین ها، اسیدهای فنولیک، پکتین، تانن ها، مواد معدنی و قندها محسوب می شود.

گیاهان دارویی از قدیم الایام به دلیل خواص مفیدی که دارند برای مصارف دارویی مورد استفاده قرار می گرفته اند و استفاده از آنها تا به امروز ادامه دارد. میوه بلوبری یکی از این میوه هاست.

در طب سنتی برای درمان تب، وبا، سنگ کلیه، مالاریا، عفونت های ادراری، گرمازدگی و خونریزی توصیه می شود.

در این مطلب قصد داریم گوشه ای از ویژگی های این رنگ های قرمز را به شما معرفی کنیم. لطفا با ما همراه باشید

۱- حاوی آنتی اکسیدان است
زغال اخته سرشار از آنتی اکسیدان هایی است که رادیکال های آزاد و التهاب مسئول انواع بیماری ها مانند آرتریت، آلزایمر و بیماری های قلبی را خنثی می کند. مطالعات اخیر نشان داده است که نوشیدن منظم آب زغال اخته می تواند در مبارزه با عفونت های عامل بیماری و تقویت سیستم ایمنی بدن موثر باشد. علاوه بر این، پلی فنول های موجود در زغال اخته از فعالیت سلول هایی که باعث افزایش التهاب در بدن می شوند، جلوگیری می کند. نتایج اخیر دانشگاه پرنس ادوارد نشان می دهد که پروآنتوسیانیدین موجود در زغال اخته می تواند عملکرد سلول های سرطانی پروستات را کاهش دهد.

۲- محرک کلسترول خوب که برای سلامت قلب مفید است
ویتامین C موجود در زغال اخته به طور خاص به تولید نورآدرنالین کمک می کند که ارتباط بین سلول های مغز را تقویت می کند.

روزانه یک لیوان آب زغال اخته می تواند برای سلامت قلب شما مفید باشد. نتایج مطالعات علمی نشان می دهد که مصرف روزانه آب زغال اخته در افزایش میزان کلسترول خوب موثر است. کارشناسان معتقدند مصرف فلاونوئیدهای موجود در این میوه قرمز خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

۳- مناسب برای پیشگیری از عفونت های ادراری و باکتریایی
نتایج یک مطالعه علمی انجام شده در دانشکده علوم هاروارد نشان داد که مصرف ۴۵ گرم شیر و توت خشک می تواند از چسبیدن باکتری ها به دستگاه ادراری و ایجاد عفونت در این ناحیه جلوگیری کند. بر اساس تحقیقات انجام شده توسط Worcester Polytechnic، آب کرن بری می تواند در پیشگیری و مبارزه با عفونت های باکتریایی نیز موثر باشد.

۴- حاوی ویتامین C است.
زغال اخته ویتامین C بدن را تامین می کند. ۱۰۰ گرم از این میوه قرمز تازه حدود ۲۲ درصد از نیاز روزانه بدن به این ویتامین را تامین می کند. ویتامین C موجود در زغال اخته به طور خاص به تولید نورآدرنالین کمک می کند که ارتباط بین سلول های مغز را تقویت می کند. به یاد داشته باشید که این ویتامین در تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی، تسریع در بهبود زخم ها و جراحات و همچنین پیشگیری از آب مروارید موثر است. این میوه قرمز همچنین حاوی ویتامین های B1، E، K، منگنز و مس است.

۵- منبع غنی فیبر غذایی
زغال اخته نیز منبع خوبی از فیبر است. ۱۰۰ گرم از این میوه تازه می تواند بیش از ۴.۶ گرم فیبر را تامین کند که معادل ۱۸ درصد نیاز روزانه است. فیبر علاوه بر کمک به هضم غذا، به کاهش خطر ابتلا به سرطان روده نیز کمک می کند. این فیبر ترکیبی به نام بوتیرات تولید می کند که از رشد تومورها در روده بزرگ و رکتوم جلوگیری می کند. به یاد داشته باشید که غذاهای پرفیبر مانند زغال اخته به کنترل کلسترول بد کمک می کند. حقیقت این است که فیبرهای بدن ما مانند یک اسفنج عمل می کنند. به این ترتیب عناصر غیر ضروری را جذب کرده و از بدن دفع می کند. این ترکیبات با چسبیدن به ترکیبات خاصی در خون به کاهش میزان کلسترول بد کمک می کنند.

