ایجاد یک فرهنگ جهانی جدید با چهل


گزارش کردن جام جم آنلاینابوالقاسم مقیمی حاجی، معاون حوزه های علمیه و رئیس این همایش بین المللی، با اشاره به اینکه موضوع اربعین به عنوان یک همایش جهانی و قدرت شیعه در آن بر هیچکس پوشیده نیست، گفت: درست است که چهل نفر هستند. برای اطاعت از شعائر حسینیه، اما در کنار آن باید فکری کرد تا از این اجتماع بزرگ نهایت بهره را برد. همایش اعراب و تمدن نوین اسلامی محل بحث و گفتگو در این زمینه در بین اندیشمندان اسلامی است تا بتوانیم از حضور میلیونی در سیاست گذاری فرهنگی بهره مند شویم.

خواستار ایجاد تمدن نوین اسلامی

سخنران افتتاحیه این نشست جاسم حلو الموسوی الجزایری از اساتید حشد الشعبی بود. وی با اشاره به تعریف تمدن گفت: تمدن عبارت است از مجموع تمام نیازهای مادی و معنوی زندگی انسان که در ویژگی های گوناگون بیان می شود. مکاتب و مذاهب مختلف هر کدام تمدن هایی را ایجاد کرده اند. در زمان پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرصتی برای تحقق تمدن نوین اسلامی نبود و این تمدن هنوز محقق نشده است که باعث می شود این کار برای ما سخت تر است.

وی با اشاره به توسعه و گسترش اربعین در سال های اخیر گفت: اربعین پس از سقوط صدام حسین با ۵۰۰ هزار زائر آغاز شد و امسال حدود ۲۰ میلیون نفر به زیارت سرور و سالار شهیدان در اربعین آمدند.

این محقق با تاکید بر اینکه ۴ گروه مدعی ایجاد تمدن نوین اسلامی هستند، گفت: گروه اول جریان وهابی است. گروه دیگر پیروان اسلام لیبرال هستند که فقط ظاهر اسلامی دارند. دسته دیگر مسلمانان غرب گرا هستند که همان شعارهای تمدن غرب را به نام تمدن اسلامی مطرح می کنند. اما چهارمین گرایشی که قابلیت احیای تمدن نوین اسلامی را دارد، اسلام اصیل است که انقلاب اسلامی ایران آموزش داده است.

ایجاد یک فرهنگ جهانی جدید با چهل باید باشد

وی در پایان سخنان خود مهمترین دستاورد اربعین را ایجاد امید برای برپایی حکومت جهانی حضرت مهدی (عج) دانست و افزود: در اربعین آن آرمان جامعه در یک راه کوچک به دست می آید. این مهم ترین دستاورد تمدنی برای چهل است.

ایجاد یک فرهنگ جهانی جدید با چهل

حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی میراکری، استاد حوزه و دانشگاه از دیگر سخنرانان این همایش بود.

وی در ابتدا با تاکید بر اینکه برای داشتن تمدن معنوی نیازمند رویا و بینش آرمانی هستیم، گفت: این بینش آرمانی باید با خواسته های فکری انسان هماهنگ باشد. برای سوق دادن بشر به سمت این تمدن، داده های ایمان و انگیزه در همان مقیاس رویا مورد نیاز است. علاوه بر عقلانیت اساسی و فلسفی و همچنین عقلانیت راهبردی و عملی.

وی با اشاره به وضعیت تمدن های مادی افزود: تمدن های مادی که می توانند چیزی ارائه دهند، معمولاً دارای چنین لایه های ایدئولوژیک و ساخت فلسفی به سمت مدینه فاضله و رویا هستند، هرچند برخی از آنها به دلیل شکست رویای او را تغییر داده اند. مثل اتفاقی که در آمریکا افتاد.

میر باقری با تاکید بر اینکه آنچه در جهان اسلام می بینیم رویای دوران تکامل است، افزود: ظهور یک واقعیت فراتمدنی است. در واقع دنیای دیگری است که مختصات خودش را دارد و متعلق به آخرت است.

وی تمدن های مادی را بازار مکری دانست که می خواهد از طریق انبیا مردم را دور کند و گفت: فرهنگی که می خواهد ملت بسازد باید سازوکاری برای مقابله با حریف داشته باشد. بنابراین در مقابل آنچه قبل از امت اسلامی شکل گرفته، امامی لازم است که فضا را از فرهنگ کفر و بت پرستی پاک کند و احکام امت را بالا ببرد.

این استاد دانشگاه با اشاره به طراحی گردشگری جهانی گفت: متاسفانه گردشگری جهانی در خدمت فرهنگ مادی است. در برخی از دولت های ما شرایط به گونه ای شد که پرواز به برخی نقاط غربی برای شهروندان ما رایگان بود، اما درآمدی هم برای مسافران داشت. اینها برای اغواگری، تحقیر و تحول فرهنگی است. آنچه ما در عرصه امت اسلامی نیاز داریم، هجرت حج، خروج از عالم مادی است.

