افزایش نافرمانی مدنی با تلاش مخالفان / ستاد امر به معروف مستلزم نهی از منکر است!


گزارش کردن جام جم آنلاینحجاب نماد دینی اسلام و یک وظیفه شرعی است که در چهار قرن گذشته در جوامع اسلامی نماد زن و عفت عمومی بوده است، اما پس از ورود استعمار، استکبار و صهیونیسم به جغرافیای اسلامی یکی شد. از نمادهای اسلامی که با او مخالف بود. رضاخان از طریق این کانال روسری زنان ایرانی را برداشت و در مقابل این دین و نماد اسلامی در سراسر ایران اسلامی ایستاد. نحوه برخورد با این نهاد اسلامی در دنیای امروز تغییر کرده و تحت تاثیر فناوری اطلاعات و رسانه ها قرار گرفته است. دشمن در قالب تهاجم فرهنگی اراده گسترده ای برای مقابله با حجاب و گسترش بداخلاقی ها به ویژه ملت ایران از خود نشان می دهد که نادر است. به عنوان مثال، این رسانه ها در سال های اخیر و به ویژه در هفته های جاری، موج هماهنگی برای ترویج بی اخلاقی در جامعه ایران با پیشروی آن شکل داده اند. ترویج عزت، مقابله با مظاهر اسلامی، اشاعه بداخلاقی، فحشا و بی ادبی در جامعه، مسیر و پروژه اصلی آنهاست که باید بیش از پیش درباره چرایی و چگونگی این تهاجم به جامعه اسلامی توضیح داده شود. حقیقت این است که جنگ جدید و مشترک دشمن بر موضوع حجاب متمرکز است و به همین دلیل سعی دارند این تعهد مشروع را سیاسی و حتی به یک موضوع امنیتی تبدیل کنند.

هدف نهایی این حرکت ایجاد نوعی شبه قطبی، به حاشیه راندن و جلوگیری از پیشرفت ملت ایران در مسیر توسعه در مقابل خود است، تا زمانی که در هاله تنش از حرکت باز بماند، اما اینطور نیست. . غافل از این که ملت ایران چرخش های حساس تری را در تاریخ می گذراند. او سربلند بیرون آمد و در این راه امتحان را با موفقیت پشت سر خواهد گذاشت و به فرموده مقام معظم رهبری «دشمنان ما خرج زیادی می کنند تا بتوانند بر نقطه هویت فرهنگی مستقل زنان مسلمان تأثیر بگذارند» اما زنان ایران زمین آگاهانه در دست دشمن هستند. از این رو برنامه «امواج شبح» امروز به رفتار رسانه های بیگانه در ترویج برهنگی و عفاف در جامعه می پردازد. در این برنامه که زیر نظر سرویس سیاسی رادیو گفتگو برگزار شد د. زینب آخرین مدرس دانشگاه و کارشناس رسانه و فرهنگ و دکتر وحید اگموشانی پژوهشگر حوزه رسانه است. که می توانید با جزئیات بخوانید؛

**زمانی که رسانه ها سعی می کنند در موضوع حجاب نوعی تضاد بین دولت و مردم را نشان دهند، یعنی تلاش می کنند این تصویر را ایجاد کنند که مردم مخالف حجاب هستند و دولت به دنبال آن است. حجاب اجباری اگر بخواهیم رسانه‌های مرتبط با این موضوعات را دسته‌بندی کنیم، می‌توان گفت که بی‌بی‌سی فارسی، رادیو فردا و ایران اینترنشنال نسبت به سایر رسانه‌ها سهم بیشتری در راه‌اندازی و پرداختن به این جریان دارند. در واقع این شبکه ها به نوعی سعی در عادی سازی انحرافات اجتماعی با مدل ها و تاکتیک های مختلف دارند. خانم احگر به این روش چه امتیازی می دهید؟

با نگاهی به تاریخ انقلاب اسلامی و آنچه تاکنون رخ داده است، متوجه می‌شویم که اقدامات رسانه‌های بیگانه با هدف دشمنی و تضعیف نظام بوده است. دشمنی بدون شک دشمنی است و عملکرد آن بر اساس تعارض است، اما گاهی با اشاره خنثی و کاملا مهندسی شاهد گزارش های خبری هستیم. این رسانه ها به صورت یکپارچه با رسانه های مخالف کار می کنند. وقتی برنامه فرهنگی را از این شبکه ها می بینیم، در ظاهر کارشناسان مربوطه حضور دارند و گزارش هایی هم پخش می شود، اما در داخل اهداف سیاسی و بعضاً خرابکارانه وجود دارد. همجنس این رسانه ها را می شناسند.

