انتقاد از بورژوازی در کشتی های تفریحی


در قلب این کمدی عاشقانه پر تعلیق و پرتنش برخی از مسائل جامعه ژاپن قرار دارد. کارگردان سرشناس ژاپنی لوکیشن محصور یک کشتی مجلل را به عنوان فضای اصلی داستان فیلمش انتخاب کرد و با وقوع یک قتل، ماجراها مسیر جدیدی را به خود می گیرند و چهره مسافران در حال رشد و به ظاهر موجه کشتی آشکار می شود. ساکاموتو می‌گوید: «هر یک از مسافران کشتی نماینده بخشی از جامعه ژاپن هستند که با هم تمثیلی از تنوع اجتماعی و فرهنگی این کشور ارائه می‌کنند. در ابتدای سفر همه چیز خوب است و مردم سعی می کنند چهره ای راحت و موجه داشته باشند. وقتی یک قتل در داخل کشتی اتفاق می افتد، هر مسافر و مسافر مظنون می شود و اینجاست که آنها چهره واقعی خود را آشکار می کنند.

شوخی با جشنواره های خارجی

ساکاموتو از عشق و دریای عمیق به عنوان پروژه ای رویایی یاد می کند که مدت هاست سعی می کند کارگردانی کند و افزود: “به تدریج باور کردم که دیگر نمی توانم این کار را انجام دهم. با تهیه کنندگان زیادی تماس گرفتم، اما هیچ یک از آنها حاضر به سرمایه گذاری نبودند. در آن گفتند این داستان نیست، جذابیت مورد نیاز مخاطب را دارد و گیشه ندارد، فکر می کردند بخش اجتماعی داستان خیلی زیاد است. جادوی کل داستان در همین نقطه نهفته است و بدون آن فیلم بی فایده خواهد بود.

رسانه های ژاپنی گزارش دادند که ساکاموتو فیلمنامه نویس چیره دستی است که در ۳۰ سال گذشته یکی از مهره های اصلی فیلمنامه نویسی در سینمای این کشور بوده و با داستان های بدیع خود کمک زیادی به تقویت فرهنگ سینمای محلی در این کشور کرده است. نکته جالب در عشق و دریای عمیق حضور یک تهیه کننده ناموفق و بدشانس در میان شخصیت های مهم داستان است که به همراه بازیگر جوانش برای حضور در جشنواره کن راهی فرانسه می شوند و به این بهانه دست به کار می شود. جوک های جالب و خنده دار درباره جشنواره های بین المللی و جوایز آنها.

منبع: روزنامه جام جم