میر باقری افزود: در کشورهای اسلامی مانند ترکیه، لبنان، عراق و ایران تلاش می شود غربی هایی که تمدن مادی را قبول دارند و می خواهند پوشش اسلامی به آن بدهند، تقویت شود. در مقابل این جریان باید تمدن اسلامی خود را که اندیشه رهبر معظم انقلاب اسلامی است بسازیم.

وی با اشاره به اینکه رنسانس در غرب توانست پدیده ای مانند فرهنگ نقاشی آنها را متحول کند، افزود: رویدادی مانند آیین چهلم نیز می تواند فرهنگ جدیدی را در جهان ایجاد کند. به همین دلیل سعی می کنند آن را تحریم کنند و سپس علیه آن توطئه کنند. برای خنثی کردن واحدی که ایجاد کردید.

نهضت شیعه در مغناطیس اهل بیت علیهم السلام

از دیگر سخنرانان این مراسم، ابوالقاسم مقیمی حاجی، معاون پژوهشی سمینار و رئیس این نشست بین المللی بود.

با اشاره به اینکه در غرب سرنوشت محتوم تمدنی را می بینند، افزود: گرچه در غرب مخالفانی با این دیدگاه وجود دارند. قرائت اول جنگ تمدن ها را ایجاد می کند و قرائت دوم رقابت تمدن ها را ایجاد می کند.

مقیمی با اشاره به اینکه در دگم دوم، رکن اصلی تمدنی که تمدن را می سازد، جنبه های فرهنگی است، افزود: با توجه به چهل نظریه، سه مولفه اصلی داریم که می توانیم به آن بپردازیم؛ اما در این راستا، باید به آن اشاره کرد. اول مؤلفه های شناختی از نظر هستی، انسان و وسیله معرفت و ثانیا; مؤلفه های هویت و مؤلفه های زیستی سوم. همه اینها شواهد روشن و مشخصی در مورد اربعین دارند.

مجید امامی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور نیز به موضوع تحولات نامطلوب فرهنگی در جامعه اشاره کرد و گفت: تغییرات نامطلوب فرهنگی از مولفه های بیرونی یا از نقص در مولفه های ذهنی ناشی می شود. اگر نتوانیم از ناامنی فرهنگی یا تغییرات نامطلوب جلوگیری کنیم، اساساً همه چیز به پایان می رسد. در مورد پیامبران پیشین نیز همین اتفاق افتاد، اما سرنوشت امت مدیون خاتم بود که با کمک واقعه عاشورا امکان این تحریف منتفی شد.

وی با تاکید بر اینکه ائمه ما با نهاد حج تلاش کردند در مسیر تحولات فرهنگی پیش قدم شوند، افزود: بدین ترتیب شیعیان در مغناطیس جدید جذب اهل بیت علیهم السلام می شوند. با گردشگری الهی، احیای فرهنگی آغاز می شود و کمترین دستاورد آن جلوگیری از تبلیغات بد و مخرب است.

اصلاح باورها و رفتارها در ایام اربعین حج

در ادامه اجلاس بین المللی اعراب و تمدن نوین اسلامی، عبدالرسول الهجری، رئیس دبیرخانه مجامع علمی حوزه علمیه قم به ایراد سخنرانی پرداخت و در خصوص مسئولیت اعضای شورای اسلامی سخنرانی کرد. جامعه در ایجاد یک جامعه جدید تمدن اسلامی، ویژگی‌های انسان و مسئول آن و ضرورت امامت، در مورد جامعه اسلامی به سمت تمدن نوین اسلامی صحبت کردند.

سخنران دیگر این نشست بین المللی سید حمید الجزیری، معاون آموزشی جامعه المصطفی بود.

وی تمدن اسلامی را به معنای تلاقی عقلانیت، عدالت و معنویت در چارچوب یک نظام اقتدار و یک نظام حکومتی دانست و افزود: تمدن اسلامی به معنای ظهور و تجلی حکومت خداوند در زمین است. نمونه بارز این تمدن، حکومت حضرت مهدی (عج) است. اما این بدان معنا نیست که ما نمادهای تمدن اسلامی در جهان قبل را نداریم. یکی از جلوه های این تمدن اسلامی، خود واقعه عاشورا است. عاشورا یکی از مظاهر تمدن اسلامی است که می گویند جز زیبایی چیزی ندیده است.

با اشاره به اینکه زندگی در تمدن های غیر اسلامی امری مادی و مادی است، افزود: آنچه در تمدن اسلامی اصالت و ارزش دارد، بر خلاف تمدن های غیر اسلامی، مرگ شرافتمندانه و با عزت است.

الجزایری اربعین را نمادی از تمدن اسلامی دانست که در دنیا قابل تصور است و گفت: در زیارت اربعین با هجرت و حرکت شاهد تغییر باورها، عواطف و رفتار هستیم. فداکاری، نوع دوستی و خرج کردن، همه نشانه تمدن اسلامی است. بنابراین اربعین را می توان دین و مظهر تمدن اسلامی دانست. البته دشمن هم بیکار نخواهد ماند.