*هدف رسانه های مخالف ایجاد نافرمانی مدنی است

** موضوع اصلی این هفته ما «عفاف و حجاب» است. رسانه معند نیز به این موضوع پرداخته است و سعی دارد از این ماجرا یک بحران اجتماعی ایجاد کند، یعنی روزی که عفاف و حجاب حفظ شود. با توجه به نقطه عطف و قوت جامعه اسلامی ایرانی، مورد هجمه نرم قرار گرفته است. چرا این رسانه ها تا این حد به موضوع حجاب می پردازند و عادی سازی انحرافات اجتماعی و فرهنگی مانند هرج و مرج، فحشا، نفرت و مسائل ضد مدنی چیست؟

آقا محسنی – چرا رسانه های اپوزیسیون به موضوع حجاب با سابقه توجه دارند؟ اینها یعنی ببینید مسئله حجاب بین مردم و حکومت تضاد ایجاد می کند یعنی می خواهند برای نظام حاکم یا جمهوری اسلامی پاشنه آشیل درست کنند و از این طریق به سرنگونی حکومت برسند. در واقع ورود مسائل دینی به جامعه و سیاست در نهایت به نافرمانی مدنی می انجامد. در این ساده سازی موضوعی مانند حجاب به عنوان یک قاعده قرار می گیرد و مطالبات دیگری ذیل آن مشخص می شود.

سکولاریسم یکی از تعاریف سکولاریسم و ​​مراحل آن است. یعنی عرفی شدن کارها به سکولاریسم می انجامد. این در حالی است که کمپین های شبکه های اجتماعی از جمله کمپین های «چهارشنبه سفید» مسیح علینژاد و «بی حجابی اجباری و …» برای رسیدن به هدف مورد نظر و ایمن سازی پرونده ها هماهنگ می شوند. موفقیت یا عدم موفقیت کمپین ها، جایگاه خود را در جامعه نشان خواهد داد.

** در بررسی دقیق رفتار رسانه های معاند متوجه می شویم که آنها در دو محور اهداف خود را در محورهای قبلی دنبال می کنند، اول انگیزه و توصیفی است که برای این منظور از شهروندخبرنگاران کمک می گیرند. خبرنگاران رسانه ای شبکه Man and To روش دوم تحلیل و تفسیر است که با حضور کارشناسانی انجام می شود که اجازه ورود به افراد را نمی دهند.

آقا محسنی – در همین موضوعاتی که عرض کردم مثل موضوع شهروندخبرنگار که در چارچوب تحریک اتفاق می افتد و با شعار موبایل ما سلاح ما این است که مبحث ارشاد دوره ای را بزرگ کنیم و چهره غیر واقعی رژیم را نشان می دهد.

* جایگاه زن در جامعه ایران هدف رسانه های خصمانه است

** خانم به دلیل هشتگ ها و کمپین های فراوانی که حاوی مزخرفات در دستور کار اوست و سعی در ریشه کن کردن بداخلاقی در جامعه ایرانی که عفت و حیا برای آن مهم است، سنگ داغ رسانه هایی مانند بی بی سی فارسی و ایران اینترنشنال بوده است. گسترش بخشی از قوانین و اصول دولتی است، در حالی که در کشورهای حامی این رسانه، ایستادگی در برابر قانون عواقب جبران ناپذیری دارد. نظرت راجع به آن چیست؟