۶- کالری کمی دارد
همچنین آنتی اکسیدان های موجود در زغال اخته کلاژن تولید کرده و پوست را محکم و جوان نگه می دارد.

زغال اخته به طور طبیعی خوشمزه و کم کالری است. ۱۰۰ گرم از این میوه تازه حاوی ۴۶ کالری است. این میوه را می توانید به کیک، کلوچه و بیسکویت اضافه کنید و علاوه بر افزایش طعم، ارزش غذایی آنها را افزایش دهید. توجه داشته باشید که این خواص شامل محصولات تهیه شده از این میوه مانند مربا و … نمی شود.

۷. به کنترل قند خون و پیشگیری از دیابت کمک می کند
زغال اخته می تواند به کنترل قند خون کمک کند. مطالعات اخیر نشان می دهد که نوشیدن زغال اخته بدون قند افزوده یا خوردن میوه های خشک می تواند به کنترل قند خون کمک کند. البته توجه داشته باشید که به نظر نمی رسد مکمل های زغال اخته چنین تاثیری داشته باشند. بیشتر مکمل ها حاوی مقدار کمی از مواد فعال زغال اخته هستند. بنابراین نمی توانند تمام خواص زغال اخته را داشته باشند. توصیه می کنیم برای کنترل بهتر قند خون، زغال اخته را به عنوان میوه تازه یا خشک یا به عنوان یک آب میوه طبیعی مصرف کنید.

۸- مبارزه با باکتری های روده
اگرچه مطالعات علمی بیشتری مورد نیاز است، زغال اخته اثرات مثبتی بر فلور روده موش های آزمایشگاهی دارد. محققان دریافتند موش هایی که از عصاره زغال اخته تغذیه می کردند سطح باکتری های مفید را در روده خود افزایش دادند. اگر دانشمندان بتوانند این اثرات را در نمونه‌های انسانی نشان دهند و مکانیسم اثر را درک کنند، این باکتری‌های روده می‌توانند تا حد زیادی به متابولیسم قند در بیماران دیابتی کمک کنند. زغال اخته همچنین می تواند برای معده مفید باشد. باکتری های متصل به مخاط معده می توانند باعث زخم معده یا بدتر از آن سرطان معده شوند. مطالعات نشان می دهد که پلی فنول های بلوبری می توانند از معده در برابر این زخم ها محافظت کنند.

۹-مناسب برای پیشگیری از آلزایمر و کاهش حافظه
مصرف روزانه آب زغال اخته در افزایش میزان کلسترول خوب موثر است. کارشناسان معتقدند مصرف فلاونوئیدهای موجود در این میوه قرمز خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

خوب است بدانید که زغال اخته حاوی دو ماده مغذی است که نقش موثری در محافظت از مغز در برابر کاهش حافظه دارد. آنتی اکسیدان های موجود در آن رادیکال های آزاد مضری را که به DNA آسیب می زند و باعث التهاب در مغز می شود، خنثی می کند. زغال اخته خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش می دهد.

۱۰- کمک به داشتن پوست و دندان های سالم
همچنین آنتی اکسیدان های موجود در زغال اخته کلاژن تولید کرده و پوست را محکم و جوان نگه می دارد. این آنتی اکسیدان ها همچنین از پوست در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کنند و از پیری زودرس سلول ها جلوگیری می کنند. باید بگوییم که آنتی اکسیدان های موجود در این میوه باعث کاهش لایه پلاک شده و از بیماری لثه جلوگیری می کند. آنتی اکسیدان های بلوبری اثر ضد التهابی دارند و از فعالیت پاتوژن ها و باکتری ها جلوگیری می کنند. در نتیجه باعث حفظ سلامت لثه و دندان می شود. این میوه به خصوص از پوسیدگی دندان جلوگیری می کند زیرا آنتی اکسیدان های موجود در آن از چسبیدن باکتری ها به دندان جلوگیری می کند.

منبع: سلامت نیوز