ازدواج در راه جوانان است


نویسنده دکتر.. سعید صدکلو – تحلیلگر مسائل اجتماعی

به عبارت دیگر ازدواج مانند تولد و مرگ بخشی از طبیعت زندگی ما انسان هاست. آنچه در جامعه متوازن اسلامی باید اجباری باشد، بسترسازی خیری به نام ازدواج در جامعه است، هدف این مقاله تنها وام دادن به شوهر نیست، بلکه نگاه عمیق‌تر و عمیق‌تر به موضوع ازدواج است. ازدواج و پایه های یک ازدواج آسان و به موقع باید موفق باشد تا کانون خانواده بتواند ارزش و جایگاه خود را در جامعه حفظ کند و در این صورت شاهد ارتقای سلامت و اجتماعی و حتی رفع بحران جمعیت باشیم. اما آسیب هایی مانند نزدیکی، سنت های غلط و از همه مهمتر آسیب به فضای مجازی ازدواج سنگ تمام گذاشتن بر سر راه ازدواج جوان است.

انسان موجودی اجتماعی است، به طوری که زندگی بدون دیگران برای او استرس زا و تقریباً غیرممکن است. از این رو بیشتر عمر خود را با خانواده می گذراند. خداوند متعال در آیه ۲۱ سوره مبارکه روم می فرماید: «از نشانه ها و نشانه های خداوند این است که برای شما از جنس خودتان همسرانی آفرید تا با آنها آرامش یابید و بین شما فضل و رحمت قرار داد.شما در این امور. برای کسانی که می اندیشند نشانه هایی است.» پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در این باره می فرماید: «بهترین ازدواج آسانتر است». این در حالی است که در سال های اخیر با کاهش ازدواج مواجه بوده ایم و از طرفی سن ازدواج رو به افزایش است.

نقش مسئولان و خانواده ها در ممانعت از ازدواج

ایجاد شرایط زیرساختی از سوی مسئولان برای ازدواج آسان و حمایت کافی از زوج های جوان حداقل انتظاری است که جامعه از مسئولان مربوطه انتظار دارد. آسایش مسکن، ثبات شرایط کار، دستمزد کافی، سهولت در جشن ازدواج و… مواردی است که جز به خواست مسئولین در جامعه رایج نمی شود و به ارزش اجتماعی تبدیل نمی شود. اما جدای از این مسائل، چیزی که امروز نیاز به کار و مطالعه دارد آسیب شناسی ازدواج در شرایط امروز جامعه ماست. گاهی اوقات پیش بینی امروز ناهمگون است. انتظاراتی که طرفین ازدواج یا خانواده هایشان از یکدیگر دارند، مانع بزرگی برای ایجاد یک ازدواج خوب است.

آسیب چشم و چشم

یکی از معایب فرآیند ازدواج امروزه ارتباط چشمی است. همین مشکل به مرور زمان هزینه های زندگی را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد و گوشه ای در زندگی ایجاد می کند. فضای مجازی سمی نقش بی بدیلی در رشد چشم و چشم دارد. در جامعه ای که چنین مشکلی وجود دارد، «ازدواج آسان» به اجبار فراموش می شود. از سوی دیگر، نگاه مزدورانه به ازدواج، شیطنت دیگری است که این سنت حسنه را تغذیه کرد. گاهی دیده می شود که دو طرف به خاطر پول و دارایی یکدیگر تصمیم به ازدواج می گیرند. در این صورت «تفاهم» طرفین باید حرف آخر را در این مورد بزند. نظر مزدوران در نظر مهریه زندگی را تباه می کند. از نظر عقلی، مهریه در صورتی تایید می شود که مرد نیز به ارزش آن راضی باشد، در واقع یک خط دو طرفه است و رضایت طرفین ملاک عمل است.

سنگسار فرهنگ های دروغین

غلبه واژه ها و فرهنگ ها بر پدیده ازدواج از دیگر عواملی است که جوانان را با چالش مواجه می کند. مثلاً «جهیزیه» لفظی واجب که بر دوش پدر و مادر دختر افتاد، اما آیا واقعاً خوب است که خانواده دختر برای تأمین جهیزیه زیر بار بدهی و فشار اقتصادی قرار بگیرند؟ اگر ما معتقد به ایجاد «زندگی مشترک» هستیم، پس دیدگاه طرفین نسبت به مقوله زندگی نیز باید «مشترک» باشد. فشار اقتصادی به خانواده به دلیل الفاظ و فرهنگ های گاهی بسیار نادرست و منطقی از نظر منطق و شرع جایز نیست.

آسیب جنگل مجازی به ریشه خانواده

آسیب دیگری که امروز خانواده ایرانی را تهدید می کند «جنگل مجازی» است. جنگل مجازی یعنی فضای بی قانون مجازی که از هر نظر به بنیان خانواده سنتی و اصیل ایرانی لطمه وارد می کند. مردان و زنانی که از لحظه بیدار شدن تا نیمه صبح از خواب بیدار می شوند، معلوم نیست در جنگل مجازی چه اقیانوسی را اغوا می کنند. محیط محتوای ارزشمند یا محیط محتوای نادرست! فضای مجازی هم از مکالمات واقعی کاسته است. قطعا کار تا جایی پیش رفته که آدم ها در فضای مجازی عاشق می شوند و در همان جا به سر می برند! بسیاری از خانواده ها تنها از طریق فضای مجازی با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند. هر گونه سقوط فرهنگ گفتگو و صلح در جامعه. معمولا خانواده های امروزی در فضای گفتگوی واقعی نیستند. بنابراین باید به جایی برسیم که بفهمیم ازدواج یکی از ماهیت های زندگی ما انسان هاست. نگاه ما به این مقوله نباید با تجمل روبه رو باشد. اگر خودمان را انسان های طبیعی و بکر می دانیم باید طبیعی به این موضوع نگاه کنیم.

جام جم