به نظر من انقلاب فرهنگی ما مبتنی بر اعتقادات دینی بود و از این رو این انقلاب با فرهنگ و اقدامات نرم مواجه است. آنچه که ما سال ها به عنوان تهاجم فرهنگی با آن روبه رو بوده ایم، امروزه روش و روش اصلی مبارزه رسانه ای تلقی می شود. رسانه ها این زن را به عنوان تکیه گاه خانواده و مربی نسل آینده هدف قرار داده اند. همانطور که قبلاً اشاره کردم، برای این پروژه، رسانه های مختلف به روشی یکپارچه و کاملاً مهندسی شده در کنار هم قرار می گیرند. گویی هر رسانه ای بازوی رسانه های دیگر است و به هیچ وجه کلمات متضاد را نمی پذیرند و اجازه تکرار آنها را نمی دهند.

ما نتوانستیم مخاطب را تحت تأثیر قرار دهیم

دیگری – به نظر من باید در مورد راهکارها و روش های مقابله با این حمله رسانه ای بیشتر صحبت کرد. اگرچه برگزاری جلسات و تبیین رفتار رسانه های مخالف بسیار پسندیده است، اما کمی منفی به نظر می رسد. در واقع باید به دنبال پاسخی برای این سوال باشیم که چه کرده ایم که هشتگ رسانه ای معند و ناهنجاری های اجتماعی را آشکارا عادی جلوه دهیم؟ به نظر می رسد بحث ها حول محور عفاف و حجاب می چرخد. متاسفانه با بررسی آرشیو برنامه های صدا و سیما به ویژه شبکه های آموزشی متوجه شدم از سال ۱۳۷۶ برنامه نخبگانی در حوزه علوم انسانی و بحث عفاف و حجاب را نداشته ایم. یعنی ما ریشه های خود را رها کرده ایم و گوش هایمان را به روی عقاید بسته ایم و دشمن با رسانه های خود از این خلأ بهترین استفاده را می کند. به عنوان مثال رویکرد عمرو به ستاد معارف نسبت به سال گذشته به دلیل تغییر مدیریت متفاوت است که نتیجه آن را در جامعه می بینیم. مخاطبان رسانه ملی می توانند از طرفداران هر یک از این روش ها بخواهند که مناظره ای برگزار کنند تا مدل صحیح آن مشخص شود یا به این نتیجه برسند که روش سال گذشته بر اساس شرایط آن روزها بوده و روش امسال متناسب با شرایط است. امروز. به عبارت دیگر ما نمی توانیم افکار عمومی را قانع کنیم، به همین دلیل است که آنها به دنبال شبکه های دروغینی هستند که هدفی جز خرابکاری و به خطر انداختن امنیت ملی و تجزیه طلبی ندارند.

تصویر زنان مسلمان در رسانه های بین المللی

** به قول خانم هاجر گاهی موضوع را به دشمن عرضه می کردیم و به اصطلاح جیزک می دادیم یعنی در دربارشان بودیم و کمکشان می کردیم. رسانه ها با کنار هم قرار دادن موضوعات مختلف و طراحی هوشمندانه اتاق فکر خود سعی در تحریک آقایان و همراهی آنها با این موج رسانه ای دارند. در روزهای گذشته ائمه جمعه در شهرهای مختلف و متولیان فرهنگی مسائل و دغدغه های جامعه را در منابر و منابر مطرح کرده اند. به این فضا چه امتیازی می دهید؟

آقا محسنی – برای ترسیم این فضا ابتدا باید تصویر زن مسلمان و حجاب را در رسانه ها بازنمایی کنیم. در این نمایش معمولاً زن مسلمان قربانی حجاب نشان داده می شود و با شخصیت او به گونه ای رفتار می شود که خواستار رهایی است. این تصویر در سریال های تلویزیونی ظاهر می شود و جوانان ما آن را می بینند و با سبک های آن بزرگ می شوند. حتی در کشورهای اروپایی مانند فرانسه حجاب را عامل رعب و وحشت جامعه می دانند و برخی از پوشش ها را غیرقانونی و برای عملیات تروریستی می دانند و حجاب را خشونت و تروریسم می دانند. این تصور تا آنجا پیش می رود که برخی از دانشجویان مسلمان به دلیل فشار و بار روانی که بر دوش آنها می آید، مجبور می شوند ایمان خود را در محیط های کاری یا تحصیلی پنهان کنند.

راه حل ایجاد ظرفی با روش های فرهنگی و فیلمسازی است که بیشتر افراد جامعه را شامل شود و نقش هایی که به زنان محجبه یا مذهبی داده می شود، کلیشه ای نباشد، زیرا در این صورت نوجوانان و جوانان آن نقش ها را می بینند و فکر می کنند که خودشان هستند. . آنها را مقوله خاصی جدا از خود نمی دانند.

* اساس برخی وقفه ها، سیاست های اشتباه محلی است

** خانم حجار همانطور که خودتان در این مورد تاکید کردید، رسانه های مخالف سعی کردند مسائل دینی مانند حجاب را وارد سیاست و امنیت ملی کنند. این رسانه ها برای رسیدن به این هدف از چه تکنیک هایی استفاده می کنند؟

رابطه جنسی یک موضوع فرهنگی مرتبط با حجاب و عفاف است و با آن قانونی می شود. در این قسمت از بحث، من کاری به جنبه بینش و اعتقادی این کلاس ندارم. قانون در همه جای دنیا به معنای برقراری نظم عمومی است و مانند همه کشورها پوشش و حضور مردم در جامعه برای برقراری نظم عمومی مهم است و مقرراتی برای این امر اجرا شده است. بدیهی است که آسیب رسانه های بیگانه و سیاست های آن به سمتی می رود که یک موضوع فرهنگی را دستاویز سیاسی قرار دهند، اما باید پذیرفت که گسست و گسست در جامعه این امکان را در اختیار دشمن قرار می دهد که ناشی از آن است. به خطاهای سیاست داخلی و خطاهای عملیاتی.

همبستگی مردم و حکومت آنها حلقه مفقوده جامعه است

استفاده از تریبون، دفن فرهنگی، متولیان این منطقه و رسانه ها برای تبیین این مسائل بی احترامی بود. متأسفانه باید بگویم که کرسی امور عمومی کشور امروز بیش از هر سازمان و نهادی به پرهیز از انفعال نیاز دارد. به نظر من آنچه امروز بیش از هر چیز به آن نیاز داریم همبستگی است. در واقع حلقه مفقوده جامعه امروز همبستگی بین دولت و مردم است و یکی از راه های رسیدن به این نقطه ایده آل، شنیدن و شناخت نظر مخالف است. ما باید به اصل خود یعنی انقلاب اسلامی برگردیم، زیرا وحدت بین مردم، حاکمیت و اجماع بر سه اصل استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی بود که ما را در سال ۵۷ به پیروزی رساند. ما هیچ فرهنگی و کاری نکردیم. کار آموزشی در خصوص حجاب و تحکیم عفاف در جامعه است، اما امروز با احزاب اقدامات قضایی، قهری و پلیسی برای جلوگیری از گسترش عفاف و بی حجابی انجام داده ایم. این دوگانگی ناشی از سیاست های ماست. اینکه کدام دولت موثرتر است نشان دهنده کارآمدی بیشتر آن نیست و گاهی موفق ترین دولتی دولتی است که در مسائل فرهنگی انعطاف بیشتری داشته باشد و همواره همه اقشار را در تصمیم گیری در نظر بگیرد.

برنامه «امواج ارواح» بحث تخصصی ماهیت رسانه های فارسی زبان، یکشنبه و سه شنبه ساعت ۱۶:۰۰ به مدت ۶۰ دقیقه از شبکه اف ام با فرکانس ۱۰۳.۵ مگاهرتز پخش می شود. رسانه های بیگانه باعث ترویج برهنگی و بی اخلاقی در جامعه شده اند. .

این برنامه به تهیه کنندگی خانم فاطمه شعار، هماهنگی جیسو جعفرزاده، نویسندگی هنرمند سمیرا صدیک کردی، اجرای فاطمه عبدالوند و اجرای مصطفی صادقی تهیه شده است.